Tämänkin vuoden Classic Racing -pyörät oli koonnut Alan Bridger. Hän oli myös laatinut jokaisen kilpurin esittelytekstit mitkä, hänen luvallaan, koostimme tähän yhteyteen.
Classic TT
Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry. (SVKMK) edistää ja ylläpitää vanhojen TT-kilpapyörien harrastusta, kunnostusta ja niillä ajamista sekä kilpailemista. SVKMK on Suomen Moottoriliiton jäsen. Kerhon tehtävä on myös perinnekeruu ja kilpakuljettajien muistojen ja saavutusten tallennus jälkipolville.
SVKMK:n jäsenet osallistuvat aktiivisesti Suomessa ja Pohjoismaissa Classic TT-kilpailuihin sekä näytösajoihin. Varsinkin näytösajoilla halutaan luoda yleisölle tunnelma, joka aikoinaan aistittiin lukuisilla TT-radoilla. Monet muistavat Eläintarhan-, Ruissalon-, Pyynikin- ja Vänölänniemen TT-kilpailut, jotka ajettiin katuverkosta eristetyillä katuradoilla. Classic TT-tapahtumissa voi nähdä 75 vuotta "nuoren" kaverin ajavan TT-pyörällä, jolla hän nuorukaisena ajoi kilpaa.
Lisätietoja: www.svkmk.com
Linkki kansainvälisen Classic TT-kalenteriin 2025: https://www.crrc.dk/
Rob North Triumph Trident
Rob North Triumph Trident 750 vm.1975 Moottori: 3-syl. 4-taht. OHV, 741cc, 5-vaihd, +90 hv/8000 rpm. Omistaja: Rauli Soiluva
Tämä erityisen keveällä Rob North -rungolla varustettu Triuph Trident tuli omistajalleen eräältä harrastajalta uutena, mutta keskeneräisenä. Omistaja rakensi pyörän valmiiksi. Moottorissa on tehdaskuljettaja Percy Tait'in kampiakseli, korkeapuristemännät ja kilpakäyttöön tehty, hammashihnavetoinen kytkin. Alkuperäistä sylinterinkantta oli työstetty hieman liikaa, joten se huokui ajossa öljyä imusarjaan -savutti runsaasti. Omistaja työsti alkuperäisen pohjalta vakiokannesta uuden, joka toimii erinomaisesti. Keveän rungon ja kilpaosien ansiosta pyörän "ottelupaino" on vain 164 kiloa (vakio Trident 750 = 228kg). Omistaja on ajanut pyörällä kilpaa Classic TT:ssä, mutta nykyisin ajot ovat rajoittuneet lähinnä näytösajoihin.
Bakker-Kreidler
Bakker-Kreidler 50 vm.1980 Moottori: 2-taht. 50cc, 19hv/16000 rpm. Omistaja: Juha Salonen
Bakker-Kreidler 50 GP-pyörän 1980-mallin replica. Omistaja on tehnyt kromiputkesta TIG-hitsaamalla hollantilaisen Nico Bakker -rungon kopion. Kreidler-moottorissa on DRM:n sylinteri. Ison 28 mm Bing-kaasuttimen polttoainesyöttöä ohjaa levyluistin ja seoksen sytyttää elektroninen Kröber-järjestelmä. Kytkin on kuiva ja viisiportaisen vaihteiston välitykset sovitettu 50-kuutioiselle. Katteet, polttoainesäiliö ja satula ovat omavalmistetta. Vanteet on modattu Kawasaki AR125 etuvanteista. Pyörän huippunopeus on parhaimmillaan yli 140 km/h.
Casal 50 GP
Casal 50 GP vm.1979 Moottori: 2-taht. luisitnohjaus, 50cc, 6-vaihdetta, n.13hv/14000 rpm. Omistaja: Jaakko Vepsäläinen
Portugalilainen Casal oli aikoinaan 50-kuutioisten MM-sarjan eliittiä. Katumallin myyntiä edistämään tehty GP-pyörä kehitettiin hollantilaisen HuVo-viristyspajan kanssa. Tämän myötä Casal oli menestyksekäs 50cc ja 80 cc MM-luokissa. Casal-kuljettaja Jan Huberts saavutti myös 50 cc-luokan nopeusennätyksen 224,56 km/h vuonna 1984. Esillä oleva pyörä on Casal 50 GP-pyörän replica. Luistinohjattu kaksitahtinen tuottaa n. 13 hevosvoimaa ja vaihteita on 6 kpl. Sytytyslaitteisto on moderni lgnitech. Alkuperäisen GP-pyörän replicarungon on valmistanut hollantilainen Emot Racing. Vain pari Classic TT-kilpaa ajettu pyörä on myynnissä, koska omitaja on vaihtanut luokkaa. Pyörän huippunopeus on parhaimmillaan yli 140 km/h. Pyörän alakate puuttuu, jotta moottori ja tekniikka ovat selkeämmin näkyvissä.
Jawa TT Perak
Jawa TT Perak 11 vm. 1947 Moottori: 2-taht. 249,5 cc, 4-vaihdetta, n. 35 hv/7000 rpm. Omistaja: Jaakko Vepsäläinen
Vuosina 1947-1954 valmistettu, 250 ja 350 -kuutioinen Jawa Perak oli aikoinaan yleinen näky suomalaisilla maanteillä ja kaupungeissa. Kilpa-ajossa niitä nähtiin etenkin luotettavuusajoissa ja motocrossissa tai scramble, jolla nimellä laji tuolloin tunnettiin.
Jawa taipui sopivin muutoksin myös TT-ajoon. Esillä oleva pyörä on Calssic TT Pre -47 luokassa. Alunperin yhdeksän hevosvoimainen moottori on viritetty tuottamaan noin 35hv/7000 rpm. Vaihteita on neljä. Hämäävä yksityiskohta on, että vaikka moottori on yksisylinterinen, on siinä kaksi pakoputkea ja sylinterikannessa kaksi sytytystulppaa.
JLM-Rotax
JLM-Rotax vm. '1973' Moottori: 2-syl. 2-taht. luistiohjattu, 617cc, takapyörästä 98 hv/84 Nm. Omistaja: Rauno Nikkanen
Esillä oleva kilpapyörä on replica 70-luvun Rotax GP500 pyörästä. Rotax valmisti 8 kappaletta moottori, ensiöveto, kytkin ja vaihteisto -paketteja. Näistä kuusi meni sooloihin ja kaksi sivuvaunullisiin. Parhaiten soolissa menestyi italialaisen Linto 500 kipapyörän runkoon asennettu paketti. Sillä saavutettiin DDR:n (Itä-Saksa) GP:ssä seitsemäs sija ja Itävallan mestaruus 1973. Esillä olevan pyörän runko on kopio Lintosta ja koko pyörän on valmistanut mänttäläinen JL-Meccanica.
Tällä pyörällä Seppo "Cecotto" Järvinen on voittanut pohjoismaiden mestaruuden lukassa pre-79 alle 1300cc ja kisannut menestyksellisesti muita kuljettajia vastaan ympäri Eurooppaa kansainvälisissä Classic TT-kilpailuissa. Nykyinen omistaja ajaa pyörällä mm. SVKMK:n kilpailuissa. Pyörä on ilman katetta, jotta erikoinen moottori ja tekniikka ovat selkeämmin nähtävissä.
Yamaha TZ750 A
Yamaha TZ750 A vm. 1975 Moottori: 4-syl. 2-taht. 694 cc, 6-vaihdetta n. 120 hv/10 500 rpm. Omistaja: Lauri 'Lasu' Veijalainen
Teuvo "Tepi" Länsivuosi sai Yamaha TZ750 pyörän Yamaha USA tallipäällikön, Cel Carruthersin kautta 1975. Tepi ajoi pyörällä GP-sarjan ohella F750-kilpailuja. Tuolloin hänen mekaanikkoinaan olivat Olli Korhonen ja Pekka Ahonen. Myös turkulainen MM-tason GP-kuljettaja, Tapio Virtanen ajoi pyörällä joitain kansainvälisiä kilpailuja Euroopassa. Pyörä meni lappeenrantalaiselle Markku "Manne" Matikaiselle, joka niitti sillä menestystä F750-kilpailuissa.
Esillä oleva pyörä on Tepin kauden 1978 mekaanikon, Lauri "Lasu" Veijalaisen rakentama replica. Classic TT-kilpailujen ohella se on ollut Jarno Saarisesta kertovan TV-srajan "Minä ja Jarno" ajokalustona. TZ750 runko löytyi Suomesta ja moottori Yhdysvalloista. Muut osat ovat hyvin samat, kuin alkuperäisessä TZ 750 A -mallissa vuodelta 1975. Pyörällä ajetaan pääasiassa Classic TT-näytösajoissa.
Yamaha TZ 500/750 moottori
Yamaha TZ 500/750 moottori vm. 1975 4-sylinterinen, nestejäähdytteinen 2-tahtinen, 496/747 cc, 4 x Mikuni-kaasutin, 6-vaihdetta. Sylintereitä vaihtamalla moottori 500- tai 750-kuutioinen. Teho vastaavasti +100/140hv/11.000 rpm.
Krauser-LCR
Krauser-LCR vm.1987/1991 Moottori: 4-syl.2-taht. 496 cc, 6-vaihd. Omistaja: Team MBW-Finland
Tämä LCR-runko on alunperin sivuvaunuluokan -84, -85 ja -86 maailmanmestarin, hollantilaisen Egbert Streuer'in kauden 1987 kilpapyörä.
Saksalainen, nelisylinterinen, yli 120 hevosvoimainen Krauser-moottori perustuu Yamaha TZ 500 tekniikkaan. Tämän pyörän moottorin edellinen omistaja oli MM-tasolla ajanut englantilainen, Brian Brindley. Lähes samanlaisella kalustolla saavuttivat Jukka Lauslehto/Sakari Palojärvi sivuvaunullisen RR-ajon Euroopanmestruuden 1991.
MBW-Teamin Jari Nikkanen ja Harri Hiltunen ovat ajaneet tällä Krauser-LCR:llä Suomessa ja ulkomailla, lähinnä Baltiassa ja Ruotsissa.
Team MBW-Finland:
Jari Nikkanen/Harri Hiltunen
Juhani Nikkanen
Pepe Tamminen
Juha Joutsen
Luokka: Classic sv -80
Classic Trial
Suomen Classic Trial -yhteisön tarkoituksena on vaalia Classic Trial -harrastusta. Samalla vaalitaan vanhoja moottoripyöriä ja perinteistä tapaa harrastaa trial-ajoa. Turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Classic Trialissa ajetaan pääsääntöisesti ennen vuotta 1990 valmistetuilla, trialia varten rakennetuilla moottoripyörillä. Moottorit ovat 2- tai 4-tahtisia ja iskutilavuus yleensä 125 - 350 cm3 välillä. Isommissa tapahtumissa pyörät voidaan jakaa ennen 1965 (Pre-65), ennen 1985 (Pre-85 eli Twinshock) sekä ennen 1990 (C-90) valmistettuihin trial-pyöriin.
Lajista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä sähköpostilla: classictrialfin@gmail.com
Lisätietoja löytyy osoitteesta: https://sites.google.com/site/classictrialfin/home
Kauden 2025 Classic Trial koti- ja ulkomainen kalenteri löytyy osoitteesta:
https://sites.google.com/site/classictrialfin/kalenteri
Bultaco T 350
Bultaco T 350 199A vm. 1979 Moottori: 2-taht. 326 cc, 5 vaihdetta, 20,8 hv/6500 rpm, paino 92 kg. Omistaja: Antti Reenpää
Suomalaisen Trialin suurmies Yrjö "Ykä" Vesterinen saavutti espanjalaisen Bultacon tehdaskuljettajana muun muassa kolme perättäistä lajin maailmanmestaruutta vuosina 1976, -77 ja -78. Näistä viimeisen hän voitti teknisesti samanlaisella pyörällä, kuin tämä 1979 tuotantomalli. Tämän pyörän ensimmäinen omistaja oli niin koti- kuin ulkomailla menestynyt Raimo Eräkare. Hän oli muun muassa SM-pisteissä neljäs 1976 ja 1979 sekä kolmas 1980. MM-pisteitä Raimo Eräkare kävi saalistamassa MM-kilpailuissa Euroopassa. Pyörän nykyinen omistaja harrasti 1970-luvulla trialia aluksi mopolla (Mini-Trial), kunnes pääsi 1978 käsiksi Bultaco-trialpyörään. 1980-luvun alussa trialharrastus kuitenkin jäi. Kun Classic Trial -toimita aktivoitui Suomessa 2010-luvulla, hän liittyi joukkoon ja osallistuu nykisin Classic Tral -ajotapahtumiin tällä pyörällä luokassa B. Omistajan mukaan pyörän kunnostus oli pitkä ja perusteellinen projekti, mutta erinomaisen mukava sellainen.
Noriel 350 Trial
Noriel 350 Trial vm. 1950 Moottori: 4-taht. 346 cc, OHV, 4 vaihdetta, 19,4 hv/5800 rpm. Omistaja: Hans Höckert
Pyörän alkuperäinen, painava ja korkeapuristeinen, 500-kuutioinen Norton ES2-moottori on vaihdettu noin 10 kiloa kevyempään ja helpommin käynnistyvään, 350-kuutioiseen Ariel NH -moottoriin. Vaihteisto on kuitenkin alkuperäinen, Hannu Alajan modifioima, BSA C 11 vaihdelaatikko, jossa 1-vaihteen välitys on alkuperäistä pidempi, eli sopii paremmin trialiin. Nykyinen omistaja on tehnyt kromimolyputkesta keveämmän rungon. Näin pyörän "ottelupaino" on uudella, keveällä Ariel-moottorilla vain noin 100 kiloa. Lisäksi nykyinen omistaja on korvannut vanhat sytytyslaitteet modernilla, kierrosten mukaan sytytystä säätävällä tekniikalla. Tämä tehostaa trialissa olennaista vääntövoimaa, joka on tarpeen koti- ja ulkomaisissa Classic Trial -tapahtumissa. Pyörän nimi Noriel juontaa yhdistelmästä Norton-Ariel.
Classic Motocross
Classic Motocross Finland ry. edistää ja ylläpitää vanhojen motocross-pyörien harrastusta ja kunnostusta sekä luo edellytyksiä niillä ajamiseen ja kilpailemiseen. Tämän ohella kerho tukee moottoriurheiluun, -urheilijoihin ja näiden tukihenkilöihin liittyvää perinnetallennusta. Toiminnan tavoitteena on säilyttää tietoutta ja toimivia kilpamoottoripyöriä tältä suomalaisen moottoriurheiluhistorian kannalta tärkeältä alueelta.
Classic Motocross Finland ry järjestää jäsenilleen muun muassa:
– kilpailutoimintaa
- ajoharjoitusleirejä ja näytösajoja
- perinnetallennukseen liittyvää toimintaa ja koulutusta.
Classic Motocross Finland ry. on Suomen Moottoriliiton jäsen.
Lisätietoja, luokat ja säännöt löytyvät osoitteesta www.classicmx.fi
Linkki kansainväliseen Classic MX-kilpailukalenteriin 2025: https/www.classicmotorsport.eu/page-5/
EML-Yamaha TR-1
EML-Yamaha TR-1 vm. 1979/1982 Moottori: 2-syl. 750 V, 4-taht. SOHC. 981cc, +75 hv/6500rpm, +90Nm/5500rpm. Omistaja: Kari Tuominen
Tämä on hyvä esimerkki 1980-luvun alun sivuvaunumotocrosspyörästä, ajalta ennen kaksitahtisten läpimurtoa 1980-luvun puolivälissä. Hollantilainen, 1979-mallinen EML-runko ilman konetta tuli nykyiselle omistajalle Ruotsista 2015 ja rakennettiin ajokuntoon talvella 2016. Rungon takajousitus on EML:n "ilmapussi", jota on päivitetty -82 mallin EML-takahaarukalla. Samoin etuhaarukkaa on paranneltu.
Rungossa oli ollut Hedlund V-moottori, joten vastaava Yamaha TR-1 moottori sopi helposti paikalleen. Moottori on 80000 km ajetusta katupyörästä. Konetta on viritetty uudella nokka-akselilla, pienemmillä palotiloilla varustetuilla sylinterikansilla, kiihdytypumppukaasuttimilla sekä hengittävällä pakoputkistolla. Pyörällä ajetaan koti- ja pohjoismaisissa sekä Baltian Classic Motocross -kilpailuissa.
Chesterfield Suzuki RM 250
Chesterfield Suzuki RM 250 vm. 1980-90 Moottori: 2-taht. 249 cc, 5-vaihdetta, 40 hv/8000 (tehtaan ilm.) Omistaja: Jarkko Tallqvist
Aiemmin riutuneiden ns. peltopyörien kunnostuksista tunnetun tekijän uusin luomus on kautta linjan käytetyistä osista koottu "tehdas-replica". Runko, sylinteri ja lohkot löytyivät Kustavista. Alumiinitankki on italialaisen Master Cross -firman käsityötä, josta löytyi muitakin erikoisosia. Pakoputki on italialaisen Marmitan tekemä Team Rinaldi Suzuki -putken replica. Etuhaarukka ja Works-mallin t-kappaleet löytyivät E-bay/USA:sta ja Showa-takaiskari pyörän rakentajan/omistajan tallin hyllystä. Jousituksen viimeisteli vanhempiin jousituksiin erikoistunut Topi-Service Riihimäellä. Loput osat ja muovit jne. ovat löytyneet eri nettisivuilta. Uudet Exel-vanteet ja Pirelli-renkaat ovat Parts Europe nettikaupasta.
Lindströms 236
Lindströms 236 vm. 1961 Moottori: 2-tahtinen, 236 cc, Bing-kaasutin Omistaja: Jukka 'Jana' Penttilä
1960-luvun alussa Ruotsin lain mukaan kevytmoottoripyörä sai tankattuna painaa enintään 75 kiloa. Siksi esimerkiksi Husqvarna joutui tekemään Silverpilen 175 rungon keveästä, mutta hieman kalliista kromimolyputkesta. Hyvä puoli asiassa oli, ettei tehdas sen koomin tarvinnut omaa Silverpilenin kehitysosastoa. Ympäri Ruotsia oli pieniä verstaita, kuten Malmössä toiminut Lindströms, joka kehitteli Silverpilen-moottoriin ja pyörään omia parannuksia ja lisävarusteita. Lindströms kasvatti esimerkiksi 175-kuutioisen moottorin 236-kuutioiseksi omalla sylinterillä ja kannella. Tulokset motocross- ja luotettavuusajoissa puhuivat puolestaan. Husqvarna puolestaan sai Lindströms sekä esimerkiksi Flink ja OVE's verstaiden kautta runsaasti tietotaitoa, kun se lähti kehittelemään omia kaksitahtisia motocross- ja enduropyöriään 1960-luvulla.
Honda-Husqvarna 440
Honda-Husqvarna 440 vm. 1982/1996 Moottori: 4-taht. 440 cc, SOHC, 4-ventt, 36mm Keihin, 5-vaiht. Omistaja: Tapio Hartikainen
– Tallin nurkassa oli, Paris-Dakar rallinkin moottoripyörällä ajaneen, Tarmo Jokisen entinen, 1982-mallin Husqvarna WR 250 ilman konetta. Ostin Ruotsista "konevikaisen" XR 400 Hondan, kertoo pyörän omistaja alkuasetelmista. Hondan myyjä oli asentanut ylikoko-, eli Big Bore -sarjan. Uusien osien jälkeen moottori ei suostunut käynnistymään. Pyörä tuli Suomeen kokonaisena, mutta moottori osina. Vuosia isolla, 1960-luvun yksisylinterisillä, nelitahtisilla ajanut omistaja ihmetteli, kun kone ei, tarkan kokoamisen jälkeen, käynnistynyt normaalisti polkaisemalla. Kun selvisi, että siinä on automaattinen puolipuristin, heräsi kone eloon ensiyrittämällä... Sen jälkeen moottori, sekä XR Hondan etu- ja takajousitus sovitettiin edm. 1982 Husqvarnan runkoon. Tuloksena oli, pienillä muutoksilla, oivallinen Classic Motocross Twin Shock -luokan kilpapyörä, sekä hauska harrastepyörä ja älykästä kierrätystä.
Greeves 250 24 MDS
Greeves 250 24 MDS vm. 1962 2-taht. 249 cc, Villers 32a, Amal-kaasutin, 21 hv/6100 rpm. Omistaja: Jukka 'Jana' Penttilä
1950-luvun lopulla ja 60-luvun alussa, englantilainen Greeves oli 250-luokan huippua motocrossissa. Näin vaikka tehdas itsepintaisesti käytti esimerkiksi edessä keinuhaarukkaa, eikä jo tuolloin yleistynyttä teleskooppia. Samoin kaksitahtisen pakoputkiston paisuntakammio oli tuntematonta tekniikkaa. Esimerkiksi Lopella tuolloin asustanut, sittemmin muun muassa MM-tason TT-kuljettajana tunnetuksi tulleen Martti Pesosen ensimmäinen oikea motocrosspyörä oli juuri 250 Greeves. Sittemmin Martti myi Greevesin toiselle loppilaiselle, aloittelevalle motocrossarille ja ajokaverilleen nimeltään Heikki Mikkola. Myöhemmin Heikki saavutti muun muassa neljä motocrossin maailmanmestaruutta.
Classic Speedway
Classic Speedy toimintaa Suomessa on yli 10 vuotta vaalinut vapaamuotoinen, rekisteröimätön Jappi Ukot seurue. Nykyisellään ryhmässä on jo yli 100 jäsentä, joista reilu kolmasosa aktiivikuljettajia. Porukan jäsenet ovat vanhoja speedway-kuljettajia, harrastuksen vasta-alkajia ja kaikkea siltä väliltä, sekä speedwaystä kiinostuneita henkilöitä. Jappi Ukkojen ensisijainen toiminta on speedway-perinteen vaaliminen ottamalla talteen, korjaamalla ja kunnostamalla vanhoja speedway-pyöriä sekä harrastamalla speedwaytä niillä. Jappi Ukkojen toimintaan kuuluu yhdistää speedwaystä ja erityisesti veteraanipspeedwaystä kiinostuneet ihmiset ja ylläpitää sekä edistää yhteyttä heidän kesken.
Lisätietoja lajista ja Jappi Ukot -tapahtumista:
www.jappi-ukot.com tai harryhotwheel@me.com
Jawa 898 "Union Jack"
Jawa 898 'Union Jack' vm. 1990 Moottori: 4-taht. 493 cc, OHV, 4-ventt. 34 mm kaasutin, +55 hv/8600 rpm. Omistaja: Markku Raappana
Vuodesta 1980 Speedwaytä ja maarataa harrastanut Markku Raappana ajoi OMK:N Mäkrät-joukkueessa 1984-1994 ja 10 vuoden tauon jälkeen 2005 PMK:n sarjajoukkueessa. Jappi-Ukot toiminnassa Markku on ollut yli 10 vuotta. Hän korjaa ja rakentaa pyöränsä täysin itse, joskin varikolla mekaanikkona on vaimo Jaana Raappana.
Tähän "Union Jack" -tyylin Jawa 898 SPW-pyörään on edellisen omistajan jäljiltä vaihdettu käytännössä kaikki paitsi moottori ja kytkin. Varusteluettelo on yhtä kattava, kuin edessä olevassa "Tähtilippu" Jawassa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kaasukahvan tupen valmistajan nimi, Anting on oikeinpäin vain, kun kaasu on täysin auki.
Jawa 898 "Tähtilippu"
Jawa 898 'Tähtilippu' vm. 1990 Moottori: 4-taht. 493 cc, OHV, 4-ventt. 34 mm kaasutin, +55 hv/8600 rpm. Omistaja: Markku Raappana
Kaikki Jappi-Ukko SPW-pyörät eivät suinkaan ole ulkoisesti kauhtuneita, mutta tehknisesti teräkuntoisa rataruunia. Tämän voi havaita hyvin Markku Raappanan 1990 Jawa-kilpureista. Tässä "Tähtilippu" -aiheisessa pyrässä on edellisen omistajan jäljiltä vaihdettu käytännössä kaikki paitsi moottori, kytkin ja Godden Wiggly -runko. Varusteluettelo on kattava:
Dellorto-kaasutin, NEB kytkinsuojat (Retro Fiberclass),
Venhill vaijerit, Talon hammasrattaat, DID ketjut,
John Shirt -ensiöketjun suoja, Jawa/Acront vanteet,
K&N ilmansuodatin, KW Products istuin, Renthal ohjaustanko,
Magura kahvat, Selettra sähköt ja King-äänenvaimennin.
Maarata Jawa 892
Maarata Jawa 892 vm. 1974 Moottori: 4-taht. 497 cc, OHV, 2 ventt. 54 hv. Omistaja: Tammelan Kravattitehdas
Tämä ajamaton, siis tuliterä Jawa 892 maaratapyörä vuodelta 1974 löytyi, kun Pirkkalassa toimivan Speewaytarvike-liikkeen omistaja järjesteli vanhaa varastoa talvella 2023. Maaliskuussa 2023 sen osti Tammelan Kravattitehdas Garage, jossa on muun muassa lukuisia harvinaisia Speedway- ja TT-kilpapyöriä. Speedway-pyörissä ei ole vaihteita. Maaratapyörässä on sen sijaan kaksi vaihdetta. Tavanomaisen vaihdepolkimen sijaan, vaihtaminen tapahtuu kytkinkahvan viereisellä käsikahvalla. Toinen Speedway-, Maarata ja Jääspeedway-pyörien erikoisuus on polttoaineena käytettävä metanooli.
Asiasta aikaisemmin:
TORSTAI 13.2.2025 11:01
Löydät kaikki MP 25 -messujuttumme täältä kootusti
SUNNUNTAI 9.2.2025 19:24
Petrol Circus: täynnä taitoa ja luovuutta – katso kuvat kaikista näyttelyn rakennetuista pyöristä
KESKIVIIKKO 28.2.2024 09:01