James Brutonista ja hänen ihmelaitteistaan olemme kertoneet aiemminkin. Mies kehitti Screw Biken, johon nykyinenkin keksintö perustuu. Kun Screw Bikessä oli neljä pyörää poikittain, niin tässä versiossa pyörät on korvattu kahdella pallolla.
Tässä jutussa enemmän tarinaa Screw Bikestä: Päivän video: Screw Bike -ihmeprätkä pysyy itsestään pystyssä, liikkuu eteen- ja taaksepäin ja liukuu vielä sivuttainkin
James Bruton on sarjakeksijä, joka selvästi pyrkii keksimään pyörää ja sen käyttötarkoituksia uudelleen. Niin voi todellakin sanoa isojen punaisten pallojen varassa eteen- ja taaksepäin liikkuvasta sekä sivuittainkin liukuvasta itsekseen pystyssä pysyvästä sähköpyörästä.
Pyörä on varustettu viidellä sähkömoottorilla ja kahdella jumppapallolla sekä akuilla ja ohjauselektroniikalla.
Pyörän runko käytännössä makaa kahden pallon päällä. Etu- ja takapää on varustettu kahdella moottorilla, jotka on sijoitettu kulmittain suhteensa toisiinsa ja pituusakseliin. Nämä kommunikoivat kiihtyvyysmittausyksikön (IMU) kanssa, joka sitten jatkuvin pienin korjauksin pitää huolta siitä, että pyörä pysyy itsekseen pystyssä, mihin päin se sitten liikkuukaan.
Lisäksi on erillinen yksi moottori, joka vastaa liikkumisesta eteen- ja taaksepäin.
Jokainen moottori on välitetty siten, että siinä riittää vääntöä ohjaamaan palloa, pitämään pyörä pystyssä ja kuljettamaan sitä haluttuun suuntaaan. Pallopyörä pysyy pystyssä, riippumatta siitä, istuuko Bruton sen päällä vai ei.
Villeintä on pyörän liikkuvuus. Se todellakin liikkuu tai liukuu mihin suuntaan tahansa, mikä on mahdollista kiitos palloa vetävien vetopyöräjärjestelmien rakenteen. Asia on helpointa hahmottaa oheiselta videolta, Bruton myös selittää toimintaperiaatteet selkeästi ja yksityiskohtaisesti.
Brutonin tapaan rakennusohjeet ovat tilattavissa. Mekaaninen rakenne on tietysti monimutkainen, eikä tähänkään laitteeseen juuri löydy valmiita osia jumppapalloja, laakereita ja alumiiniprofiilikiskoja lukuunottamatta. Suurin osa pyörän rakenteista onkin 3D-tulostettu, kiitos Brutonin yhteistyökumppanin.
Ohjaustangon oikean käden kaasukahvasta pyörää ajetaan eteen- tai taaksepäin, kun taas vasemman käden kaasukahvasta liukuun oikealle tai vasemmalle.
Villiä Brutonin laitteessa on, että pallopyörät eivät ole mitenkään kiinni rungossa, vaan yhteys niihin toimii pelkästään painon varassa. Kuten videolta näkyy, se voi myös aiheuttaa omat ongelmansa.
Koko järjestelmä saa virtansa kuudesta 6S-litium-polymeeriakusta. Sarjaan kiinnitettynä pareittain järjestelmän jännite on 50 volttia.
Bruton on paitsi rakentanut laitteen elektronisen ohjausjärjestelmän itse, myös ohjelmoinut mikrokontrolloreiden ohjausohjelmiston.
Asiasta kertoi New Atlas. Brutonin Youtube-sivustolle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Keskiviikko 24.4.2024 11:33