Japanilaiset Nissin ja Showa ovat tunnettuja laadukkaiden moottoripyörien komponenttien valmistajia. Nissin on erikoistunut jarrujärjestelmiin ja Showa taas iskunvaimennin- ja jousitusratkaisuihin. Molemmat kuuluvat Hitachi Astemo -ryhmään.
Japanilaisvalmistajat esittelivät uuden, etuteleskoopin ja jarrusatulan yhdistävän ratkaisun jo viime marraskuun EICMA-messuilla Milanossa. Sen kahden pitkän pressipäivän aikana, mitä kiertelimme messuilla, nähtävää ja tiedotustilaisuuksia oli niin paljon, että tämä visuaalisestikin kiehtova konsepti jäi huomaamatta.
Tänä päivänä kaikissa moottoripyörissä on joko aksiaalisesti, pitkittäin (edullisemmissa malleissa) tai radiaalisti, säteittäisesti (kalliimmissa tai uusimmissa malleissa) asennetut jarrusatulat. Molemmat on kiinnitetty teleskooppiin: pystysuoraan, kun on kyseessä aksiaalinen versio ja rinnakkaisesti, kun puhutaan radiaalijarrusatuloista. Kummassakaan ratkaisussa satulaa ei ole kiinnitetty suoraan haarukkaan.
Tämä on kuitenkin juuri se, mitä Nissinin ja Showan kehittämässä vaihtoehdossa tehdään. Sekä satula että etuteleskoopin alaosa on työstetty yhdestä valukappaleesta ja on varsin hyvä esimerkki toiminnallisuuden ohjaamasta designista, missä satula ja teleskoopin alaosa sulautuvat siistin näköisesti yhteen. Ratkaisu auttaa kasvattamaan satulan ja etuakselin tukea tai kannatusta 30% verran.
Ratkaisu tarjoa myös muita etuja.
Ensinnäkin se parantaa jäykkyyttä. Perinteisissä jarruratkaisuissa on usein joustavuutta, joka heikentää suorituskykyä. Showa ja Nissin vakuuttavat, että heidän ratkaisunsa tarjoaa parempaa stabiiliutta, kiitos kasvaneen ja kiinteän kontaktipinnan.
Integroitu jarrusatulajärjestelmä tarjoaa valmistajan mukaan parempaa stabiiliutta käytössä, kiitos osien kasvaneen kosketuspinnan. Kuva Hitachi Astemo.
Jarrujen kuumeneminen voi myös olla ongelma. Uusi design parantaa lämmön haihtumista ja alentaa satulan lämpötilaa jopa 5 %.
Yksittäisten komponenttien määrän pienentyminen pudottaa myös kokonaisuuden painoa, mikä vaikuttaa suoraan pyörän käsiteltävyyteen olematta kompromissi kestävyyden kanssa. Valmistajien mukaan ratkaisu on 200 grammaa kevyempi normaaleihin radiaalijarruihin verrattuna.
Kääntöpuolella saattaa sitten olla hankalampi huollettavuus. Siinä missä perinteisessä ratkaisussa jarrusatulat voi irrottaa erikseen etuhaarukasta, integroitu versio teettää enemmän töitä ja tuottaa enemmän kustannuksia huollon puolella.
On mielenkiintoista nähdä, milloin ratkaisu tulee ensi kerran tuotantoon, ja millaisena kuljettajat sen käytännössä kokevat.
Lähde: Hitachi Astemo.