Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Viimeisin suuri Gold Wing -päivitys tapahtui vuonna 2018, jolloin malli uusittiin perin pohjin moottorista lähtien. Malli keveni merkittävästi, samalla ajo-ominaisuudet, mukavuus ja käsiteltävyys parantuivat. Kaksoistukivarsin toteutettu etujousitus paransi ohjautuvuutta merkittävästi ja DCT-vaihteisto sai ensi kerran seitsemän vaihdetta.

2020 vuosimalliin tuli vakiona LED-sumuvalot, isommat matkustajan tarttumakahvat sekä parannuksia jousitukseen ja hidasajoon.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 mallin laukkukapasiteettia kasvatettiin, samoin takaistuimen mukavuutta parannettiin ja audiolaitteistoa päivitettiin.

Vuoden 2018 suurpäivityksessä moottori ja runko alustoineen suunniteltiin uusiksi yhdessä. Tavoitteena oli saada siirrettyä ajoasentoa eteenpäin ja saada aikaan paljon aiempaa kompaktimpi moottoripyörä.

Alumiinirunko on rakennettu kaksoistukivarsin toteutetun etuhaarukan ympärille, mikä mahdollisti moottorin siirron pyörässä edemmäs, koska etupyörä liikkuu pystysuorempaan ylös ja alas. Se mahdollistaa samalla paremman jousituksen kontrollin ja etupään stabiiliuden, kiitos jäykemmän rakenteen ja pienentyneen kitkan. Jousituksen vaimennus säätyy elektronisesti.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vaikka moottorin kokoa optimoitiin, 24 venttiilinen, kuusisylinterinen vastaiskumoottori ei menettänyt mitään tehostaan tai väännöstään. Lisäksi moottori sai throttle-by-wiren ja sitä myöten neljä ajotapavalintaa: Tour, Sport, Econ ja Rain. Dual Combined Brake Systemin (D-CBS) eli yhdistetyn jarrujärjestelmän toiminta riippuu ajotapavalinnasta. Mäkilähtöavustin ja Start-stop-toiminto (DCT-versiossa) tulivat niinikään helpottamaan pyörän käyttöä ja parantamaan polttoainetaloutta. Vetoluistonesto hoituu Honda Selectable Torque Controlilla (HSTC) eli väännönhallinnalla.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

DCT-kaksoiskytkinautomaatissa on seitsemän vaihdetta, toiminta ohjautuu niin ikään ajotapavalinnan mukaan. Pyörässä on lisäksi ryömimisominaisuus sekä eteen- että taaksepäin.

Pyörän tuulilasin korkeus on sähköisesti säädettävissä ja aerodynaamisesti tehokas kate kanavoi ajoilmavirran kyytiläisten ympäri. Istuimet on suunniteltu koko päivän kestävää ajoa varten ja niiden päällinen on mokkaa ja synteettistä nahkaa.

Kaiutinjärjestelmä on korkealaatuinen ja päivitetty vuodelle 2025. Pyörässä on avaimeton käynnistys, Apple CarPlay, Android Auto ja Bluetooth-liitettävyys. Lisäksi pyörän moottorinohjauskartat (ECU) on uusittu ja 50v juhlaversiossa on uusi käynnistysanimaatio.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour ja 50-vuotisjuhlamerkki.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour ja 50-vuotisjuhlamerkki.

Ensimmäiset 1 833 (luku on sama kuin Gold Wingin moottorin tilavuus kuutiosenttimetreissä) Euroopassa myytyä GL1800 Gold Wing 50th Anniversary -mallia toimitetaan varustettuna korkealaatuisella mittakaavaan valmistetulla pienoismallilla: se on 28 senttimetriä pitkä ja 15 cm korkea. Mallin toisella puolen on alkuperäisen 1975 GL 1000:n puolikas ja toisella puolen nykyisen GL 1800 juhlamallin puolikas.

2025 GL1800 Gold Wing Tourin 50th Anniversary DCT- ja airbag retromalleista inspiraationsa saaneet värivaihtoehdot ovat: Eternal Gold and Mahogany Brown Metallic sekä Bordeaux Red Metallic. 2025 GL1800 Gold Wing Tour -malli tulee saataville uudessa Digital Silver Metallic -värityksessä.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Avainpiirteet:

Gold Wingille ominaista on tietynlainen atleettinen eetos ja uniikki siluetti. Pääpaino on matkanteon mukavuudessa ja vaivattomuudessa. Katteen terävälinjainen etuosa on olennainen muotoiluelementti, mutta samalla kate on virtaviivainen, silti suojaava. 

Näytillä ovat myös pyörä itse, kaksoistukivarsin toteutettu etupää, kuusisylinterinen moottori ja pakoputket. Mukavuus, lämmön- ja ilmavirtausten hallinta on toteutettu hyvin.

Kuljettajan ja matkustajan istuimet ovat erilliset, jolloin kuljettaja voi täysin keskittyä ajamiseen. Matkustajan istuimen selkänojan kallistus on rennot 23°.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Kaikki valot on toteutettu LEDein ja pyörä on varustettu LED-sumuvaloin. Ajovalojen alaosassa on viisi kiillotettua optista linssiä molemmilla puolilla Jewel-Eye -lähivalojen luomiseksi. Kaukovalojen käyttäminen (yläosassa) luo stereoskooppisen vaikutelman. Etuvilkut sijaitsevat peileissä ja ne sammuvat automaattisesti; järjestelmä vertaa etu- ja takapyörän nopeuseroa.

Seitsemän tuuman täysvärinen TFT-nestekidenäyttö tarjoaa kaikki tiedot audio- ja navigointijärjestelmistä sekä ajotilojen hallinnasta ja jousituksen säädöstä. Tiedot näytetään erillisinä segmenteinä, joten kuljettaja saa oleellisen tiedon helposti vain pienin silmänliikkein.

Kirkkaus säätyy automaattisesti, ja kuljettaja voi myös valita kahdeksasta kirkkaustasosta. Rengaspaineet näkyvät numeerisena lukuna mittariston vasemmassa alakulmassa.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Mittaristo on vaikuttavan nakoinen.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Mittaristo on vaikuttavan nakoinen.

Keskikonsolissa ja Smart Key'ssä on Gold Wing -tunnus, jonka 50-vuotisjuhlamalleissa on teksti "vuodesta 1975 lähtien". Sen terävä, kaksisävyinen kolmiulotteinen kromimuotoilu yhdistää leijonan pään voiman ja arvokkuuden kotkan majesteettisiin siipiin, jotka ovat valmiita hyökkäämään kynnet avoinna. Smart Key eli älyavain, joka on samoin koristeltu 50-vuotislogoilla juhlaversiossa – aktivoi kaikki moottoripyörän järjestelmät ja sisältää myös hätäavaimen. Sytytysvirta ja ohjaustangon lukko voidaan kytkeä päälle tai pois päältä älyavainta kannettaessa.

Laukkujen kokonaistilavuus on 121 litraa ja saatavilla on sisälaukut. Laukkujen käyttö on yksinkertaista. Kun älyavain on mukana, niiden lukitus aukeaa napinpainalluksella. Hydrauliset vaimentimet pehmentävät avautumista ja sulkeutumista.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Laukkujen tilavuus on yhteensa 121 litraa.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Laukkujen tilavuus on yhteensa 121 litraa.

Gold Wing Tour on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa – nyt yhteys on toteutettu W-Lanin eli Wifin kautta, joten erillistä verkkoon kirjautumista ei tarvita. Näin kuljettaja voi käyttää älypuhelimessa olevia henkilökohtaisia ​​tietoja ja sisältöä, kuten puhelinnumeroita ja musiikkisoittolistoja. Uusi "Home Bar" ilmestyy Apple CarPlay- ja ​​Android Auto -näytön yläosaan; se mahdollistaa päätoimintojen helpon ja nopean hallinnan ilman, että tarvitsee mennä syvälle valikoihin.

Kypäräpuhelinten liitettävyyttä Bluetoothin kautta on parannettu. Aiemmin sekä kuljettajan että matkustajan piti kytkeytyä toisistaan riippumatta. 25-malleissa pyörä toimii eräänlaisena tukiasemana. Automaattitoiminto alentaa musiikin äänenvoimakkuutta keskustelujen aikana.

Älypuhelinten latausta varten on kaksi USB-C-liitäntää.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Navigointitiedot näytetään 7-tuumaisella täysvärisellä TFT-näytöllä. Se on varustettu gyrokompassilla, mikä tarkoittaa sitä, että navigointitietojen näyttö jatkuu myös tunneleissa. Kartat on päivitetty, ja ajoreitin rakentamiseen voi käyttää 99 eri reittipistettä.

Polttoainetankin tilavuus on 21 litraa, ja ilmoitetulla 5,4 litran keskikulutuksella sataa kilometriä kohden pitäisi päästä huolettomasti noin 350 km tankillisella.

Alusta

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour ja hienosti toimiva etupää.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour ja hienosti toimiva etupääa.

Kaksoistukivarsin toteutettu etupää vähentää liukukitkaa ja mahdollistaa paremman ohjautuvuuden. Ohjauskulma on 30,5° ja jättö 109 mm, ja akseliväli 1695 mm. Gold Wing Tour 50th Anniversary DCT & Airbag painaa 393 kg.

Yhdistetty kaksoisjarrutusjärjestelmä (D-CBS) jakaa optimaalisesti jarruvoimaa etu- ja takarenkaan suhteen. ABS-modulaattori toimii yhdessä ECU:n, Wingin tietokoneen kanssa, ja toimii valitun ajomoodin mukaan. 

Edessä on kaksi 320 mm:n levyä ja kuusimäntäiset satulat, takana 316 mm x 11 mm jäähdytetty levy sekä kolmimäntäinen satula.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Pro-Arm-takahaarukka on yksiaisainen ja sijoitettu pyörän vasemmalle puolelle. Iskunvaimennus säätyy automaattisesti elektronisesti ajotapavalinnan mukaan askelmoottoreiden avulla. Takavaimentimen jousen esijännitys on niin ikään sähköisesti säädettävissä. Sen voi säätää katkaisimesta irrallaan ajotapavalinnoista pehmeästä kovaan sen mukaan onko kyydissä yksin, kuljettaja ja matkatavarat, kuljettaja ja matkustaja ja nelosvaihtoehdossa vielä matkatavarat siihen päälle.

Moottori

Wingissä on nestejäähdytteinen 4-tahtinen, 6-sylinterinen 24-venttiilinen, SOHC vastaiskumoottori, jonka tilavuus on 1,833 cm3. Sen maksimiteho on 93 kW / 5500 rpm ja maksimivääntö 170 Nm / 4500 rpm. Pyörän huippunopeudeksi on (rajoitettu) 180 km/h.

Throttle By Wire (TBW) mahdollistaa 4 ajotapavalintaa, ja luistonestosta huolehtii Honda Selectable Torque Control (HSTC). Ajotapavalinnat ohjaavat HSTC:tä, jousituksen iskunvaimennusta ja jarruvoimaa sekä moottorin tehoa.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Istuinten pintamateriaali mokka- ja keinonahkaa.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Istuinten pintamateriaali mokka- ja keinonahkaa.

Lisähappisensorin avulla ja ECU:n karttoja uusimalla pyörä on saatu täyttämään Euro 5+ normit.

Tour-ajotapavalinta on tarkoitettu mukavaan, tehokkaaseen ajotapaan. Sport-valinta mahdollistaa urheilullisemman kiihtyvyyden, samalla iskunvaimennus on jämäkämpi ja jarrutus takajarrulla voimakkaampaa. Econ-ajotapa tarjoaa parhaan mahdollisen polttoainetalouden ja mukavan cruisailun. Rain-asetus puolestaan sopii märkiin ja liukkaisiin olosuhteisiin.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) pitää huolta takapyörän luistonestosta kaikissa olosuhteissa.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Pyörän molemmin puolin on kaksi ilmanottoaukkoa ja -putkea tavoitteena hyödyntää ilmansuotimen koko pinta-alaa ja vähentää suotimen vastusta. Molempien putkien muotoilu on optimoitu sopimaan moottorin matalien kierrosten sisäänottopulsseihin ja siten parantamaan vastetta ja vääntöä.

Pakoputkisto vaimentimineen on tuunattu antamaan syvää, bassovoittoista ääntä.

Pyörässä on integroitu yhteen starttimoottori ja laturi, ratkaisu on 2,4 kg kevyempi kuin erilliset komponentit. DCT-vaihteistolla, kun Idling Stop -toiminto on valittuna, moottori sammuu 3 sekunnin jälkeen liikennevaloihin ja käynnistyy taas, kun vääntää kahvasta.

Mäkilähtöavustin toimii ABS-modulaattorin ja jarrujen avulla.

Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Plus-miinuspainikkeesta voi valita ryömintänopeuden eteen tai taakse.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. Plus-miinuspainikkeesta voi valita ryömintänopeuden eteen tai taakse.

Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on jo koeteltu ratkaisu. Sitä on myyty Euroopassa jo vuodesta 2009 lähtien kaikkiaan 250 000 kpl, sen jälkeen, kun sellainen ensi kerran tuli saataville VFR1200 -mallin yhteydessä.

Siinä hyödynnetään kahta kytkintä: toista lähtöön ja 1, 3, 5 ja 7-vaihteiden kanssa ja toista 2, 4 ja 6-vaihteiden kanssa. Kumpaakin kytkintä ohjataan toisistaan riippumattomasti elektrohydraulisen piirin avulla. Kun vaihtaminen tapahtuu, järjestelmä valitsee sen vaihteen, jonka kytkin ei ole käytössä. Sitten ensimmäinen kytkin avataan ja samanaikaisesti toinen kytkin kytkeytyy.

Tuloksena on nopea ja saumattoman tuntuinen sekä pehmeä vaihtotapahtuma. Koska kytkimiä on kaksi, veto takapyörälle katkeaa vain minimaalisesti ja myös vaihtoisku on olematon. Vaihde ei myöskään voi mennä välivapaalle, mikä lisää vaihteiston kestävyyttä.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. 1833 cc moottorissa on kuusi sylinteriä ja tehoa riittävästi sekä vääntöä yli tarpeen.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. 1833 cc moottorissa on kuusi sylinteriä ja tehoa riittävästi sekä vääntöä yli tarpeen.

Yksi yllättävä ominaisuus on, että moottoria ei DCT-automaatilla saa vahingossa sammumaan. Lisäksi se helpottaa kaupunkiajoa ja antaa kuljettajalle mahdollisuuden keskittyä ajamiseen.

DCT-vaihteistoa voi käyttää joko automaattina tai vaihtaa vaihteet manuaalisesti ohjaustangon vasemman puolen painikkeista. Wingin DCT-vaihteisto edustaa jo kolmatta sukupolvea ja on suuniteltu pitkän matkan ajoon.

Se on myös optimoitu alhaisiin ajonopeuksiin. Tavoitteena oli pienentää vaihtamismelua ja -iskua, ja se on ratkaistu vaimennikumein molemmissa päissä. Ensiövedon ja kytkimen väliin on niin ikään asennettu jousivaimennin.

Gold Wingin DCT-vaihteistossa on 1,8 km/h etenemisnopeuden antava kävelytysmoodi. Pakilla vauhti on 1,2 km/h. Tavoitteena on pyörän helppo käsittely pysäköitäessä.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. 50-vuotisjuhlamerkki.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour. 50-vuotisjuhlamerkki.

Ajotapavalinnat vaikuttavat DCT-vaihteiston toimintaan.

Vuoden 2025 Honda Gold Wing -mallien hinnat eivät vielä tätä kirjoitettaessa olleet tiedossa.

Pyörään on myös tarjolla laaja valikoima lisävarusteita ja varustepaketteja.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Tekniset tiedot:

  • Moottori: Nestejäähdytteinen 4-tahtinen, 6-sylinterinen 24-venttiilinen, SOHC, vastaiskumoottori. Tilavuus 1,833 cm3. Maksimiteho 93 kW / 5500 rpm. Maksimivääntö 170 Nm / 4500 rpm. Huippunopeus 180 km/h.
  • Voimansiirto: Kaksi monilevyistä märkäkytkintä. Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, 7 vaihdetta eteen. Peruutus- ja eteenpäinajoavustin. Runko valettua alumiinia, kaksiosainen.
  • Alusta: edessä kaksoistukivarsin toteutettu etuteleskooppi. Takana Pro Link. Sähköisesti ohjattu jousen esijännityksen säätö. Vannekoko edessä 18 ja takana 16 tuumaa. Eturengas 130/70R18 M/C 63H, takarengas 200/55R16 M/C 77H.
  • Jarrut: sähköisesti ohjatut yhdistetyt ABS-jarrut. Edessä kaksi 320 mm:n levyä. 6-mäntäiset satulat, kelluvat levyt ja sintratut jarrupalat. Takana 316 mm x 11 mm jäähdytetty levy, kolmimäntäinen satula ja sintratut jarrupalat.
  • Mitat: pituus, leveys, korkeus: 2,615 mm x 905 mm x 1,430 mm. Akseliväli 1695 mm. Ohjauskulma 30,5°. Jättö 109 mm. Istuinkorkeus 745 mm. Maavara 130 mm. Tankattu paino 393 kg. Kääntösäde 3,4 m. Polttoainetankin tilavuus 21 L. CO2 päästöt 124 g/km. Polttoaineenkulutus 5,4 L.
  • Elektroniikka: 7-tuumainen tft-näyttö. LED-valot. Liitettävyys: Bluetooth Audio ja Apple CarPlay / Android Auto Wireless. USB-liitin, automaattinen vilkunpalautus, HISS-turvajärjestelmä, vakionopeudensäädin, ajotapavalinnat: Tour, Sport, Econ and Rain. Hondan väännönhallintajärjestelmä (vetoluistonesto). 
  • Lisävarustevaihtoehtoja: lämmitettävät istuimet ja kahvat, sähköisesti säädettävä tuulilasi, sammutus tyhjäkäynnillä (stop & go), älyavainjärjestelmä, rengaspaineen hallinta, sumuvalot, airbag, mäkilähtöavustin.

 

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Nopeimmat 2025 Wingin juhlamallin ostajat saavat pienoismallin, joka on puoliksi 1975 GL1000 ja puoliksi 2025 GL1800.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuosimallin 2025 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

 

Honda Gold Wing 50 vuotta. Kuvassa on historian siipien havinaa.

Honda Gold Wing 50 vuotta. Kuvassa on historian siipien havinaa.