Euroopan Komissio on antanut 13.7.2023 seuraavan esityksen Euroopan parlamentille ja ministerineuvostolle ns. romuajoneuvodirektiivin uusimisesta: "Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta".
Ehdotetulla asetuksella kumottaisiin sekä tyyppihyväksyntädirektiivi 2005/64/EY että romuajoneuvodirektiivi 2000/53/EY ja korvattaisiin ne yhdellä säädöksellä.
Asetus on suoraan jäsenmaita velvoittavaa EU-lainsäädäntöä ja kansallisesti olisi tarpeen säätää vain joistakin yksityiskohdista. Asetuksen tavoitteena on kriittisten raaka-aineiden kierrätys EU:ssa, kiertotalouden kehittäminen, varmistaa romuajoneuvojen parempi talteenotto ja käsittely sekä vähentää EU:n ulkopuolelle joutuvien romuajoneuvojen määrää.
Mitä uutta?
Mitä uutta asetusehdotuksessa on nykyiseen romuajoneuvodirektiiviin verrattuna?
- - Moottoripyörät mukaan direktiiviin
- - Kierrätettävyys tyyppihyväksynnän vaatimuksiin
- - Laajennettu tuottajavastuu
- - Kierrätystavoitteet, erityisesti muovit
- - Romuajoneuvojen keräämiselle ja käsittelylle lisää vaatimuksia
- - Omistajanvaihdokseen ja vientiin rajoituksia
Suomen Motoristit ry (SMOTO) pitää asetusesitystä ajoneuvoharrastusta haittaavana. SMOTO on laatinut asetusesityksestä ja sen ongelmakohdista muistion.
Ongelmakohdat ajoneuvon omistajalle
Asetusesityksen ongelmakohdat moottoripyörien (ja muiden ajoneuvoryhmien) omistajalle:
Moottoripyörien romutus tapahtuisi vastaisuudessa pelkästään valtuutetuissa käsittelylaitoksissa. Moottoripyörien osien uudelleenkäyttö vähenisi ja kierrätys muuttuisi pelkän raaka-aineen kierrätykseksi autojen tavoin.
Olisi arvioitava, ovatko osat ja komponentit, jotka on poistettu romuajoneuvosta, soveltuvia uudelleenkäyttöön, uudelleenvalmistukseen tai kunnostamiseen, kierrätykseen, tai muuhun käsittelyyn.
Kaikki myytävät tai muille toimitettavat osat olisi merkittävä ajoneuvon valmistenumerolla, purkajan tiedolla ja niille olisi annettava takuu.
Romutuksen kustannukset tulisivat käyttäjien maksettavaksi kierrätysmaksuina. Arvio kustannuksista: tuottaja 66 €/ajoneuvo, valmistaja 39 €/ajoneuvo, kaksipyöräisten osalta arviot tuskin riittävät alhaisten määrien takia. Romuttamisesta voisi periä maksun, jos ajoneuvosta puuttuu olennaisia osia tai komponentteja.
Ajoneuvoa myytäessä sen omistajan olisi todistettava, että ajoneuvo ei ole romuajoneuvo.
Romuajoneuvon määritelmästä on annettu kriteereitä, mm. ajoneuvon valmistenumero puuttuu, omistaja ei ole tiedossa, ajoneuvoa ei ole katsastettu jne.
Ajoneuvo olisi toimitettava romutukseen, jos se on korjauskelvoton, ts. se on teknisesti pahasti vaurioitunut (7 kriteeriä) tai jos se on taloudellisesti korjauskelvoton, ts. sen markkina-arvo on alle korjauskustannusten.
Käytettyjä ajoneuvoja saisi viedä EU:n ulkopuolelle vain, jos ne eivät ole romuajoneuvoja ja ne ovat liikennekelpoisia. Tulli velvoitettaisiin valvomaan vientiä.
Euroopan komissio voisi antaa asetuksen nojalla varsin laajasti delegoituja säädöksiä.
Euroopan Parlamentti on lisännyt ja muuttanut komission ehdotusta. Parlamentti on laatinut alustavan raportin aiheesta 29.1.2025. Parlamentin jäsenet voivat tehdä siihen vielä omat lisäyksensä. Lisäysten jälkeen parlamentti äänestää niistä ja muodostaa raportin pohjalta kantansa. Parlamentin raportissa on lisäyksiä (210 kpl!), joista oleellisia ovat mm.:
L1e ja L2e -luokat, ts. mopot, lisätty asetuksen piiriin
Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto olisi mahdollista korkeintaan 7 vuoden ajaksi. 5 vuoden liikennekäytöstä poiston jälkeen ajoneuvo olisi toimitettava viranomaisten tarkastettavaksi.
Käytettyä ajoneuvoa myydessä riittäisi, että sen omistaja ilmoittaisi, onko ajoneuvo romuajoneuvo tai ei.
Komission tulisi antaa delegoitu säädös ajoneuvon tiekelpoisuuden arviointiin.
Ajoneuvo olisi taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alle korjauskustannusten tai jos sen omistaja ei halua maksaa korjauskustannuksia.
Asetusesitystä on käsittely myös EU ministerineuvostossa, jossa EU jäsenmaat voivat vaikuttaa asiaan.
Suomen Motoristit ry:n suositus:
Suomen Motoristit ry pitää asetusesitystä ajoneuvoharrastusta haittaavana ja suosittaa rajaamaan L luokan ajoneuvoista luokat L1-L4 kokonaan kiertotalousasetuksen ulkopuolelle. Omaisuuden suojaan puuttuvat ajoneuvojen pakkoromutus, myynti- ja vientikielto tulisi poistaa esityksestä. Ajoneuvon liikennekäytöstä poiston kestoon ei tule puuttua ja romuajoneuvon määritelmää tulisi parantaa.