Konneveden rata on leveä, josta löytyy paljon eri vaihtoehtoja ajolinjoiksi. Kuljettajan ajolinjan valinta merkitsee kisassa paljon. Radassa on perinteisesti hitaasti tiukkeneva päätykaarre. Rata oli 1930 metriä pitkä, ja sen ympärillä oli autokatsomo, eli paikan päällä kisaa pystyi seuraamaan tuulelta suojassa. Yleisöä olikin saapunut sankoin joukoin seuraamaan kisoja.
Seinäjoella ajettuja, kauden ensimmäisiä Jääradan SM-osakilpailuja hallitsi Ossi Rantala. Konnevedelle Rantanen sai haastajakseen Mika Kallion. Heidän välillään nähtiin todellista jääradan ilotulitusta, tiukkojen kamppailujen muodossa A250- ja A450 -luokissa. Ohessa kisatapahtumia ja tuloksia luokittain.
Junior SM 1. erä (6 kierrosta)
Päivän ensimmäisessä lähdössä, Aaron Koivula irtautuu parhaiten lähtöurasta, mutta Eetu Aronen otti kärkipaikan, jättäen Koivulan toiseksi, Tuomas Ihanlaisen ollessa kolmas. Kun kaksi kierrosta oli jäljellä Eetu Aronen johti, vaikka Ihalainen ja Koivula haastoivat tiukasti perässä. Varsinkin Ihalaisen ja Koivulan välillä käytiin pitkin kisaa kovaa kamppailua. Lopulta Koivula oli Ihalaista 0.235 sekuntia nopeampi. Kolmen kärjen ja neljänneksi ajaneen Jerkka Saarisen välinen ero oli reilut kahdeksan sekuntia.
1. #841 Eetu Aronen 7:35.664 Sipoon Moottorikerho Husqvarna
2. #771 Aaron Koivula +0.513 Jalasjärven Moottorikerho/UA KTM
3. # 7 Tuomas Ihalainen +0.748 Napabull Racing KTM
4. #110 Jerkka Saarinen +8.747 Orimattilan Moottorikerho KTM
SM Junior 2. erä
Aaron Koivula johti myös päivän toista Junior SM -luokan kilpailua, Eetu Arosen hengittäessä perässä. Tuomas Ihalainen ja Jerkka Saarinen taistelivat kolmannesta sijasta. Kärkikamppailussa Aronen käväisi Koivulan edellä, mutta Koivula sai pidettyä kärkipaikan tiukassa taistelussa. Kun kaksi kierrosta oli jäljellä Saarinen pääsi kolmanneksi, ennen Ihalaista. Viimeisessä mutkassa, ennen maalilippua Eetu Aronen onnistui ohittamaan, tuolloin kisaa johtanee Aaron Koivulan, ollen lopulta 0.717 sekuntia Koivulaa nopeampi. Kolmanneksi ajoi Jerkka Saarinen, tullen maalilipulle 0.704 sekuntia ennen Tuomas Ihalaista.
1. #841 Eetu Aronen 7:46.769
2. #771 Aaron Koivula +0.717
3. #110 Jerkka Saarinen +3.267
4. # 7 Tuomas Ihalainen+3.971
SM A250 1. erä (8 kierrosta)
Ossi Rantala oli aika-ajojen nopein, 0.642 sekunnin erolla Mika Kallioon. Arthon Alanne oli kolmanneksi nopein, vain 0.231 sekuntia Kalliota hitaampana ja neljäntenä Tatu Lauslehto. Keskinopeus aika-ajoissa nousi parhaimmillaan yli 106 km/h.
Mika Kallio sai parhaan startin, ottaen kärkipaikan. Sarjaa johtanvan Ossi Rantalan lähtö ei sujunut parhaalla mahdollisimmalla tavalla, mutta toiselle kierokselle lähdettäessä, hän kiilasi itsensä toiseksi, Tatu Lauslehto tiukasti perässään. Ossi Rantala ei kuvia kumarrellut, vaan haastoi Kalliota jo toisella kierroksella ja kolmannelle kierrokselle lähdettäessä Rantala pääsi Kallion ohi. Pääsuoran jälkeisessä mutkassa Kallio kuittasi imusta ohi ja sai kärkipaikan takaisin. Ei mennyt kauaa, kun jälleen osat vaihtuivat, Rantalan ohittaessa Kallion. Kallio pääsi vielä kerran kärkeen, mutta Ossi Rantala sai pidettyä kärkipaikan Kallion kytätessä ohituspaikkaa, sitä kuitenkaan löytämättä. Ossi Rantala voitti päivän ensimmäisen kilpailunsa. Kolmanneksi ajoi Tatu Lauslehto, yli kuusi sekuntia Kalliolle jääneenä. Kaikkiaan lähtöön osallistui 11 kuskia.
1. #116 Ossi Rantala 8:49.682 Alavuden seudun moottoripyöräilijät Honda
2. #36 Mika Kallio +0.796 Valkeakosken Moottorikerho KTM
3. #25 Tatu Lauslehto +7.531 Tuusulan Moottorikerho ry. KTM
4. #51 Miklas Salminen+9.326 Jämsän seudun Moottorikerho Husqvarna
SM 250A 2. erä (8 kierrosta)
Mika Kallio sai hieman paremman lähdön, Ossi Rantala herhiläisenä perässään. Jälleen nähtiin ohituksia Rantalan ja Kallion välillä. Tätä taistoa oli hienoa katsoa. Neljännelle kierroksen lähdettiin Rantalan johdolla, perässään Kallio. Kolmantena Arthon Alanne, Topias Kesti neljäntenä. Kisan puolen välin jälkeen Rantala sai revittyä Kallioon nähden, hieman kaulaa. Heidän takanaan Alanne ajoi turvallisesti kolmantena, ennen neljäntenä kaasutellutta Lenni Klemettiä. Ossi Rantala ajoi päivän toiseen voittoonsa lopulta 2.140 sekuntia Kalliota nopeampana. Kolmanneksi tuli Arthon Alanne +6.834 ja neljänneksi maalilipulle ehti Lenni Klemetti +1.9 sekuntia Alanteelle jääneenä.
1. #116 Ossi Rantala 8:57.674
2. #36 Mika Kallio +2.140
3. #400 Arthon Alanne +8.974 Turun Moottorikerho Honda
4. #22 Lenni Klemetti +10.874 Imatran Moottorikerho KTM
B250 1. erä (8 kierrosta)
Toivo Kaskismaa oli aika-ajojen nopein, Miro Lehtonen toinen ja kolmanneksi nopeiten aika-ajoissa kaasutteli Rasmus Nurmi.
Rasmus Nurmi sai parhaimman lähdön, kaasuttaen ensimmäisenä lähtösuoran kaarteeseen, perässään Luukas Klemetti ja Toivo Kaskismaa. Kolmannelle kierrokselle lähdetäessä Klemetti pääsi Nurmen ohi, Kaskismaa oli edelleen kolmantena. Klemetti kaatui kolmannella kierroksella kärkipaikalta, jolloin kolmen kärjen muodostivat Nurmi, Kaskismaa ja Eelis Laitinen. Kaskismaa meinasi myös menettää pyöränsä hallinnan, jolloin Nurmen johtoasema hieman parani. Kaskismaa putosi hetkeksi kolmanneksi, mutta sai puristettua itsensä hetkeksi toiseksi, mutta Laitinen pääsi vielä ohi Kaskismaan, pitäen toisen sijansa. Viimeisellä kierroksella eteen tuli kierroksella ohitettavia, mutta Nurmi sai pidettyä kärkipaikkansa. Toisena maaliviivan ylitti Eelis Laitinen, vain 0.197 sekuntia Toivo Kaskismaata nopeampana. Lähdössä oli kaikkiaan 15 kuljettajaa.
1. #18 Rasmus Nurmi 9:26.598 HelRC KTM
2. #32 Eelis Laitinen +0.847 VRT Honda
3. #71 Toivo Kaskismaa +1.044 K-SMK Husqvarna
4. #10 Niko Hatva +11.216 WarkMPU Honda
B250 2. erä (8 kierrosta)
Tällä kertaa Toivo Kaskismaa sai parhaan lähdön. Ensimmäisen kierroksen jälkeen tultiin järjestyksessä Kaskismaa, Luukas Klemetti, Rasmus Nurmi. Kisan puolivälissä Klemetti johti kisaa, heti perässään Kaskismaa, kauempana perässä kolmantena oli Nurmi. Toiseksi viimeisellä kierroksella Klementin rengas puhkesi, joten hänen voittotaistonsa päättyi siihen. Tässä vaiheessa Kaskismaalla oli selvä johto, toisena ajaneeseen Nurmeen. Klemetin kaatuessa, kolmanneksi nousi Eelis Laitinen, joka oli vain 0.639 sekuntia, neljänneksi tullutta Niko Hatvaa nopeampi.
1. #71 Toivo Kaskismaa 9:31.092
2. #18 Rasmus Nurmi +5.753
3. #32 Eelis Laitinen +6.795
4. #10 Niko Hatva +7.434
A450 1. erä (8 kierrosta)
Ossi Rantala oli tässäkin luokassa aika-ajojen nopein, mutta eroa toiseksi nopeimman ajan kellottaneeseen Mika Kallioon oli vain 0.192 sekuntia. Vertti Takala oli kolmas ja Kari Vehniäinen neljänneksi nopein.
Rantalan startti sujui hyvin, saaden peräänsä Mika Kallion, joka pääsi hetkeksi ohi Rantalan. 250A-lähdöstä tuttu taistelupari oli jälleen vauhdissa, Kari Vehniäisen ollessa kolmantena. Ensimmäisen kierroksen aikana Rantala/Kallio vaihtoivan kärjen paikkaa useasti. Toiselle kierrokselle lähdettiin Kallion johdolla. Heidän takanaan, Vehniäinen ja Vertti Takala taistelivat kolmannesta sijasta.
Kisan puolessa välissä Kallio oli johdossa, mutta Ossi Rantala roikkui imussa, kärkkyen ohituspaikkaa. Vertti Takala oli kolmantena, ennen moninkertaista jääradan Suomen Mestaria Kari Vehniäistä. Ossi Rantalan tiukasta taistelusta huolimatta, Mika Kallio vei tämän erän nimiinsä. Vertti Takala oli puolestaan Kari Vehniäistä nopeampi. Kisassa päästiin nauttimaan mestariluokan mitalikamppailusta. SM-taistoa ajatellen, Ossi Rantalan ei olisi tarvinnut taistella noin viimeiseen asti SM-pisteistä, sillä Mika Kallio osallistuu tänä vuonna vain näihin Konnevedellä ajetuihin Jääradan SM-kisoihin. Rantala ei kuitenkaan lähtenyt varmistelemaan pistesijoja, vaan antoi täyden vastuksen Mika Kalliolle, joka ehti maalilipulle vain 0.179 sekuntia ennen Rantalaa.
1. #36 Mika Kallio 8:40.819 ValkMK KTM
2. #116 Ossi Rantala +0.179 ASMP Honda
3. #95 Vertti Takala +4.590 ÄMK KTM
4. #42 Kari Vehniäinen +5.751 KonnMK/UA Husqvarna
SM A450 2. erä (8 kierrosta)
Kari Sointiala irtosi lähtöurasta hienosti, mutta Ossi Rantala pääsi kaarteeseen ensimmäisenä. Kari Vehniäisen lähtö onnistui myös hyvin, ollen tiukasti toisena, ennen kolmantena kaasutellutta Mika Kalliota. Vehniäinen sai nauttia vain hetken kakkospaikasta, ennen kun Mika Kallio kiilasi ohi. Marginaalit olivat pieniä. Rata pehmeni päivän mittaan ja radalla oli sohjoa, vesilätäköitä ja uria. Ossi Rantala teki pienen ajovirheen, minkä Kallio kuittasi heti, siirtyen kärkeen. Vehniäinen oli aivan iskuetäisyydellä Rantalaan nähden ja myös neljäntenä ajanut Vertti Takala oli kärkitaistoissa mukana. Kisan puolessa välissä Rantala pääsi kärkeen, mutta erot oli todella pieniä. Kommentaattorin mukaan Kallion KTM kulki hitusen paremmin Rantalan Hondaan verrattuna, mutta Rantala oli siitä huolimatta parempi.
Kun kolme kierrosta oli jäljellä, Vertti Takala menetti pyöränsä hallinnan, menettäen samalla paikkansa mitalikamppailuista. Kolmen kärki oli tuossa vaiheessa selkeä, Rantala, Kallio ja Vehniäinen. Neljäntenä ajanut Valtteri Koponen oli liki 10 sekuntia perässä. Kärjen taistelu oli tiukkaa loppuun asti, Vehniäinen pääsi vielä haastamaan Kalliota, mutta maalilipulle tultiin järjestyksessä Rantala, Kallio, Vehniäinen. Näin Ossi Rantala kuittasi päivän kolmannen voittonsa Mika Kalliosta. Vertti Takala oli lopulta kahdeksas.
1. #116 Ossi Rantala 8:50.960
2. #36 Mika Kallio +0.856
3. #42 Kari Vehniäinen +1.350
4. #65 Valtteri Koponen+11.709 VRT Honda
125 Suomi Cup 1. erä (8 kierrosta)
Aatos Pirttinen oli aika-ajojen nopein, Juho Mähönen toisena ja kolmantena Toivo Kaskismaa.
Aatos Pirttinen sai kirkkaasti parhaimman lähdön, perässään Waltteri Romunen. Ensimmäisessä kurvissa Juho Mähönen pääsi sisäkautta molempien ohi, ottaen kärkipaikan haltuunsa. Kisaa ajettiin tasaisessa järjestyksessä Mähönen, Pirttinen, Romunen. Toivo Kaskismaa ja Roni Turunen taistelivat neljännestä sijasta, jonka Turunen vei nimiinsä.
1. #313 Juho Mähönen 9:25.197 VRT KTM
2. #88 Aatos Pirttinen +11.805 JaMoKe/UA KTM
3. #303 Waltteri Romunen +21.556 KonnMK/UA KTM
4. #22 Roni Turunen +39.596 K-SMK Yamaha
125 SC (8 kierrosta)
Tälläkin kertaa Pirttinen sai parhaan lähdön, mutta jo ensimmäisellä kierroksella Juho Mähönen pääsi ohi. Waltteri Romunen haastoi Pirttisen toista sijaa, Mähösen mennessä kärjessä menojaan. Kahden kierroksen jälkeen järjestys tasaantui tutuksi, Juho Mähönen, Aatos Pirttinen ja Waltteri Romunen. Eroa Romusen ja neljäntenä ajaneen Turusen välissä oli kisan puolessa välissä jo yli 12 sekuntia. Kun kolme kierrosta oli jäljellä, Juho Mähösen takarengas puhkesi, joten hänkin joutui luopumaan kärkipaikaltaan. Aatos Pirttinen siirtyi johtoon, Waltteri Romunen siirtyi toiseksi. Mähönen jatkoi ajamista ja koska hän sai alkukisassa sen verran eroa takana tulleisiin, sai hän pidettyä kolmannen sijansa, vaikka joutuikin ajamaan viimeiset kierrokset rikkinäisellä takarenkaalla.
1. #88 Aatos Pirttinen 9:40.487
2. #303 Waltteri Romunen +6.587
3. #313 Juho Mähönen +26.872
4. #22 Roni Turunen +30.694
– Päivä oli kaikin puolin onnistunut niin 125 kuutioisella, kuin A250-luokassa. Päivä aloitettiin aika-ajoilla, 250 kuutioisella moottoripyörällä hieman kankeasti, sillä fiilis rataan puuttui, kirraavaksi tehdyllä radalla. Sijoitus oli 9. Sen perään lähdettiin ajamaan 125 kuutioisella, jo selvästi paremmalla otteella. Siitä napsahti aika-ajon ensimmäinen sija. Ensimmäisessä A250-luokan erässä oli sijoitus 8., vaikka vasta toiseksi viimeisellä kierroksella pääsin ohi yhdestä kuljettajasta. Toinen erä sujui paremmin, perusvarmalla ajolla 7. sija. 125-luokan ensimmäisessä erässä lähtö oli suhteellisen hyvä, mutta kisan edetessä vauhtia puuttui ainakin sekunnin verran. Kuitenkin sijoitus tavoitellusti 2. Luokan toisessa erässä, ensimmäistä sijaa hallinneelta kuskista puhkesi takarengas, joten pääsin kuittaamaan 1. sijalle. Ero kärkeen 250 kuutioisella pyörällä on edelleen valtaisa, mutta pienin askelin ollaan matkalla sitä kohden, kommentoi Aatos Pirttinen kisapäivän jälkeen.
B450, V50, Harraste 30 1. erä (8 kierrosta)
B450-luokassa oli kahdeksen kuljettajaa, Harraste 30 -luokassa ajoivat Juho Lähteenmäki (SaarMPU) GasGas:lla sekä Petri Saari (HyKoKe) Hondalla. V50-luokassa oli myös vain kaksi kuljettajaa, Raimo Mononen (FMS ry) Yamahalla ja Osmo Manninen (KonnMK/UA) Hondalla.
Kisa käytiin Olli Mäkelän ja Riku Haapamäen kesken.
1. #59 Olli Mäkelä 9:30.619 JaMoKe/UA Yamaha
2. #47 Riku Haapamäki +2.191 E-PMMK Honda
3. #468 Miro Lehtonen +11.346 K-SMK Honda
4. #54 Raimo Mononen +19.351 FMS ry Yamaha
B450, V50, Harraste 30 2. erä (8 kierrosta)
Olli Mäkelä meni kärkeen ja karkuun. Toisesta sijasta Riku Haapamäki kävi taistoa Miro Lehtosen kanssa. Kisan edetessä, heidän välillään paikat vaihtelivat edes takaisin. Kisan puolessa välissä Miro Lehtonen pääsi ohi Haapamäen, jonka jälkeen Lehtonen sai kiskottua eroa takana tulleeseen Haapamäkeen. Viimeisten kierrosten aikana, erot olivat selkeät. Mäkelä tuli maalilipulle yli kahdeksan sekuntia, ennen toiseksi ajanutta Miro Lehtosta.
1. #59 Olli Mäkelä 9:38.907
2. #468 Miro Lehtonen +8.146
3. #47 Riku Haapamäki +13.811
4. #54 Raimo Mononen +25.080
Konneveden Moottorikerho/UA:n järjestämät Jääradan SM-kisat saatiin vietyä läpi hyvissä olosuhteissa. Rata toki pehmeni kisojen edetessä, mikä näkyi kisojen tuiskeessa muutamina kaatumisina. Muutenkin kisat sujuivat hienosti, nähtiin vain yksi vakavampi kaatuminen, mutta ilmeisesti siinäkään ei lopulta sattunut mitään vakavampaa. Jääradan viimeiset osakilpailut ajetaan viikon päästä 15.3.2025 Pihtiputaalla.
Konneveden kisat voi katsoa live streamistä tästä. Selostajina Jukka Pylväs ja yli 20 kertainen jääradan SM-voittaja Ilkka Heinäaho.
Kaikki kisatulokset löytyvät täältä.
Aiheesta aikaisemmin:
MAANANTAI 10.2.2025 13:43
Ossi Rantala hallitsi Jääradan SM-avauskilpailuja Seinäjoella – voitti kaikki ajamansa lähdöt
MAANANTAI 27.1.2025 09:01
Ossi Rantala lähes voittamaton Jääradan Pohjanmaa Cup:ssa
LAUANTAI 25.1.2025 18:55
Jääratajunnu Rieti Lammi hyvässä iskussa heti ensimmäisissä kisoissaan Kyrkösjärvellä
MAANANTAI 26.2.2024 08:00
Rantala, Kallio ja Pirttinen vesikelin valtiaita SM-jääradalla Orivedellä
KESKIVIIKKO 14.2.2024 08:01
Mikä sai Mika Kallio suoraan Malesian lämmöstä Jääradan SM-kilpailuihin Seinäjoelle
SUNNUNTAI 12.3.2023 20:23
Rantala SM-tuplakultaan jääradalla - Pirttinen junioreiden mestariksi