Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Kyseessä on tehokkain katulaillinen Harleyn bagger koskaan yrityksen 122-vuotisen taipaleen aikana. Mallin rakentamisessa on hyödynnetty tehdastallin King of the Baggers -kisasarjasta saamia kokemuksia, tietoa ja komponentteja. Joten malli pursuaa ennen näkemätöntä suorituskykyä ja CVO-tason, eli Harleyn Custom Vehicle Operation, tehdaskustomointia.
CVO Road Glide RR -mallia valmistetaan vain 131 kappaletta, ja sen hintalappu asettuu Yhdysvalloissa 110 000 dollariin, eli kyse on varsin hinnakkaasta pyörästä. Valitettavasti RR-malli ei tule saataville Yhdysvaltain ulkopuolella. Pyörälle luvataan 24 kk mittainen kilometrirajaton takuu.
Pyörän ulkonäkö on saanut innoituksensa H-D:n vuoden 2025 tehdaskisatiimin King of the Baggers -sarjan pyörien värityksestä. Solid Racing Oage -väritys "hajoaa" välillä Harleyn Tanko & Kilpi-logon muodostamiin graafisiin kuvioihin tankissa, sivupaneeleissa ja satulalaukuissa. Tietyillä alueilla on myös tummaa hiilikuitua näkyvissä ja valkoinen “Screamin’ Eagle” -grafiikka virtaa polttoainetankista katteiden sivuille.
Moottori on viimeistelty Hog Black -värityksellä ja Racing Orange -yksityiskohdilla. Vanteet ovat kiiltävänmustat ja etuvanteessa on punainen “CVO RR” laseretsaus.
Moottori
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Uusi Screamin’ Eagle 131 V-Twin -moottori on tehokkain tuotanto-Harrikkaan tehdasasennettu Milwaukee-Eight -variantti. Sen huipputeho on 114 kW / 153 hv / 5750 rpm ja maksimivääntö 204 Nm / 4750 rpm. Moottorin tilavuus on 131 kuutiotuumaa eli meikäläisittäin 2147 kuutiosenttimetriä. Moottorin tilavuus on sama kuin merkin tehdastiimin kisa-RoadGlideissä.
Screamin’ Eagle Stage IV:ssä on CNC-työstetyt kannet, palotilat sekä kanavat. Imu- (42 mm) ja pakoventtiilit (34 mm) ovat halkaisijaltaan 2 mm suuremmat kuin vakio-Milwaukee-Eight-moottoreissa paremman virtauksen tavoittamiseksi. Sylinterikannet ovat nestejäähdytetyt.
Tehonokka-akselin nosto on 0,550 tuumaa, joka varmistaa hyvän virtauksen korkeilla kierroksilla. Läppärungon halkaisija on 68 mm ja ilmansuotimena on pestävä Screamin' Eagle High Flow.
Moottorissa käytetään myös muita sisäisiä Screamin’ Eagle -komponentteja, kuten venttiilinnostimia, jäykempiä venttiilinjousia ja virtaamaltaan suurempaa öljypumppua.
Toisiovedon ratas on suurempi matalamman kokonaisvälityssuhteen aikaansaamiseksi. Tavoitteena kiihtyvyyden parantaminen kaikilla vaihteilla.
Alusta
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Valualumiiniosien käyttö keventää pyörän painoa.
Akrapovičin Harleyn tehdastiimille kehittämä kevyt 2-1 titaanipakoputkisto hiilikuituisin lämpösuojin pienentää pyörää 4,5 kg. Putkisto tuo lisää tehoa, mutta on silti katulaillinen sekä äänen että päästöjen osalta Yhdysvalloissa.
CVO Road Glide RR:n alusta on täysin säädettävä ja kisatasoa. Edessä on Öhlinsin FGR 253 Hypersport Superbike USD-haarukka, joka on kehitetty yhteistyössä Öhlinsin ja H-D:n kisatiimin kanssa. Sekä paluu- että puristusvaimennus ovat säädettäviä, samoin jousen esijännitys. Paineistettu TTX25-teknologia mahdollistaa iskunvaimennuksen myös korkeammilla taajuksilla, parantaen pyörän hallintaa.
Alumiinista valetut yläkolmiot on suunniteltu maksimoimaan etuteleskoopeista ja painon alennuksesta saatava hyöty.
Takana on kaksi Screamin’ Eagle Öhlins -vaimenninta piggybagein. Ne hyödyntävät kisakäyttöön tehdastallin pyöriin kehitettyä tekniikkaa. Sekä paluu- että puristusvaimennus ovat säädettäviä, samoin jousen esijännitys. Vaimentimen kokonaispituus on 375 mm ja sen mitta on säädettävissä välillä +8/-2 mm.
Etu- ja takajousitus on suunniteltu nostamaan moottoripyörä kaksi tuumaa korkeammalle kuin perusversiossa, mikä mahdollistaa aggressiivisemmat kallistelukulmat. Kallistuskulma on maksimissaan oikealle 36° ja vasemmalle 35°, kolme astetta enemmän molempiin suuntiin kuin CVO Road Glide ST -mallissa.
Uusi valualumiininen keinuhaarukka on suunniteltu alunperin merkin tehdastiimin pyöriin käyttämällä edistynyttä tietokoneavusteista tekniikkaa. Se on 10 % jäykempi ja 10 % kevyempi kuin alkuperäinen Road Gliden keinuhaarukka.
Jarrut
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Pyörän jarrukomponentit ovat italialaisen Brembon käsialaa. Etusatulat ovat Brembo GP4-RX CNC:t, ja ne tarjoavat "miltei MotoGP-tason suorituskykyä". Jarrupalat liukuvat satuloiden sisällä erityisissä ohjaimissa, eliminoiden palojen kiinnityssokat. Satuloissa on nikkelipinta, joka parantaa lämmön haihtumista. Halkaisijaltaan 32 mm mäntiä on neljä kappaletta. Etujarrukahva on säädettävä.
Brembon T-Drive -etujarrulevyjen kiinnitys on samanlainen kuin tehdaskisapyörissä. Ne ovat täysin kelluvat sekä radiaali- että pitkittäisessä suunnassa. Niiden paksuus on 5,5 mm.
Takana on yksi 300 mm jarrulevy ja nelimäntäinen satula.
Laihdutuskuurilla
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
CVO Road Glide RR -malli painaa 340 kg, missä on painonpudotusta ST-malliin verrattuna miltei 23 kg.
Painonsäästöä on saatu aikaan titaanipakoputkistolla ja -äänenvaimentimella sekä hiilikuituisilla osilla, joita ovat mm. lokasuojat ja jäähdyttimen säleikkö, osa katteista jne.
Valualumiiniset jalkatapit korvaavat perinteiset astinlaudat ja valualumiinia on käytetty muissakin osissa, kuten myös takakeinuhaarukassa korvaamaan terästä.
Brembon kevyet T-Drive-eetujarrulevyt korvaavat raskaammat alkuperäiset.
Ajoturvallisuus
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
CVO Road Glide RR -malli on varustettu ajajan turvallisuutta parantavilla sähköisillä teknologioilla. Näitä ovat esimerkiksi:
Kaarteissa toimivat sähköisesti linkitetyt jarrut (C-ELB)
Kaarre-ABS (C-ABS)
Kaarteissakin toimiva vetoluistonesto (C-TCS)
Kaarteissa toimiva väännönhallinta (C-DSCS)
Mäkilähtöavustin (VHC)
Rengaspaineen seuranta (TPMS)
Ajotapavalinnat
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Mallin ajotapavalinnoilla ohjataan sekä moottorin suorituskykyä että sitä, miten teknologia puuttuu ajamiseen. Jokainen ajotapavalinta sisältää on oman tehovalintansa, moottorijarrutuksen, kaarre-ABS:n ja kaarre-vetoluistoneston toimintaparametrit. Kuljettaja voi valita ajotavan Mode-kytkimen avulla.
Ajotapavalintoja ovat Road, Sport, Rain, Track ja neljä kustomoitavaa vaihtoehtoa. Road on tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, ja tarjoaa vähemmän aggressiivista kaasunvastiketta kuin Sport-valinta. Sport-vaihtoehdossa tarjolla on täysi suorituskyky ja paras kaasunvaste. Vetoluistonesto vaikuttaa vähemmän ja moottorijarrutus on voimakkaampi.
Rain-valinnalla käytössä on vähemmän tehoa ja "kesympi" kaasu. ABS-jarrujen ja vetoluistoneston toiminta ovat herkimmillään.
Track-valinta on tarkoitettu suljetuille radoille. Se on H-D:n kisakuljettajan Kyle Wymanin käsialaa, ja antaa parasta vääntöä kilparatakäyttöön. C-ABS ja C-TCS on asetettu puuttumaan ajoon mahdollisimman vähän, jotta pyörän hallinta olisi selkeämmin kuskin käsissä.
Track Plus -valinta on tarkoitettu kokeneille kuljettajille, jotka haluavat pyörästään maksimikontrollin suljetulla radalla. Plus-katkaisee kokonaan sähköisesti linkitetyt jarrut, joten kuljettaja voi hallita erikseen sekä etu- että takajarrua. C-ABS sallii enemmän takapyörän luistoa, samoin C-TCS puuttuu mahdollisimman vähän peliin.
Neljä muokattavaa ajotapavalintaa: Kuljettaja voi itse muokata pyörän väännön, moottorijarrutuksen, kaasuvasteen, sekä C-TCS:n ja C-ABS:n mieleisekseen tietyissä rajoissa.
Ergonomiaa
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Ergonomiassa painottuu mukavuus ja hallinta sekä kadulla että tiellä. Jalkatapit on sijoitettu ajoasentoa optimoiden.
Kisavaikutteinen sooloistuin asettaa kuljettajan atleettiseen ajoasentoon ja parantaa pyörän hallintaa optimoimalla kuljettajan massakeskipistettä.
Istumakorkeus on 735 mm, noin kuusi senttiä ylempänä kuin Road Glide'ssä.
Moto Barin ohjaustanko ja 6 tuuman riseri nostavat kuskin pystympään asentoon kuin Roadf Glide'ssä.
Audio
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
CVO Road Glide RR -mallissa on uusi, korkealaatuinen Harley-Davidson Audio, jonka voimanlähteenä on Rockford Fosgate Stage III -äänijärjestelmä. Katteeseen on asennettu kaksi Rockfordin 6,5 tuuman kolmitiekaiutinta. Musiikkitehoa on 250 wattia per kaiutin. Järjestelmän tehonlähteenä on Rockford Fosgaten 4-kanavainen 500 watin RMS-vahvistin
Lisäominaisuuksia
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Road Glide -mallin kate sisältää LED-ajovalon ja -merkkivalot sekä -suuntavilkut. Sisäkatteessa on vasemmalla ja oikealla puolella medialokerot, joihin kumpaankin mahtuu useimmat nykyisistä matkapuhelimista. Oikeassa lokerossa on USB-C-liitäntä.
Viiden tuuman korkuinen tumman savun värinen tuulilasi tarjoaa yhdistelmän tehokasta ilmavirran hallintaa ja muotoilua.
Skyline-käyttöjärjestelmällä toimiva infotainment-järjestelmä sisältää 12,3 tuuman kosketusnäytön. Wi-Fi ja Bluetooth mahdollistavat langattoman yhteyden kuljettajan laitteeseen tai kuulokkeisiin langattoman Apple CarPlay-tuen avulla, ja mahdollistaa live-palveluiden, kuten liikenne-, sää- ja karttapäivitysten, käytön. Järjestelmä sisältää navigoinnin.
CVO Road Glide RR toimitetaan yhdellä langattomalla headsetillä. Over The Air (OTA) -ohjelmistopäivitykset voidaan ladata Skyline-käyttöjärjestelmän kautta, kun järjestelmä on yhdistetty Wi-Fi-verkkoon.
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.
Harley-Davidson Road Glide CVO RR.