Motoparlamentti järjestettiin tänä vuonna MP25-messujen yhteydessä keskustelutilaisuutena Messukeskuksen päälavalla perjantaina. Järjestäjinä olivat Teknisen Kaupan Liitto, Messukeskus ja Suomen Motoristit ry (Smoto). Parlamentin keskustelun aiheena oli EU:n liikennekelpoisuuspaketti, jonka yhteydessä käsitellään myös mahdollista tulevaa moottoripyörien katsastuspakkoa.
Keskustelutilaisuuden aluksi Smoto luovutti Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle (ps) "Moottoripyöräilijöiden onnettomuudet 2011-2021. Turha katsastaa" -tutkimuksensa, joka valmistui vuoden 2024 keväällä.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että 192 moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa, 0,88 % on kyse ollut moottoripyörän teknisestä viasta. Tämä osoittaa Smoton mielestä, että katsastus on tarpeeton, noin pientä marginaalia tuskin pystytään katsastuksen toimin poistamaan.
Ministeri Ranne oli kiitollinen saatuaan tutkimuksen haltuunsa.
– Suomalaiset motoristit ovat vastuullista porukkaa, ja kyllä te tiedätte, että se on henki pois, jos teidän menopelinne eivät ole kunnossa, Ranne totesi.
– Tämä on se, mihin pitää satsata, että niitä uusia motoristeja koulutetaan ja valistetaan, että kaikki konkarit näyttävät mallia.
Moottoripyörien katsastusasemilla tapahtuvat pakollisen katsastuksen vaihtoehtona Smoto esitteli yhdessä alan kaupan kanssa pohdittua ja kehitettyä vapaaehtoista kuntokatsastusta.
– Tärkeää suhteessa EU:hun on, että meidän on pidettävä huoli, että pystymme kansallisesti vaikuttamaan sieltä tuleviin sääntöihin, kuten esimerkiksi päättämään näistä katsastuksista. Ei niin, että sieltä tulee joku kallis byrokratia, joka maksaa harrastajille vuosittain kymmeniä miljoonia ja myöskin hallinnolle, Ranne kiteytti.
Tutkimuksen luovuttanut SMoton Jarmo Jokilampi laski katsastuspakolle vuotuiseksi hinnaksi noin 10-15 miljoonaa euroa katsastettavien moottoripyörien määrästä riippuen.
– Kyllä me tämän osalta panemme paremmaksi kuin Ruotsinmaalla. Olen kuullut, että siellä on tyytymättömyyttä (moottoripyörien) katsastuspakkoa kohtaan, ja mehän pistämme täällä asiat reilaan. Suomalainen liikenneturvallisuustyö on huippua, ja sitä tehdään yhdessä, ja voimme sanoa, ettemme piiperrä, vaan teemme vaikuttavia tekoja, ministeri Ranne vakuutti.
– Olemme olleet aktiivisia EU-komission suuntaan, lähetetty kirjeitä ja tehty muitten jäsenmaitten kanssa yhteistyötä ja loppuun asti tulemme vastustamaan pakkokatsastuksia, ja tyrmään nämä suorastaan.
Ranne oli Mp-messuilla vain pikapiipahduksella, mutta lupasi tulla käymään vielä sunnuntainakin ja lupasi, että "Smoton tutkimus lähtee lukuun heti, kun autolla mennään kohti keskustaa".
Motoparlamentissa keskusteltiin vielä katsastuksesta ja sen vaihtoehdoista. Keskustelemassa olivat kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen ja moottoripyöräilijä Marko Asell (sdp) sekä Nettiauton liiketoimintajohtaja Erno Kalalahti.
– En kaikkien valiokunnan jäsenten näkemyksistä tiedä, enkä valiokunnan yhtenäistä kantaa, mutta olen melko varma siitä, että enemmistö on samaa mieltä, mikä on Suomen kanta tässä, että katsastuspakkoa vastustetaan, ja tehdään työtä sen eteen, että semmoista ei Suomeen tule, Marko Asell kertoi valiokunnan kantaa kysyttäessä.
– Olen itse ainakin henkilökohtaisesti katsastusta vastaan. Juuri niinkuin ministeri Ranne hyvin puhui, että suomalaiset motoristit kyllä tietävät sen, että laitteiden pitää olla kunnossa ja huoltaa ne. Näen sen (katsastuksen) ennemminkin rahastuskeinona, jos sellainen säädetään, Harley-Davidsonilla ajava Asell pohti.
Mitä itse motoristina ajattelet vapaaehtoisesta kuntotarkastuksesta, jolla olisi jotain ns. arvoa tulevaisuudessa?
– En oikein tiedä, luulen, että jotka ajaa liikenteessä moottoripyörällä kulkee, tekee niitä kuntotarkastuksia jatkuvasti. Pyörät pitää huoltaa, ja se on turvallisuusasia itselle ja tietysti muille. Jos direktiivejä tai muita asetuksia EU:sta tulee, että se pienikin prosentin osuus pitää leikata pois, niin toki jos on mahdollisuus kevyemmällä tai vapaaehtoisella ratkaisulla se hoitaa, niin se voisi kuitenkin olla parempi vaihtoehto.
Nettiauto on yhdessä toimialan kanssa tehnyt vapaaehtoista kuntotarkastustutkimusta noin 15 yrityksen voimin. Millaisia tuloksia olette saaneet, Nettiauton liiketoimintajohtaja Erno Kalalahti? kyseli tilaisuuden juontaja Niko Kantola. Missä kunnossa moottoripyörät Suomessa ovat?
– Ollaan tehty yksi malli, ja se toimii. Se ei näy vielä kuluttajalle, mutta se on liikkeillä olemassa. Kaikille samanlainen nivaska tehtäviä ja tarkistuksia ja kaikki tekevät ne samalla lailla, se voisi olla yksi keino vapaaehtoisesti hoitaa asia. Mutta meidän mielestä voisi tuoda läpinäkyvyyttä, jos alalla alettaisiin toimia tällä lailla, Nettiauton liiketoimintajohtaja Erno Kalalahti totesi. – Meidän mielestä pakollinen katsastus voisi viedä innostusta koko moottoripyöräilyyn. Ei se hyvää tekisi kaupankäynnillekään.
– Meillä on yksi malli, joka toimii, ja joka on testattu, mutta saa nähdä, miten tästä jatketaan.
Toimialan kannalta, jos tällaisia tulee, olisi tärkeää, että toimialan kauppiaat itse voisi tehdä ne, koska on isosta euromäärästä kyse. Miten näet, Marko, onko parempi, että moottoripyöräalan ammattilaiset tekee ne, kuin että joku ulkopuolinen taho tekee ne, kuten tällä hetkellä esimerkiksi autojen kanssa tehdään, Kantola kysyi?
– Näkisin, että koska moottoripyöriä joka tapauksessa huollatetaan asiantuntijoilla, minusta olisi sopiva kohta tehdä siinä se kuntotarkastus, paperi siitä, että kyseessä on ajokuntoinen laite. Minusta tuo on erittäin hyvä ajatus, Asell totesi.