Stefan Pierer sivuun KTM:n johdosta
Pierer Mobility Ag tiedotti torstaina, kuten uumoiltiin, että Stefan Pierer syrjäytettiin yrityksen ylimääräisessä yhtiökokouksessa KTM:n ja myös Piererin johdosta, ja tilalle tulee hänen kanssapääjohtajakseen aiemmin nimitetty Gottfried Neumeister. Pierer kuitenkin jatkaa yritysten hallituksen jäsenenä.
Stefan Pierer otti KTM:n haltuunsa 1992, ja on siitä lähtien rakentanut alueellisesta moottoripyörävalmistajasta kansainvälisen, menestyneen brändin.
– Minulle KTM on aina ollut enemmän kuin vain yritys – se oli ja on intohimo, missio ja perhe. Päätös ruorin luovuttamisesta ei ollut helppo. Olen syvästi vakuuttunut siitä, että Gottfried Neumeister on strategisella kaukonäköisyydellään ja sitoutumisellaan oikea valinta johtamaan KTM:n tulevaisuuteen, Stefan Pierer totesi.
Neumeister nimitettiin alun perin sekä Pierer Mobilityn että KTM:n kanssapääjohtajaksi 1.9.2024. Hänen tehtävänään on luotsata KTM vaikean jälleenrakennusprosessin läpi.
Vuoden 2024 tulos putosi rajusti kaikilla mittareilla
Pierer Mobility julkaisi samalla KTM Ag:n alustavat tunnusluvut tilikaudelle 2024. Lyhyesti todettuna liikevaihto oli noin 1,9 miljardia euroa, jossa oli laskua 29 % edellisvuoden 2,7 miljardiin verrattuna. KTM myi jälleenmyyjilleen kaikkiaan 292 497 moottoripyörää, 21 % vähemmän kuin aiemmin.
Yrityksen EBITDA, käyttökate ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, oli 300 miljoonaa euroa miinuksella. Kassavirta oli miinuksella "kolminumeroisen miljooonaluvun" verran. Näistä johtuen, yrityksen nettovelan odotetaan kasvavan edelleen vuoden 2024 toisella puoliskolla.
800 miljoonan euron häviäminen tuon suuruisesta liikevaihdosta on valtava muutos, joten ei ihme, että yrityksen tilanne on hankala.
Korjausliikkeenä KTM on vuoden 2024 aikana irtisanonut kaikkiaan 1800 henkilöä, samaten tuotantoa on supistettu jälleenmyyjien ja maahantuojien varaston pienentämiseksi. Tuotantoa on supistettu 230 000 moottoripyörään (-26 % verrattuna vuoteen 2023), jolloin inventaarion, varastossa olevien moottoripyörien, määrä laski noin 40 000 kappaleella.
Tämä edusti jälleenrakennussuunnitelman ensimmäistä merkittävää askelta, tiedotteessa korostetaan.
Pyöriä valmistettiin rajusti yli kuluttajakysynnän
Vuonna 2024 KTM myi 292 497 moottoripyörää, määrä oli 21 % pienempi kuin edellisenä vuonna, jolloin kaupan meni 372 511 moottoripyörää. Vuonna 2024 noin 60 000:n KTM-pyörän myynnistä vastasi sen intialainen kumppani Bajaj Auto.
Euroopan markkinoille KTM:iä myytiin 110 000 kpl, 38 % ryhmän myynnistä, Pohjois-Amerikkaan 24 %, Intiaan ja Indonesiaan 21 %, ja jäljellä oleviin maihin meni loput 17 % pyöristä.
"Positiivista oli se, että kuluttajakysyntä jatkui vahvana ja varastojen tyhjentäminen on täydessä vauhdissa," tiedotteessa todetaan.
Jälleenmyyjät toimittivat kuluttajille kaikkiaan 268 000 moottoripyörää, määrä oli samalla tasolla kuin edellisvuonna.
Pieni laskutoimitus kertoo, että samalla kun KTM valmisti ja toimitti jälleenmyyjilleen 372 500 pyörää 2023, niin nämä myivät asiakkailleen vain 268 000 moottoripyörää, erotus merkitsee yhdessä vuodessa yli 104 000 myymättömän pyörän kertymää. Ilmankos valmistajan myyntikanaviin eli maahantuojille ja jälleenmyyjille oli kertynyt vuoden 2024 loppuun mennessä 265 000 myymättömän pyörän varasto, joita yritys nyt purkaa mm. tuotantoa pysäyttämällä ja rajoittamalla.
Sähköavusteisia ja tavallisia polkupyöriä ryhmä myi 106 000, pudotusta edellisvuoteen miltei kolmannes, 32 %, syynä R Raymon -brändin myynti.
Lisärahoitusta luvassa?
Pierer Mobility Ag:n mukaan se on saanut useita tarjouksia investoreilta, jotka ovat kertoneet myöntävänsä tarvittavat taloudelliset resurssit yrityksen käytettäväksi. Rahoitus myönnetään joko Pierer Mobilitylle siirrettäväksi sen yrityksille kuten KTM AG:lle, tai suoraan KTM:lle.
Rahoituskierrosta hoitaa Citigroup Global Markets Europe AG.
Tarjotuilla taloudellisilla resursseilla KTM AG:n ja sen maksukyvyttömien tytäryhtiöiden rakenneuudistussuunnitelman osuus voidaan rahoittaa vähintään lakisääteisen 30 prosentin suuruisena.
Yhtiö käy keskusteluja tarjouksen tehneiden sijoittajien kanssa sijoitusten yksityiskohtien määrittelemiseksi.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että omistuspohjaan saattaa tulla muutoksia, ja on mielenkiintoista nähdä millaisia, tulevan rahoituksen myötä. Intialainen Bajaj Auto omistaa ennestään jo 49 prosenttia KTM AG:stä. Tässä olisi varakkaalla monialayrityksellä tilaisuus ottaa suuri eurooppalainen mp-valmistaja kokonaan haltuunsa.
Aiheesta aiemmin:
Sunnuntai 5.1.2025 12:10
KTM:n ongelmien syy selvisi: myymättä yli 265 000 moottoripyörää – koko vuoden valmistuksen verran
Perjantai 20.12.2024 10:20
KTM:n emoyhtiö järjestelemässä omistusrakennettaan uusiksi tytäryhtiön vahvistamiseksi
Keskiviikko 27.11.2024 10:20
KTM tiedotti hakeutuvansa itsehallinnolliseen saneerausmenettelyyn – tulossa isoja muutoksia?
Perjantai 15.11.2024 15:27