Brittiläinen moottoripyörävalmistaja, 2019 perustettu Langen, on vanhastaan tuttu Motouutisten lukijoille. Se valmistaa mm. kaksitahtista kisaraaseria, jonka saa myös kullattuna versiona sekä pian valmistukseen tulevaa Lightspeediä.
Lightspeedistä enemmän juttua täällä: Torstai 16.11.2023 08:01 Langen Lightspeed: "autolla liikutetaan kehoa, mutta tällä prätkällä liikutetaan sielua"
Ja lehtikullalla silatusta kaksitahtikilpurista täällä: Lauantai 11.7.2020 11:22 Langen: höyhenenkevyt 2-tahtinen café racer 24 karaatin lehtikultaisine yksityiskohtineen
Langen Motorcycles on tällä hetkellä hakemassa lisärahoitusta Lightspeedin valmistuksen aloittamiseen, ja tarjoaa sijoittajille mahdollisuutta hypätä mukaan liikkuvaan junaan. Lisätietoja asiasta saa Langenin osalta täältä ja Langenin kotisivuilta täältä.
Langen LS12 Lightspeed Turbo.
Langenin 2-tahtiraasereiden rajoitetusta valmistuserästä on jo yli 80 % varattu, ja toimitukset ovat asiakkaille ovat vauhdissa.
Valmistajan järjestyksessään toisen mallin, Lightspeedin, tuotanto alkaa puolestaan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Malli on jo hyväksytysti suorittanut vaadittavat testit Euroopassa, USA:ssa, Aasiassa ja Lähi-Idässä.
Lightspeedin moottorina on ilmeisesti sama 1190cm3 Rotaxin nestejäähdytteinen nelitahtinen 72° V-twin-moottori kuin nykyisissä Buell Motorcyclen malleissa. Moottori on varustettu 6-vaihteisella vaihteistolla ja hydraulisesti ohjatulla luisto-/märkäkytkimellä. Moottorin teho on 185 hv / 10 600 rpm ja maksimivääntö 138 Nm / 8200 rpm.
Langen LS12 Lightspeed Turbo
Varsinainen uutinen moottoripyörien valmistukseen liittyen on kuitenkin tuleva Langen LS12 Turbo. Se perustuu Lightspeed-mallin teknologiaan. Lightspeedin keskeiset tunnusluvut ovat 185 hv teho ja 185 kg:n paino. Pyörä on varustettu Rotaxin 2-sylinterisellä V-moottorilla, ja koska se on rakenteeltaan vahva, Langen aikoo turbottaa siitä lisää tehoa.
Vanhat, 80-luvun turbo- eli pakokaasuahdetut moottorit muistetaan turboviiveestä; kestää ennen kuin pakokaasujen pyörittämien siivekkeiden antama teho nousi, ja sitten se kohosi äkisti, minkä vuoksi pyörät olivat hankalia käsiteltäviä.
Langen LS12 Lightspeed Turbo.
Turbon sijoittaminen moottoripyörän moottoriin on haaste myös siksi, että se vie välijäähdyttimineen tilaa ja aiheuttaa haasteita lämmön- ja kaasujen virtausten hallinnan osalta.
LS12 Lightspeedin esittelystä lähtien Langenin tiimi on työstänyt asiaa. Sen kehittämä ECU, elektroninen moottorinohjausyksikkö mahdollistaa turbon tarkan hallinnan ja ruiskun kaksi ride-by-wire-runkoa suuremman tehon myös alhaisilla kierroksilla ja turbon mukaantulovaiheessa.
Pyörän lopulliset tehospeksit eivät ole vielä tiedossa, mutta pyörää on kokeiltu ainakin 250 ja yli 300 hevosvoiman tehoille turbotettuna. Tavoitteena on joka tapauksessa saada kehitettyä mallista maailman nopein tuotantomoottoripyörä.
Ensimmäiset esituotantosarjan Langen LS12 Lightspeed Turbot valmistuvat vuoden 2025 viimeisen vuosineljänneksen mittaan. Palaamme aiheeseen silloin, mikäli mahdollista.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 16.11.2023 08:01
Langen Lightspeed: "autolla liikutetaan kehoa, mutta tällä prätkällä liikutetaan sielua"
Sunnuntai 28.8.2022 13:06
Perjantai 12.2.2021 08:27
Päivän video: Langenin 2-tahtiraaseri dynopenkissä
Lauantai 11.7.2020 11:22
Langen: höyhenenkevyt 2-tahtinen café racer 24 karaatin lehtikultaisine yksityiskohtineen
Langen LS12 Lightspeed Turbo.