Triumphin vuosimallin 2026 uudet TF 250-E ja TF 450-E enduromallit.

Triumphin vuosimallin 2026 uudet TF 250-E ja TF 450-E enduromallit.

Uudet enduromallit on kehitetty yhteistyössä viisinkertaisen maailmanmestarin Iván Cervantesin ja nelinkertaisen enduron maailmanmestarin, Paul Edmondsonin, kanssa.

Molemmat mallit jakavat saman, kevyen alumiinisen runkorakenteen, jonka pitäisi  tarjota sekä hyvää matalien nopeuksien käsiteltävyyttä että luottamusta herättävää vakautta isommissa nopeuksissa. Voimalinjan tehon pitäisi olla kummankin osalta kohdillaan.

Pyörät on varustettu laatukomponentein ja tarjolla on tuoreinta offroad-teknologiaa yhdessä kuljettajaan keskittyneen ergonomiapaketin ja kisamaailmasta inspiraationsa ammentaneen ulkonäön kanssa. Hoikka olemus on värjätty Triumphin keltaisin kisagrafiikoin.

Uusilla malleilla on takanaan globaali erikoistuneiden diilereiden verkosto ja osien tilaus- ja toimitusjärjestelmä toimii 24/7.

Paul Edmondson on ollut avainasemassa uusien mallien kehitys- ja testaustyössä ja johdattaa Triumphin uuden tehdastiimin Enduron MM-sarjaan huhtikuussa.

 “Triumphin enduropyörät on rakennettu seikkailuja varten, niiden käsiteltävyys on täsmällistä, moottorit ovat tehokkaita, ja ne on varustettu kisakäytössä koetellulla teknologialla, jotta niillä voisi hallita ajamista karuilla poluilla, jyrkissä nousuissa ja arvaamattomissa maastoissa niin, että kuski voi luottaa niihin, Edmondson totesi.

Täsmäsuunnittelua enduroa varten

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Triumph on kehittänyt projektia varten uudet 250 cm3 ja 450 cm3 kisavoimalinjat. Molemmat ovat yksisylinterisiä ja nestejäähdytteisiä.

450-E:ssä on vaikuttavasti tehoa ja lineaarinen vääntökäyrä takaamassa pehmeän kiihtymisen eri olosuhteissa teknisistä jaksoista huippunopeisiin suoriin. 450-E selviää sekä vaativista nousuista että hiekkadyyneillä pienellä vaihtamisen tarpeella. Kuljettaja tuntee hyvin takapyörän pidon.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

250-E on puolestaan tehokkain luokassaan: 42,3 hevosvoimaa ja maksimivääntö 27,8 Nm. Triumphin mukaan sopii sekä teknisille osuuksille että tiukkiin endurohaasteisiin. Punaiselle kierrokset nousevat vasta 12 800 rpm:n kohdalla.

Molemmat voimalinjat on kehitetty tuottamaan enemmän inertiaa kuin motocross-moottori, tarjoten vakaamman ja hallittavamman voimantuoton erilaisiin, arvaamattomiinkin, kisaolosuhteisiin. Pyörissä on Exedyn kisakytkin, joka mahdollistaa kytkimettömät isommalle vaihdot.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Dellorton 44 ruiskurungossa on ilman ohitusjärjestelmä kylmäkäynnistyksiä varten ja käsin säädettävä tyhjäkäyntinopeus.

Del Westin titaaniventtiilit ja taottu Königin alumiinimäntä varmistavat suorituskyvyn pysymisen vakaana silloinkin, kun pidempään ajetaan korkeilla kierroksilla.

Männäntappi ja venttiilien keinuvivut on päällystetty DLC-pinnoitteella (Diamond Like Carbon) paremman kestävyyyden ja pienemmän kitkan turvaamiseksi.

Isotehoinen jäähdytin ja sähköinen tuuletin sekä ilman työkaluja vaihdettava Twin-Airin ilmansuodin tuovat oman lisänsä pakettiin.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Mallit on varustettu täysin räätälöidyllä moottorinohjausjärjestelmällä, joka on kehitetty yhteistyössä Athenan kanssa. Moottorikartat tarjoavat kaksi erilaista vaihtoehtoa eri olosuhteisiin napinpainalluksella. Toinen niistä tarjoaa aggressiivista suorituskykyä ja toinen pehmeämpää, hallitumpaa voimantuottoa teknistä ajoa varten.

Lisäkarttoja voidaan asentaa optiona saatavien Wi-Fi-moduulin ja Triumph MX Tune Pro -appin avulla.

TF 250-E:n kevyt ruostumaton pakoputkisto pitää sisällään integroidun Helmholtzin resonaattorin, joka tehostaa sylinterin tyhjentymistä ja suorituskykyä. TF 450-E:n äänenvaimentimessa on sivuresonaattori, joka on suunniteltu erityisesti melunvaimennusta varten, mikä johtaa syvään, voimakkaaseen pakoääneen.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Molemmissa malleissa on uusi, kevyt alumiinirunko, joka on optimoitu massan, jäykkyyden ja matalan massakeskipisteen osalta. Tavoitteena ketteryys, hyvä stabiilius isommissa nopeuksissa ja terävät suunnanmuutokset sekä luotettavuus.

Täysin säädettävät KYBin 48 mm etuhaarukka ja kolmisäätöinen linkitetty takajousitus on säädetty enduroajon tarjoamia haasteita varten varmistamaan hyvä hallinta, hyvä voiman siirtyminen sekä maksimipito vaativissa olosuhteissa. Triumphin motocross-malleihin verrattuna joustomatka on 10 mm lyhyempi, joten se tarjoaa hyvän balanssin käsiteltävyyden ja töyssyjen vaimentamisen suhteen.

Helppoina säätää ja huoltaa, alusta tarjoaa samalla hyvän säädettävyyden kuljettajan painon ja ajotyylin suhteen sekä poikkeuksellisen säädettävyyden eri maaperäolosuhteisiin mudalta kivikoille.

Takakeinuhaarukka on mitoitettu enduron vaatimusten mukaan.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

TF 250-E ja TF 450-E on varustettu kuljettajaa avustavin järjestelmin, joiden toimintaa voi ohjata ohjaustangon taustavalaistujen painikkeiden avulla. Digitaalimittari näyttää reaaliaikaista dataa mukaan lukien moottorin lämpötila, trippimittaritiedot ja valitun vaihteen näyttö.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vetoluistonesto kontrolloi takapyörän luistoa ja säätää tehoa mahdollistaakseen jatkuvan pidon ennalta-arvaamattomilla pinnoilla, kun taas lähdönhallinta ohjaa vääntöä maksimoimaan tehokkaan lähdön viivalta. Triumphin suunnittelema vaihdeavustin mahdollistaa 2-6-vaihteilla vaihdot suuremmalle vaihteelle ilman kytkimen käyttöä

Jarrulevyt ovat Galferin. Edessä on 260 mm:n ja takana 220 mm:n levy. Edessä on Brembon kaksimäntäinen kelluva satula ja takana yksmäntäinen kelluva satula. Jarrukahva on säädettävä.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Ensiasennusrenkaat ovat Michelinin Enduro 2:t. Alumiinivanteet taas D.I.D DirtStar 7000 -sarjaa, ja niissä on musta anodisoitu viimeistely.

Koska pyörät on suunniteltu kovaan käyttöön, on myös niiden kuljettajien mukavuuteen ja ergonomiaan panostettu.

Ohjaustanko on Pro Taper ACF Carbon Core ja säädettävien kiinnikkeiden avulla kuljettajat voivat personoida asennon haluamakseen. ODIn kahvat täydentävät ohjattavuutta.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Istuinkorkeus on 955 mm ja tarjoaa optimaalisen maavaran ja säilyttäen samalla hallittavan seisoma-asennon kun taas luistamaton Pyramid-istuin tarjoaa loistavan pidon istuma-asennossa. Istuimen ergonominen muotoilu ja korkealaatuin vaahtomuovi tarjoavat huippuluokan mukavuutta. Päällysmateriaali on erittäin kestävää.

Molempien enduro-mallien muotoilu on terävälinjainen ja asenne aggressiivinen. Kisamaailman inspiroimat grafiikat sisältävät Triumphin kisakeltaista, mustaa ja valkoista.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Polttoainetankin tilavuus on 8,3 litraa, kompaktit integroidut LED-ajovalot puolestaan tätä päivää.

Brittivalmistajalla on jo ollut motocross-malleillaan menestystä AMA Supercrossissa. TF 250-X:llä on ajettu useita podiumpaikkoja. TF 250 oli myös Jonny Walkerin pyörävalinta SuperEnduron MM-kisassa, missä hän otti kakkossijan helmikuussa 2025. Triumphin endurokisakausi käynnistyy siten kiinnostavissa merkeissä 2025.

Triumphin uudet enduro-mallit ovat tieliikennelaillisia, ja samalla niitä voi käyttää kisakoneina. Triumphin globaali Motocross- & Enduro-keskusten verkosto pitää huolta pyörien pitämisestä kisakunnossa. 

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Saatavilla on lisäksi lisävarusteita, kuten Akrapovičin vaimennin jne.

Englannissa TF 250-E maksaa 9795 puntaa, 11 650 € ja TF 450-E 10 395 puntaa, 12 360 euroa. Toimitukset alkavat huhtikuussa 2025.

TF 450-E pähkinänkuoressa

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

  • Moottori: 1-sylinterinen 4-tahtinen SOHC. Tilavuus 449.9 cc. Poraus x isku 95 x 63.4. Maksimiteho ja -vääntö: ei ilmoitettu. Kytkin: märkä, monilevyinen. 6 vaihdetta. Alumiinirunko. Alumiinikeinuhaarukka. Eturengas: 90/90 - 21, takarengas 140/90 - 18. Etujousitus: KYB 48mm teleskooppi. Puristus- ja paluuvaimennuksen säätä. Joustomatka 300mm. Takajousitus: KYB iskunvaimennin, Säädettävä puristusvaimennus (High ja Low Speed) sekä paluuvaimennus. Joustomatka 313 mm. Etujarrut: yksi 260 mm Galferin levy. Brembin 2xØ24 männät, kelluva satula. Takajarrut: yksi Ø220 Galferin levy, Brembon 1xØ26 mäntä, kelluva satula. Mittaristo: digitaalinen nopeusmittari, monitoiminäppäimet. Mitat: pituus 2243 mm, leveys 836mm. Korkeus ilman peilejä 1264mm. Istuinkorkeus 955mm. Akseliväli 1488mm. Ohjauskulma 26.8º. Jättö 113mm. Märkäpaino 116.7kg. Polttoainetankin tilavuus 8.3 L.

 

TF 250-E pähkinänkuoressa

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

  • Moottori: 1-sylinterinen 4-tahtinen DOHC. Tilavuus 249.9 cc. Poraus x isku 78 x 52,3. Maksimiteho 42,3 hv, maksimivääntö 27,8 Nm. Kytkin: märkä, monilevyinen. 6 vaihdetta. Alumiinirunko. Alumiinikeinuhaarukka. Eturengas: 90/90 - 21, takarengas 140/90 - 18. Etujousitus: KYB 48mm teleskooppi. Puristus- ja paluuvaimennuksen säätä. Joustomatka 300mm. Takajousitus: KYB iskunvaimennin, Säädettävä puristusvaimennus (High ja Low Speed) sekä paluuvaimennus. Joustomatka 313 mm. Etujarrut: yksi 260 mm Galferin levy. Brembin 2xØ24 männät, kelluva satula. Takajarrut: yksi Ø220 Galferin levy, Brembon 1xØ26 mäntä, kelluva satula. Mittaristo: digitaalinen nopeusmittari, monitoiminäppäimet. Mitat: pituus 2243 mm, leveys 836mm. Korkeus ilman peilejä 1264mm. Istuinkorkeus 955mm. Akseliväli 1488 mm. Ohjauskulma 26.8º. Jättö 113 mm. Märkäpaino 114.2 kg. Polttoainetankin tilavuus 8.3 L. 

 

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 450-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Vuoden 2026 Triumph TF 250-E enduromalli.

Triumphin vuosimallin 2026 uudet TF 250-E ja TF 450-E enduromallit.

Triumphin vuosimallin 2026 uudet TF 250-E ja TF 450-E enduromallit.