Mila Wikmanin KTM 300 EXC vm.2014, Ella Raitasen KTM 250 EXC vm.2019 ja Isadora Aholan KTM 250 EXC Six Days vm. 2018 olivat omalla ständillään. Sovimme tapaamisen pyörien luona ja vaikka Supermotojen ympärillä kävi kuhina, saimme hälinän keskellä haastattelut tehtyä.

Mila Wikmanin KTM 300 EXC vm.2014

Mila Wikmanin KTM 300 EXC vm.2014

Mila Wikman, milloin aloitit mopoilun, mistä sait kimmokkeen harrastuksen pariin ja mopojen tuunailuun?

– Aloitin suunnilleen 15-vuotiaana. Vanhempani omistavat moottoripyörän, niin kiinnostukseni moottoripyöräilyyn lähti sitä kautta. Jo viisitoistavuotiaana tuunailin ensimmäistä mopoani, Derbyä ja siitä innostuin laittelemaan lisää. Kun sain ensimmäisen isomman pyörän, niin tämä on ollutkin vähän isompi projekti.

Mikä tässä on ollut haasteellisinta?

– Ehkä noiden tarrojen kanssa räpläileminen ja suunnitteleminen. Kun ne suunnittelee itse, niin vaatii todella paljon aikaa ja silmää katsoa, mikä on hyvää, mikä ei.

Mila Wikman sai kipinän moottoripyöräilyyn jo kotoa.

Mila Wikman sai kipinän moottoripyöräilyyn jo kotoa.

Oliko itsestään selvää, minkä tyylisen pyörän haluat?

– Ei, vaan siinäkin oli paljon mietittävää, kuinka näyttävän pyörästä haluaa, kuinka paljon siinä on kiiltävää, onko hologrammia vai glitteriä, mitä siinä näkyy? Ehkä pääpointtina suunnittelussa oli kuviointi, onko ihan normaali ja minkälaisia logoja löytyy. Yllätyin, että lopputulos on näinkin kiiltävä.

Mihin olet eniten tyytyväinen lopputuloksessa?

– Värimaailmaan. Se toimii hyvin, eikä ole liian kirkas tai tumma.

Jatkuuko mopojen/moottoripyörien tuunaaminen?

– Ehdottomasti!

Mila Wikmanin pyörässä on hologrammia ja glitteriä.

Mila Wikmanin pyörässä on hologrammia ja glitteriä.

Entä moottoripyöräily?

– Kyllä, niin pitkälle kuin vain jaksaa ja on motivaatiota laittaa ja ajella.

Mikä on seuraava pyörä, millä haluaisit ajaa?

– Haaveissa on KTM 500 EXC-"jatke", unelmoi 22-vuotias Mila Wikman.

Ella Raitasen KTM 250 EXC vm.2019

Ella Raitasen KTM 250 EXC vm.2019

Ella Raitanen. kuinka kauan sinä olet harrastanut mopoilua?

– Aloitin heti 15-vuotiaana, eli kymmenen vuotta. Kun ajoin mopokortin, niin ostin Mankin ja tuunasin sen, mutta se ei tullut ikinä messuille näytille. Siitä tuli hieno, käytin sen runkoa myöden maalauksessa. Tämä Kotari on siitä seuraava pyörä. Olin aika pitkään ajamatta, kun minulla ei ollut pyörää. Vuosi sitten ostin tämän pyörän, halusin tehdä siitä oman näköisen ja lähdin suunnittelemaan, mikä voisi olla hieno ja erilainen, pohti Ella Raitanen.

Ella Raitanen ei ole koskaan ollut 'Marimekkohullu'.

Ella Raitanen ei ole koskaan ollut 'Marimekkohullu'.

Oliko Marimekko itsestään selvä valinta?

– Kaikkien yllätykseksi, en ole ikinä ollut mikään "marimekkohullu". Olen aina ihaillut sitä brändiä ja Marimekko on alkanut trendaamaan todella paljon nuorten parissa. Kun parhaan ystäväni kanssa lähdin miettimään, minkälainen pyörä voisi olla, niin hän ehdotti, että tee "Marimekkopyörä". Aloin miettimään, että hetkinen, semmoisia ei ole tullutkaan vastaan, että miten olisi vielä beige. Kaikki supermotot ovat yleensä aina räikeitä ja erivärisiä. Niihin nähden tämä on todella hillitty. Olen todella tyytyväinen värimaailmaan, mikä siinä nyt on.

Mikä oli kaikkein haasteellisinta?

– Grafiikat eivät olleet niin haasteelliset, mutta kun piti päättää rungon, svingin ja kaikkien t-palojen värit, niitä oli niin monta vaihtoehtoa, ottaako beigen, mustan, valkosen vai minkä. Mutta olen tyytyväinen tuohon, minkälainen se on nyt. Ja vanteiden teippaukset olivat myös aika haastava homma.

Jatkuuko moottoripyöräharrastus ja tuunaaminen tästä eteenpäinkin?

- Moottoripyöräharrastus jatkuu ehdottomasti. Luulen, että tuunaamisen kannalta pidän pikku breikkiä. Tuossa menin sen verran aikaa. Grafiikat tehtiin jo viime kesänä, mutta silloin halusin keskittyä enemmän ajamiseen. Suunnittelin kesällä valmiiksi, mitä teen ja talvella saatiin kaikki valmiiksi. Siihen meni noin kuukausi. Nämä Supermotot ovat lopulta aika yksinkertaisia.

Muihin Supermotoihin verrattuna, Ella Raitasen pyörä on todella hillityn värinen.

Muihin Supermotoihin verrattuna, Ella Raitasen pyörä on todella hillityn värinen.

Minkä pyörän halut seuraavaksi?

– Pysyn Supermotoissa, ehkä joku 450 kuutiosenttimetrinen. Tuo on nyt kaksitahtinen, seuraavaksi nelitahtinen voisi kiinnostaa, pohti Ella Raitanen.

Isadora Aholan KTM 250 EXC Six Days vm. 2018

Isadora Aholan KTM 250 EXC Six Days vm. 2018

Isadora Ahola on kolmikon nuorin, mutta häneen moottoripyöräily iski yllättäen, vetäen heti syvälle ja monipuolisesti harrastuksen pariin.

– Aloitin mopoilun 16-vuotiaana, jolloin osti itselleni Yamahan kevarin. Se pyörä oli minulla vuoden. Nyt täällä oleva, on neljäs pyöräni, aloitti 19-vuotias Isadora Ahola.

– Tämä harrastus tuli vähän yllättäen. Kun täytin 16 vuotta, niin minulle tuli vain päähänpisto, että haluankin moottoripyörän. Sitä ennen minulla ei ollut edes mopoa tai skootteria. Se oli hauska juttu. Huomasin yhden kevarin, mikä tuli myyntiin...silloin minulla ei ollut vielä edes korttia. Kävin istumassa sen kevarin päällä ja kaverini kävi koeajamassa sen. Alkuun tuntui, että se on niin iso ja mietin, uskallanko edes ajaa sillä ikinä, kun se oli todella ison oloinen, vaikka oikeasti se oli todella pieni pyörä. Kaksi viikkoa sen jälkeen minulla oli kortti ja siitä hurahdin tämän harrastukseen pariin.

Supermotojen ympärillä oli kuhinaa.

Supermotojen ympärillä oli kuhinaa.

– Se tuli ihan omasta päästä. Kavereilla on toki ollut pyöriä ja olen aina ollut kiinnostunut kaikista pyöristä ja autoista, mutta silloin 16 vuotiaana se vain "napsahti", että haluan ostaa oman pyörän ja hommata kortin. Kaikki tapahtui alle kuukaudessa, kun pyörä ja kortti oli minulla. Tämä on minun kolma Kotari.

Oletko tuunannu aikaisemmatkin pyöräsi?

– En. Kaksi ensimmäistä Kotaria olivat crossipyöriä. Vaihdoin niihin tarrasarjat, mutta ne ovat ihan montulle tai radalle, koska harrastan motocrossia. Nyt minulla on kaksi Kotaria. Tämä on täysin katuajoon. Tämän ostin keväällä 2024. Tämän piti olla ajossa vuoden ympäri, mutta viime kesän lopussa ostin crossipyörän ja päätin, että haluan pitää ja projektoida tämän pyörän täysin Supermotoksi. Kun on kaksi pyörää, voi tämän kanssa keskittyä projektointiin ja ajaa kesällä kadulla, toisella pääsee ajamaan ympäri vuoden enduroa tai motocrossia, mihin satsaan nykyään enemmän.

Kun lähdit projektoimaan tuota pyörääsi, niin oliko haluamasi ulkonäkö jo heti tiedossa?

– Ostin tuon pyörän täysin endurokuntoisena. Se oli ollut vanhemmalla miehellä, täysin metsäkäytössä. Siinä oli piikit alla ja aika rajun näköiset katteet. Kun aloin sitä rakentamaan, niin pikkuhiljaa lähdin tuottamaan ja muokkaamaan semmoista visiota, että siinä on aika paljon glitteriä, josta itse tykkään ja lisäksi kromia. Niiden tumma yhdistelmä ja vähän oranssia, koska KTM:ssä sitä kuuluu olla, mutta vain pienillä yksityiskohdilla. Yhteistyökumppanin kanssa tehtiin tarrasarjat ja mielestäni saatiin hyvä lopputulos. Glitteriä, tummaa, kromia ja carbonia. Ne ovat lempparielementtini.

Glitteriä, tummaa, cromia ja carbonia. Ne ovat Isadora Aholan lempparielementit tämän pyörän värimaailman suhteen.

Glitteriä, tummaa, cromia ja carbonia. Ne ovat Isadora Aholan lempparielementit tämän pyörän värimaailman suhteen.

Mikä projektissa oli kaikkein haasteellisinta?

– Se, että ensimmäistä kertaa projektoin pyörääni. Itse kyllä huollan pyöräni, vaihdoin tuohon männätkin. Purkaminen oli helppoa, mutta kasaaminen jännitti. Onneksi sain ystäviltäni apua. Jännittävintä oli, kun koko pyörä laitettiin ihan osiin, saada se kasaan ja toimimaan. Miten pärjään tai osaanko, koska tämä oli ensimmäinen pyörä, mitä olen lähtenyt projektoimaan. Piti vain uskoa itseensä ja tehdä. Se oli todella opettavaista. Pyörä on nyt kasassa, se toimii ja kaiken olen itse tehnyt.

Teistä kolmesta harrastat laajimmin moottoripyöräilyä. Ilmeisesti harrastus jatkuu?

– Harrastus jatkuu. Olen harrastanut enduroa jo vähän kauemmin, mutta vain höntsäillyt itsekseni. Toinen lajini, kilparatsastus on jäänyt pois, kun hevoseni sairastui, joten viime kaudella tilalle tuli motocross ja innostuin täysin. Tavoitteena on treenata viikottain ja mahdollisesti tulevaisuudessa osallistua kisoihinkin.

– Supermoton kanssa on tarkoitus ajaa tuleva kausi ihan vain kadulla ystävien seurassa ja pitää se vapaa-ajan pyöränä. Tänä vuonna saan korottaa A-korttiin ja tulevaisuudessa haluan siirtyä isompaan kyykkypyörään. Katsotaan onko se jo seuraavalla kaudella. Rakentaminen myös kiinnostaa. Tämä ei jää viimeiseksi pyöräkseni. Haluan rakentaa jonkun kyykky- tai muun isomman pyörän.

Isadora Ahola harrastaa myös motocrossia.

Isadora Ahola harrastaa myös motocrossia.

Mikä on se mahdollinen isompi pyörä?

– Olen vähän haaveillut Yamahan R1:stä, mutta en tiedä. Nyt olen keskittynyt tähän projektiin ja haluan nauttia tästä, mitä on saavuttu ja saatu tehtyä. Ei ole mitään pakkomiellettä saada juuri tiettyä kyykkypyörää, selitti Isadora Ahola.

Mitä teille merkitsee päästä Petrol Circukseen?

– Mielestäni on ihan superhienoa, että meidän mimmien osaaminen ja pärjääminen tuodaan tällä tavalla esille, vaikka näin pienessäkin muodossa, kun meitä on niin vähän. Se, että meille annettiin tämä mahdollisuus ja otettiin näin avosylin vastaan, on todella hieno juttu. Tämä rohkaisee muitakin tyttöjä lähtemään tähän mukaan. Ja mahdollisesti näyttää pojille, että me mimmitkin pärjätään tässä. Arvostan isosti järjestäjiä, kuinka hienosti tämä on tuotu esille, kun ollaan omalla ständillä. Olen kiitollinen, että olen päässyt tänne, iloitsi Isadora Ahola.

– Olen kuullut, että tänne on todella vaikea päästä Supermotolla, niin hakiessani olin aika pessimistinen, kun en lainkaan tiennyt, mitä ne tuosta ajattelevat. Kun tuli puhelu, jossa sanottiin, että järkätään tämmöinen tyttöjen osasto, niin olin todella positiivisesti yllättynyt. Arvostan tätä kovasti, totesi Ella Raitanen.

– Tiesin, että tänne on todella paljon hakijoita, joten en odottanut pääseväni. Varsinkin kun viime vuosien aikana, täällä on ollut todella vähän Supermotoja. Tuli iloisena yllätyksenä ja oli tosi, tosi, toosi iloinen, että kuitenkin pääsin tänä vuonna tänne. Varsinkin, kun olin rakentanut oman pyöräni ja tietenkin toivoin pääseväni tänne sisään, iloitsi myös Mila Vikman.

Illalla julkaistiin lista Petrol Circuksen palkituista pyöristä. Yleisöäänestyksen voitti Ella Raitasen KTM EXC250 2019. Kysyimme vielä jälkeenpäin, mitä fiiliksiä voitto toi tullessaan?

– Olo on sanoinkuvailematon. Olin positiivisesti yllättynyt jo pelkästään siitä, että pyöräni pääsi Petrol Circuksen osastolle näytille. Että sain nyt pokaalin, niin olen kyllä todella otettu, ja kiitollinen jokaiselle joka äänesti, viestitti Ella Rantanen voittonsa jälkeen.

Ella Raitanen yllättyi voitostaan ja kiitti kaikkia pyöräänsä äänestäneitä. Kuva: Ella Raitasen kotialbumi

Ella Raitanen yllättyi voitostaan ja kiitti kaikkia pyöräänsä äänestäneitä. Kuva: Ella Raitasen kotialbumi

Aiheesta aikaisemmin: 

KESKIVIIKKO 7.2.2024 08:51

Petrol Circuksen paras pyörä oli Rasmus Leibin Turbo-Kawa – Tuomariston valinta meni Länsinaapuriin yli 100-vuotiaalle Husselle

SUNNUNTAI 5.2.2023 09:02

Petrol Circus Custom Bike Show’n paras pyörä oli Indian Super Scout

TIISTAI 4.2.2020 10:46

Petrol Circus Custom Bike Show`n 2020 palkitut – katso kuvat

TORSTAI 11.2.2016 12:55

Petrol Circus Show'n voittajat vuonna 2016 - taso sen kuin nousee