White Motorcycle Concepts eli WMC valmistautuu ottamaan haltuunsa sähkömoottoripyörien nopeusennätyksen moottoripyörällä, joka on rakennettu jättimäisen Venturi-putken ympärille. Aerodynaamisen putken etuja selventääkseen se on ryhtynyt yhteistyöhön Pininfarinan kanssa, ja kertoi asiasta tämän Turinin päämajassa ja tuulitunnelissa järjestetyssä italialaisyrityksen 95-vuotisjuhlatapahtumassa.

WMC:n perustaja ja pääjohtaja Robert White puhui tilaisuudessa osana juhlatapahtumaa näyttääkseen ja kertoakseen yrityksen WMC250EV sähkömoottorisesta nopeusennätyspyörästä, kolmipyöräisestä ensivasteyksiköille tarkoitetusta WMC300E+ -mallista sekä Zero Motorcyclesin kanssa hiljattain suunnitellusta WMCSRS-mallista.

Pininfarinan uusi muotoilututkielma kuvittaa hienosti sen, miten WMC:n patentoitu aerodynaaminen virtausputki voidaan sijoittaa tulevaisuuden moottoripyörään, jonka voimanlähteenä on mekaanisella ahtimella varustettu kompakti hybridivoimalinja.

Aerodynaaminen putki / kanava on keskeinen osa muotoilua ja pienentää merkittävästi nakupyörän ilmanvastusta.

Aerodynaaminen putki / kanava on keskeinen osa muotoilua ja pienentää merkittävästi nakupyörän ilmanvastusta.

WMC esitteli aerodynaamisen putken tai -kanavan ensi kerran WMC250EV -mallissa. Sillä pyrittiin tuomaan esille sen kykyä merkittävästi pienentää ilmanvastusta korkeissa nopeuksissa. WMC300E+ hyödyntää samaa ideaa, mutta fokusoi pienissä nopeuksissa saavutettavaan tehohyötyyn. WMCSRS taas demonstroi sitä, miten kanava voidaan asentaa olemassaolevaan sähköpyörään – tässä tapauksesa Zero SR/S:n – ja saavuttaa merkittäviä etuja.

Venturi-putki kulkee pyörän edestä ja suoraan läpi keskellä pyörää sen satulan alla ja pienentää etuosan pinta-alaa ja ilmanvastusta, ja vahvistaa siten tehoa ja suorituskykyä. Pininfarinan tekemä tutkielma selventää, miten uusi, kompaktia mekaanisesti ahdettua hybridivoimalinjaa varten suunniteltu design voi maksimoida ratkaisun tuomat edut. Samalla se yhdistää ne tyyliin, jolla visuaalisesti korostetaan kanavaa, mutta säilytetään samalla prätkän perinteinen tyyli ja mittasuhteet.

Pininfarina tunnetaan parhaiten hätkähdyttävistä nelipyöräisistä, mutta yrityksen vahvuus on mennä myös designin taakse: valmistusprosesseihin ja tutkimus- sekä kehitystyöhön yhtä lailla kuin tyylin rakentamiseen. Aerodynamiikka on yksi Pininfarinan avainosaamisalueita. Sillä on ollut oma tuulitunneli käytössä vuodesta 1972 lähtien, ja siksi se on täydellinen kumppani WMC:n aerodynaamisen kanavan kehitystyössä.

Pininfarinan ja WMC:n yhteistyön ensimmäinen tulos ovat katukäyttöön suunnitellun aerodynaamisella kanavalla varustetun roadsterin konseptipiirrokset. Kanavaa käytetään avainelementtinä sekä ulkonäön että pyörän rakenteen osalta.

Sen sijaan, että olisi suunniteltu katettu sportsbike, aerodynaaminen kanava on suunniteltu vahvistamaan mukavaa, perinteistä ajoasentoa pyörässä, joka luo paljon vähemmän ilmanvastusta kuin perinteinen nakupyörä. Ohjaamalla ilma suoraan pyörän etuosasta ajajan alle ja puhaltamalla se takapyörän yläpuolelle, sekä etupinta-ala että ilmanvastuskerroin pienenevät ilman, että ajoasennossa tarvitsee tehdä kompromisseja.

Pininfarinan muotoilukonseptia.

Pininfarinan muotoilukonseptia.

Uudessa designissa kanava ei ole pelkästään aerodynamiikan vuoksi, vaan sen putkimainen muoto on luonnostaan jäykkä ja luo vahvan liitännän etuosan, istuimen ja takarungon osalta. Samalla se muodostaa rakenteen, johon voi ripustaa moottorin.

Kuvissa näkyvässä konseptissa hyödynnetään pienikokoista mekaanisesti ahdettua bensiinimoottoria yhdessä sähkömoottorin ja akuston kanssa. Voimanlähteen minimointi mahdollistaa enemmän tilaa patentoidulle aerodynaamiselle kanavalle. Mekaaninen ahdin tekee kokonaisuudesta tehokkaan ja suorituskykyisen. Kanavan komposiittirakenne auttaa painon pienentämisessä.

Lähde: WMC.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 10.1.2025 10:02

Näinkö helppoa se on: ilmakanava sähkömoottoripyörän läpi toi 9 % lisäkilometrejä

Maanantai 30.10.2023 12:18

Maailman ensimmäisen hybridiskootterin huippuaerodynamiikka perustuu tunneliin

Sunnuntai 27.6.2021 12:41

Maailman nopein sähkömoottoripyörä on rakennettu ison aukon ympärille – mutta miksi?