Ruotsalainen Magnus Carlsson on ensimmäinen henkilö, joka ylitti 200 km/h haamurajan keulimalla ohjaustangolla istuen, kerrotaan Guinnessin ennätysten sivustolla. Virallinen nopeusennätys on nyt tämän 51-vuotiaan stunt-kuljettajan nimissä, lukemin 202,67 km/h.

Ajoneuvona mies käytti omaa KTM 1290 Super Dukeaan. Carlsson on aloittanut prätkällä ajamisen jo 12-vuotiaana ja stuntaamisen vakavammin 19-vuotiaana. Mies kertoo oheisella, hänen ennätyksistään kertovalla videolla, että ohjaustangon päältä ajettu wheelie on hänen ehdoton suosikkistunttinsa, ja yksi niistä, joka kiinnitti eniten huomiota hänen stunt-uransa aikana.

Ennätysajo tapahtui jo kesäkuussa 2023, kun Magnus rikkoi vanhan ennätyksen, vuonna 2020 ajetun 175,785 km/h. 

Ensi kerran mies on tehnyt stonga-wheelien 1992, ja kolme vuotta myöhemmin hän jo yritti maailmanennätystä Skövden lentokentällä Ruotsissa.

Magnus Carlsson

Magnus Carlsson ja ennätyswheelie ohjaustangolla istuen.

– Olen tehnyt joitakin ennätys-wheelieitä, jotka Guinness World Records on dokumentoinut, joten halusin tehdä uuden yrityksen vielä, kun minulla on pyörä ja osaaminen, joilla voi rikkoa 200 km/h ohjaustangolta ajetun wheelien rajan, Magnus totesi.

Magnus ajoi ennätyksen samalla lentokentällä kuin 28 vuotta aiemmin, kun ensi kerran yritti sitä.

Takaperinajoa tosissaan

Magnus Carlsson

Magnus Carlsson takaperinajon ME-yrityksessään.

Muutamaa kuukautta myöhemmin, vuoden 2023 syyskuussa, Magnus rikkoi toisenkin ennätyksen Bälleforsin lentokentällä Mohelmin lähistöllä Ruotsissa.

Mies hyppäsi pyöränsä selkään takaperin ja ajoi sillä putkeen 306 kilometriä tehden pisimmän moottoripyörällä takaperinajetun matkan maailmanennätyksen.

Hän suorastaan murskasi edellisen ennätyksen, 202 km, joka oli ajettu 2014.

– Päätös yrittää tehdä tätä ennätystä tuli henkilökohtaisesta haasteesta sitkeyden ja kestävyyden suhteen. Monia kysymyksiä ja pohtimuksia nousi ennätysyrityksen suunnittelun aikana,kuten moottoripyörävalinta, polttoaineenkulutus, nestetasapainon säilyttäminen, ja ennen kaikkea, miten yritys dokumentoitaisiin.

Magnus Carlsson pisimmän takaperinajon maailmanennätysyrityksessään.

Magnus Carlsson pisimmän takaperinajon maailmanennätysyrityksessään.

Moottoripyöränä Magnus käytti tässä yrityksessä KTM 390:ntä, koska siinä sai hyvän takaperinajoasennon ja lisäksi siinä on pieni polttoaineenkulutus.

– Asetin maalikseni 250 km takaperin ajamisen, mutta henkilökohtainen tavoitteeni oli vähintään 300 km, Magnus paljasti.

– Ajamisen jälkeen, kun käännyin ympäri, tuntui täysin väärältä istua kasvot eteenpäin. Jalkani hädin tuskin kannattivat minua, kun nousin moottoripyörän selästä, mies myhäili.

Takataskussa on kuulemma vielä jotain muitakin uusia juttuja. 

Ennätyksistä kertovan videon voit katsoa myös täällä.