Cycle Worldin Ben Purvis löysi CFMoton patenttihakemuksen, joka koskee sporttimoottoripyörämalliin tarkoitettua turvavyötä. Lehti julkaisi aiemmin kuvia tulevasta 750SS (tai 750SR-R) -mallistaan, jossa pilkottaa vyö etu- ja takaistuimen välistä.

On tietysti mahdollista, että kyseessä ei ole turvavyö, vaan matkustajan kauhuhihna, mutta aiemmin jätetty turvavyötä koskeva patenttihakemus kertoo, että vyön sijoitus tulevassa mallissa on täysin patentin mukainen. 

Turvavyö on nimittäin kiinnitetty patenttihakemuksen mukaan pyörän takarunkoon. Kyse on ns. lannevyöstä.

Vyön on tarkoitus toimia lähinnä tilanteessa, jossa syntyy suora törmäys eteenpäin, jolloin se estää kuljettajaa lentämästä eteenpäin, kun taas muualta päin tulevien törmäysten osalta kuljettaja voi helposti irrottautua pyörästä silloin, kun se on turvallisempi vaihtoehto.

CFMoto on patentoinut sportsbikeen tarkoitetun turvavyön.

CFMoto on patentoinut sportsbikeen tarkoitetun turvavyön.

Olla kiinni vyöllä moottoripyörässä, ei kiinnosta kovin innostavalta vaihtoehdolta, mutta CFMoton vyöpatentin designin rakenteessa on logiikkaa: Vyö on kiinni takamatkustajan istuimen alla apurungossa, ja vyön voinee piilottaa istuimen alle silloin, kun se ei ole käytössä.

Kiinnitysjärjestelmä toimii niin, että eteenpäin kohdistuva voima pitää kuljettajan vöineen paikallaan. Mutta kun sivusuuntainen voima "iskee", vyön kiinnitys irtoaa, ja kuljettaja voi irrottautua pyörästä, vaikka turvavyö pysyykin vyötärön ympärillä.

Periaate on samantyyppinen Honda Gold Wingin turvatyynyn kanssa, joka on tarkoitettu suojaamaan nokkakolareissa ja muotoiltu pitämään kuljettaja oikeassa asennossa noissa tilanteissa. Sekin on suunniteltu niin, ettei se rajoita kuskin liikettä tai estä tätä irtautumasta pyörästä muun tyyppisissä kolareissa.

CFMoton ratkaisu ei sisällä mitään elektroniikkaa.

CFMoton 750SS -malli julkistettaneen kevään mittaan, on mielenkiintoista nähdä, sisältääkö se, tai onko silloin jo tarjolla optio turvavyöhön?