Euroopan moottoripyörävalmistajien liitto (ACEM) suhtautuu myönteisesti 03-muutosten hyväksymiseen YK:n sääntöön nro 92, jossa otetaan käyttöön uusia väärentämisen estäviä säännöksiä ei-alkuperäisille moottoripyörien pakokaasujen äänenvaimenninjärjestelmille.

ACEM tunnustaa kansalaisten, poliittisten päättäjien ja sääntelyviranomaisten huolen melun vaikutuksista jokapäiväiseen elämään. Moottoripyörien melupäästöjä on säännelty EU:ssa vuosikymmeniä, ja suurimmat sallitut tasot on määritelty eurooppalaisilla tyyppihyväksyntävaatimuksilla 1990-luvulta lähtien.

Vuonna 2023 ACEM julkaisi yhteistyössä jälkimarkkinoiden pakokaasuteollisuuden toimijoiden ja Kansainvälisen moottoripyörävalmistajien liiton (IMMA) kanssa joukon ohjeita, joita useat eurooppalaiset sidosryhmät tukivat näiden huolenaiheiden ratkaisemiseksi. Nämä suuntaviivat ovat osaltaan edistäneet keskusteluja, jotka ovat johtaneet YK:n osapuolten äskettäin hyväksymiin väärentämisen estämistä koskeviin määräyksiin.

Antonio Perlot'n, ACEM:n pääsihteerin, kommentti:

"Uusien peukaloinnin estosäännösten hyväksyminen on tärkeä askel sen varmistamiseksi, että moottoripyörien ei-alkuperäiset pakojärjestelmät täyttävät nykyiset sääntelystandardit. Tämä on myönteinen askel, ja vahvistaa toimenpiteitä liiallisen melun torjumiseksi kansalaisten ja poliittisten päättäjien esittämien huolenaiheiden osalta.

Olea Anett Kvalsvik, FEMA:n presidentti:

”Pieni ryhmä motoristeja on edelleen sitä mieltä, että on hyväksyttävää poistaa dB-killeri tai asentaa laiton pakoputkisto moottoripyörään. Se vahingoittaa meitä kaikkia. FEMA:n osalta standardeja ei tarvitse kiristää lisää, mutta liiallinen melu vahingoittaa myös meitä kuljettajia. Liiallinen melu johtaa ärsyyntymiseen, terveysongelmiin ja lopulta vastatoimiin, kuten teiden, tai jopa kaupunkien, sulkemiseen moottoripyöriltä."

Wim Taal, FEMA:n pääsihteeri: 

"Euroopan moottoripyörävalmistajien järjestö ACEM totesi aiemmin, että jopa melurajan alentaminen 2 dB:n verran olisi valmistajille erittäin haastavaa. ACEM jopa kutsui kaikkia pyrkimyksiä alentaa rajoja 5 dB:llä täysin epärealistisiksi. FEMA tukee tätä näkemystä."

”FEMAn tutkimus osoitti, että suuri enemmistö eurooppalaisista moottoripyöräilijöistä (74 %) ei usko, että teiden sulkeminen moottoripyöräilijöiltä on järkevää, kun moottoripyörän melu johtaa valituksiin. Pelkkä moottoripyörien liikennöintikielto ei ole vastaus ohikulkevien moottoripyörien aiheuttamiin haitoihin. Kyselyn tulokset vahvistivat käsitystämme siitä, että uusien moottoripyörien tiukemmat äänirajat eivät ole perusteltuja. Suurin osa eurooppalaisista ajajista käyttää laillisia pakojärjestelmiä, eikä äänirajojen alentaminen ratkaise mitään. FEMA uskoo, että rakentavalla yhteistyöllä on paljon saavutettavaa viranomaisten ja motoristiryhmien välillä. Moottoripyöräilijöiden tietoisuuden lisääminen saattaa olla paljon parempi tapa edetä kuin pelkkä moottoripyörien kieltäminen tai uusien melupäästörajojen harkitseminen.

Lähteet: FEMA ja ACEM