Guinness World Records -ennätyshanketta varten Verge kokosi huipputiimin kokeneita sähköajoneuvojen asiantuntijoita. Kuljettajina toimivat Sam Clarke ja Sara Sloman, jotka molemmat ovat tunnettuja ja kokeneita alan vaikuttajia. He ajoivat ennätysmatkan hieman yli 16 tunnissa Lontoon M25-kehätien sisäpuolella sijaitsevien esikaupunkialueiden läpi, ja reitti kulki kaupungin eri osien halki.

Liikenneolosuhteet olivat maailmanennätystä tehdessä suurkaupungille tyypilliset, eli reitillä oli ajoittaista ruuhkaa, liikennevaloja ja suojateitä. Moottoripyörän matkaa seurattiin ammattimaisella ja tarkalla seurantajärjestelmällä, eikä sen akkua ladattu matkan aikana. Ajoneuvojen hallintaan erikoistunut Webfleet keräsi dataa ennätykseen yltäneestä suorituksesta, ja kokonaisuuden taltioinnista vastasi tuotantoyhtiö Generate Media. AA (The Automobile Association) varmisti moottoripyörän toimivuuden ajon aikana.

Vergen edustajan mukaa maailmanennätysmatkan saavuttamisen jälkeen moottoripyörän akussa oli vielä varausta jäljellä noin seitsemän prosenttia.

– Pyörällä olisi siis saanut tehtyä vielä pidemmänkin matkan, mutta tiimi päätti kuitenkin keskeyttää varmistaakseen datan luotettavuuden, kun maailmanennätys oli rikottu 16 tunnin ajon jälkeen, Verge Motorcyclesin markkinointijohtaja Lauri Laukkanen totesi.

Ennätysajo on katsottavissa täällä: https://www.youtube.com/watch?v=abgWY7Ojt5Y

Guinnessin virallinen kuvaus ennätyksestä:

"Pisin matka sähkömoottoripyörällä yhdellä latauksella on 310,689 kilometriä (193,053 mailia). Ennätyksen saavuttivat Sam Clarke (Iso-Britannia), Sara Sloman (Iso-Britannia) ja Verge Motorcycles (Suomi) Suur-Lontoon alueella Isossa-Britanniassa 22. maaliskuuta 2025.

Ennätysyrityksessä ajettiin Suur-Lontoon M25-kehätien sisäpuolella sijaitsevien esikaupunkialueiden läpi, vieraillen kaupungin kaikissa neljässä osassa. Käytössä oli muokkaamaton, kaupallisesti saatavilla oleva sähkömoottoripyörä, joka oli täyteen ladattu, jonka latausjohto oli irrotettu ja latausportti sinetöity. Moottoripyörän reittiä seurattiin ammattimaisella ja tarkalla seurantajärjestelmällä, eikä sitä ladattu matkan aikana. Kaksi kuljettajaa ajoi vuoroissa säännöllisin väliajoin. Ennätysyritys kesti hieman yli 16 tuntia, ja liikenneolosuhteet olivat tyypilliset suurkaupungille."

Toimituksen kommentti:

Sähköautoilla samoin kuin -moottoripyörilläkin kaupunkinopeudet ja ruuhkissa seisominen eivät kuluta virtaa juuri yhtään verrattuna maantie- ja moottoritienopeuksiin. Jo se, että 310 km matkan ajaminen kestää 16 tuntia, kertoo siitä, että keskituntinopeus on todella alhainen, vain noin 19,4 kilometriä tunnissa. Tällöin ilmanvastuksen osuus on merkityksetön.

Tämä vain muistutukseksi siitä, että saman akun turvin ei kannata odottaa vastaavia kilometrilukemia edes 50 km/h keskituntinopeudella, saati jos ajaa 100 km/h tai kovempaa. Sähkömoottoripyörissä nopeuden nousun myötä kohoava ilmanvastus on suurin yksittäinen sähköä kuluttava tekijä.