Rengasvalmistaja Goodyear kertoi myyneensä Dunlop-brändinsä Sumitomo Rubber Industriesille (SRI). Kauppa sisältää tavaramerkit ja aineettomat hyödykkeet, jotka ovat välttämättömiä brändiliiketoiminnalle Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Oseaniassa kuluttaja-, kaupallisten ja muiden erikoisrenkaiden ("Dunlop Brand") osalta sekä tietyt niihin liittyvät immateriaalioikeudet.

Dunlop-brändin myynti on Goodyearin strategian mukainen toimenpide, ja SRI maksaa sille kaupasta 701 miljoonaa dollaria, 667 miljoonaa euroa. Summa sisältää myös tämänhetkisen Dunlop-merkkisten renkaiden varaston.

– Tämä on tärkeä virstanpylväs, kun jatkamme muutossuunnitelmamme toteuttamista. Optimoimme portfoliotamme ja vähennämme vipuvaikutusta kestävän ja merkittävän omistaja-arvon luomiseksi, Goodyearin toimitusjohtaja Mark Stewart totesi.  – Kauppa tuo merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme, ja se antaa Goodyearille paremmat mahdollisuudet keskittyä ydinbrändiemme kasvuun.

Kaupan hyväksyminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää ja sen odotetaan toteutuvan lopullisesti vuoden 2025 keskivaiheilla.

Dunlop Mutant.

Dunlop Mutant.

Sopimuksen mukaan Goodyear jatkaa Dunlop-renkaiden valmistusta siirtymäkaudella ainakin 31.12.2025 asti, tarpeen vaatiessa pidempäänkin, jopa vuoden 2026 loppuun. Siirtymäkauden tarkoituksena on antaa SRI:lle aikaa laajentaa organisaatiotaan Euroopassa omaksuakseen Dunlopin brändin ja ylläpitääkseen nykyisten Dunlop-asiakkaiden palvelutasoa.

Kauppa toteutuu viiden vuoden siirtymäkauden aikana. Sinä aikana Goodyear toimittaa Dunlop-brändin renkaita SRI:lle Euroopassa vähintään 4,5 miljoonan renkaan vuosivaihdilla.

Mikäli olet vannoutunut Dunlopin moottoripyörärenkaiden käyttäjä, ei syytä huoleen, sillä Goodyear pitää itsellään oikeudet Dunlop-moottoripyörärenkaiden toimintoihinsa sekä Euroopassa että Oseaniassa.

Asiasta kertoi Motorsportsnewswire.