KTM 390 Enduro R ja KTM 125 Enduro R astuvat uuteen markkinasegmenttiin. Niiden jousitus on pitkäjoustoinen, ja ne on varustettu 21/18-tuumaisilla pinnavanteilla, uudella minimalistisella TFT-näytöllä sekä mahdollisuudella kytkeä ABS-järjestelmä ja vetoluistonesto kokonaan pois päältä.
KTM 125 Enduro R ja 390 Enduro R ovat kapeita ja kompakteja, mitä auttavat pienikokoinen 9 litran metallinen polttoainetankki ja minimaaliset, offroad-tyyppiset katteet. Nämä vähentävät kokonaisleveyttä sekä suojaavat tankkia kaatumistilanteissa ja optimoivat ergonomiaa seisten ajettaessa.
Malleissa on uusi offroad-tyyppinen tyyli ja grafiikat.
Uusi kaksiosainen terästrellisrunko on sama kuin pienemmissä Duke-malleissa paitsi ohjauskulmaa, yläkolmioita 25 mm nostimineen, takarungon kiinnikkeitä ja jäykkyysprofiilia, jotka on suunniteltu sopimaan offroad-ajoon.
Takaosan muodostaa pultein kiinnitetty tukeva terästrellis-apurunko, joka mahdollistaa yksiosaisen satulan. Takakeinuhaarukka on suunniteltu näitä malleja varten.
Molemmissa malleissa on 43 mm WP:n Apex etuhaarukka, jonka joustomatka on 230 mm. 390 Enduro R -mallin etuteleskoopin puristus- ja paluuvaimennukset ovat säädettävät.
Takana kummassakin on WP Apex vaimennin, jonka joustomatka on samat 230 mm. Isommassa mallissa iskarin jousen esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävät. 125 Enduro R:n jousen esijännitys on säädettävä.
Pinnavanteet ovat edessä 21-tuumaiset ja takana 18-tuumaiset. Metzeler Karoo 4 -ensiasennusrenkaiden koot ovat vastaavasti 90/90R21 ja 140/80R18.
Edessä on 285 mm jarrulevy ja takana 240 mm:n levy. Jarrut ovat ByBren valmisteita.
Moottorit ovat uuden sukupolven keveitä yksisylinterisiä, tyyppiä LC4c, ja samat kuin tuoreilla vastaavilla Duke-malleilla. Sylinterikantta on optimoitu ja mallit täyttävät Euro 5.2 päästövaatimukset.
Huoltoväli on 10 000 km ja venttiilien tarkastusväli 20 000 km.
LC4c -moottoreissa termostaatti on sijoitettu suoraan sylinterikanteen, mikä parantaa moottorin lämpötilan seurantaa ja mahdollistaa vakaamman käyntilämpötilan eri olosuhteissa.
Ruiskutussuuttimet ovat uudet ja ne on ohjattu suoraan imuventtiileihin vähentämään kerääntymistä tulokanavaan. Suuttimien tuottama polttoainesuihku on myös hienojakoisempi, mikä tehostaa palamista ja vähentää päästöjä.
Uusi ilmansuodinkotelo on erityisesti suunniteltu Enduro R -malleja varten. Sen ansiosta moottori on voitu sisjoittaaa ylemmäs ja saatu parannettua maavaraa.
Ruostumattoman pakoputkiston uudella designilla on saatu säästettyä painoa 2 kg. Se on myös varustettu tuplakatalysaattorilla Euro 5+ vaatimusten täyttämiseksi.'
Mittaristona on uusi, heijastamattomalla pinnalla varustettu 4,2 tuuman TFT-näyttö. Mallit on myös varustettu USB-C-liitännällä.
Ohjaustangon painikkeet on suunniteltu uusiksi ja varustettu 4-suuntaisella joystickillä. Tämän avulla voi esimerkiksi kytkeä ABS-jarrut kokonaan pois päältä.
Älypuhelimen voi kytkeä pyörään Bluetoothin kautta, se mahdollistaa esimerkiksi navigointiohjeiden tai musiikkikirjaston näyttämisen suoraan mittaristossa.
390 Enduro R -mallissa on Street- ja Offroad-ajotapavalinnat. Viimemainittu sallii vetoluistoneston lipsua enemmän, ja sen voi myös kytkeä kokonaan pois päältä.
KTM 125 Enduro R:ssä ei ole ajotapavalintoja.
Mallit tulevat myyntiin alkuvuodesta 2025. KTM 125 Enduro R:n hinta on 6137 euroa ja 390 Enduro R:n 8161 euroa. Lisätietoja osoitteesta ktm.com.