Vuonna 2030 bensiiniä tai sähköä käyttövoimanaan käyttävien moottoripyörien myynnin arvioidaan olevan vuodessa noin 60 miljoonaa kappaletta. Hondan pitkän tähtäimen tavoite on myydä siitä puolet, eli noin 30 miljoonaa pyörää vuosittain.

Honda arvioi globaalin moottoripyörämyyntinsä olevan 31.3.2025 päättyvänä tilivuonnaan 2024 noin 20,2 miljoonaa kappaletta, jolla se jo yltää noin 40 % markkinaosuuteen. Globaali moottoripyörämyynti on tällä hetkellä noin 50 miljoonaa kappaletta.

Toisin sanoen Honda on vahvasti matkalla tavoitteeseensa. Saavutus on kova, kun ottaa huomioon, että Honda valmisti ensimmäisen moottoripyöränsä, Honda Dreamin 1949, 76 vuotta sitten.

Vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen päättyneenä tilivuonnaan Hondan kaksipyöräisten valmistus teki voittoa noin 3,44 miljardia euroa, kasvua viiden vuoden takaiseen miltei 14 %.

Tästä se alkoi: vuosimallin 1949 Honda Dream D Type. Kuva: Honda.

Tästä se alkoi: vuosimallin 1949 Honda Dream D Type. Kuva: Honda.

Honda tuottaa nykyään vuositasolla noin 20 miljoonaa moottoripyörää, jotka valmistetaan 37 tehtaassa 23:ssa eri maassa. Hondan moottoripyörillä on maailmanlaajuisesti yli 30 000 jälleenmyyjäliikettä. Honda on pian saavuttamassa kaikkiaan 500 miljoonan valmistetun moottoripyörän huikean määrän.

Aasian markkina, mukaan lukien Intia, Indonesia, Thaimaa ja Vietnam ostavat vuosittain 85 % Hondan tuotannosta, eli 17,17 miljoonaa pyörää. Japaniin, Eurooppaan ja Yhdysvaltain markkinoille menee 6%, eli noin 1,2 miljoonaa kappaletta. Hondan moottoripyörät tekivät viime vuonna kaikkien aikojen myyntiennätyksen 37 maassa.

Kasvun Honda ennakoi tulevan seudulta, jota japanilaisvalmistaja nimittää globaaliksi eteläksi, eli ensisijaisesti Intiasta, Indonesiasta ja Filippiineiltä samoin kuin Brasiliasta ja muista Keski- ja Etelä-Amerikan maista.

Osana sähköistämissuunnitelmiaan Honda suunnittelee julkistavansa globaalisti 30 sähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä, saavuttaakseen tavoitteensa, neljän miljoonan sähköisen kaksipyöräisen myynnin vuosittain.

Honda esitteli EICMA-messuilla 2024 maailman ensimmäisen sähköisesti ahdetun V3-moottorin, joka on tulossa tuotantoon. Kuva Erkki Mäki

Honda esitteli EICMA-messuilla 2024 maailman ensimmäisen sähköisesti ahdetun V3-moottorin, joka on tulossa tuotantoon. Kuva Erkki Mäki

Muita tekeillä olevia aiheeseen liittyviä asioita ovat yrityksen työskentely akkujen uudelleenkäytön ja kierrätyksen parissa, sähköpyörien valmistuskustannusten alentaminen sekä omien tuotantolaitosten muuttaminen ympäristöystävällisemmiksi lisäämällä aurinkovoimajärjestelmiä.

Intiassa, missä Honda on kertonut haluavansa kaapata suurimman osan sähkömoottoripyörien markkinasta, yritys on alkanut tarjota akkujen jako- ja vaihtopalvelua, jotta kuljettajien ei tarvitse odottaa pitkiä aikoja latausasemilla.

Hondalla on myös suunnitelmia perurtaa Intiaan sähkömoottoripyörätehdas ja saada se tuotantokuntoon vuoteen 2028 mennessä.

Intian markkinoilla sillä on kuitenkin vahvoja kilpailijoita, kuten Hero MotoCorp ja Bajaj Auto.

Lähteet: Fortune ja Honda.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 7.2.2025 09:02

Honda julkisti GL1800 Gold Wingistä myös bagger-version juhlamallin vuodelle 2025

Torstai 6.2.2025 09:02

Tässä se on: 50-vuotisjuhlamalli Honda GL1800 Gold Wing Tourista

Maanantai 3.2.2025 15:06

Tässä prätkämallissa täytyy olla jotain erikoista, kun miehellä on ollut niitä jo 9, ja pohtii kymmenennen hankkimista?

Maanantai 11.11.2024 14:52

Honda räväytti: maailman ensimmäinen sähköisesti ahdettu V3-moottori tulossa tuotantoon

Tiistai 10.10.2023 11:37

Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa

Torstai 13.8.2020 09:39

Honda-moottoripyörien DCT-kaksoiskytkinautomaatti täytti 10 vuotta

Keskiviikko 25.1.2017 15:30

Hondan osuus maailmanlaajuisesta mp-myynnistä kolmannes - säilyy kovan innovoinnin ansiosta

Tiistai 25.11.2014 10:47

Honda valmisti 300 miljoonannen moottoripyöränsä