Bajaj Auto saattaa sijoittaa lisävaroja vakavissa talousvaikeuksissa kamppailevaan KTM:n 13,6 miljoonaa rupiaa, mikä tekee noin 150 miljoonaa euroa. Lisäsijoitus tehdään yrityksen Hollannissa toimivan Bajaj Auto International Holdings BV:n kautta, kertoo Auto Car India.

Bajaj Auto omistaa tällä hetkellä 49,9% osuuden itävaltalaisesta Pierer Bajaj AG:stä, joka hallinnoi miltei 75 % Pierer Mobility AG:stä, joka puolestaan on KTM:n omistaja.

KTM kertoi marraskuussa tarvitsevansa hätärahoitusta selvitäkseen taloudellisista ongelmistaan.

Intialaisyritys ei ole julkisesti kommentoinut tuleeko se sijoittamaan lisää varoja KTM:n, yritys viime perjantaina ilmoitti, että sen hallitus on hyväksynyt 150 miljoonan euron investoinnin Bajaj Auto International Holdings BV:hen, mikä käytännössä tarkoittanee sitä, että varat käytetään KTM:n talouden pelastamiseen.

Vielä emme tiedä, tekeekö sijoitus Bajaj Autosta KTM:n suurimman osakkeenomistajan, vai tekeekö Pierer Mobility AG:n pääomistaja Stefan Pierer vastaavan suuruisen sijoituksen pitääkseen osakeomistuksen tasapainossa. Vai onko kyseessä jokin muu ratkaisumalli.

Bajaj Autolla on valmistus- ja markkinointisopimus KTM:n kanssa, ja jälkimmäisen terve talous helpottaa KTM-brändin jatkoa Intiassa. Pierer otti KTM:n hallintaansa 1992 ja teki siitä Euroopan suurimman moottoripyörävalmistajan 2010-luvulla.

Pierer otti Bajaj Auton mukaan investorina ja strategisena kumppanina 2007, jolloin se myi sille 14,5 % osuuden. Vastaavasti Bajaj Auto kasvatti yhteistyötään ​​KTM:n kanssa, ja solmi lisenssi- ja valmistussopimuksia. 

KTM:n tilanteen pitäisi selvitä aivan lähipäivinä, joka tapauksessa helmikuun aikana. Silloin ratkeavat rahoituskuviot sekä se, kuka jatkossa on KTM:n pääomistaja.

Aiheesta aiemmin:

Sunnuntai 5.1.2025 12:10

KTM:n ongelmien syy selvisi: myymättä yli 265 000 moottoripyörää – koko vuoden valmistuksen verran

Sunnuntai 22.12.2024 11:19

KTM otti ensi askelensa paluussa tulevaisuuteen

Perjantai 15.11.2024 15:27

KTM joutuu supistamaan tuotantoaan ja hankkimaan lisärahoitusta Keski-Euroopan myynnin kutistumisen vuoksi