KTM:n 350-kuutioiseen nelitahtiseen pyörään täksi kaudeksi siirtynyt Haljala, 25, keskittyy maailmanmestaruussarjan sijaan SM- sekä EM-sarjoihin. Suomen mestaruuskauden avaus järjestettiin poikkeuksellisen aikaisin vuoden alussa eilen lauantaina Oulun entisen ajoharjoitteluradan alueella.
Odotuksista huolimatta ”pohjoisessa” ei ollut juurikaan lunta eikä siten talvienduroon tunnetusti kuuluvaa syvää lumispooria. Jyväskyläläisen KTM-moottoripyörien jälleenmyyjän Keljon Konehuollon tiimiin liittynyt Haljala otti SME2-luokassa kakkossijan, kun voittoon jyräsi Jämsän Seudun Moottorikerhon seuratoveri, SME3-luokan hallitseva Suomen mestari Eemil Pohjola.
Haljala väänsi tiukasti sijoituksista kaikkien yhdeksän maastokokeen ajan Salpausselän Moottorikerhon Antti Hännisen kanssa. Hänninen nousi Haljalan kaatumisen avittamana kakkospaikalle toiseksi viimeisellä maastokokeella, mutta Haljalan kirjauttama pohja-aika päätöspätkällä nosti hänet takaisin edelle vajaan sekunnin marginaalilla.
- Kisa alkoi kohtuullisen hyvin, vaikka käteni menivät todella jumiin heti toisella maastokokeella. Se oli kisan pisin pätkä, joka ajettiin kolmeen kertaan. Siinä oli teknistä osuutta, kivikkoakin, ja käteni olivat joka kierroksella puuduksissa. Kerran sammutin pyöränikin pätkällä enkä edes saanut pelkällä peukalolla painettua starttinappia, vaan minun oli pakko auttaa toisella kädellä, Haljala kuvaili hieman hymähdellenkin.
SME2-luokan neljäs oli Hämeenlinnan Moottorikerhon Eetu Puhakainen ja viides Mäntän Seudun Moottorikerhon (MSMK) Peetu Juupaluoma.
Haljala oli kolmen SM-luokan yhteisessä yleiskilpailussa neljäs. Voiton kuittasi Pohjola ennen SME1-luokan kärkikaksikkoa, Mäntsälän Moottorikerhon Albert Juholaa ja MSMK:n Pyry Juupaluomaa. Viides oli Hänninen. SME3-luokan voittanut, Karhulan Moottorikerhon Ville Meisola oli yleiskilpailussa kuudes.
- Minulla on uusi pyörä, uusi tiimi, uusia taustajoukkoja ja talviajaminenkin on tavallaan uutta. Mukanani on sekä tuttuja että uusia yhteistyökumppaneita. Kisa oli minulle oiva mittari siitä, missä menen tällä hetkellä. Päiväni oli ehjä ja keräsin hyvät SM-pisteet. Kisasta jäi kokonaisuutena positiivinen maku, ja pääsen jatkamaan treenejä sekä pyörän testityötä hymyssä suin, Haljala summasi.
Ei mikään perustalvikeli
Haljala on useana aiempana vuotena jättänyt SM-sarjan sivuhuomiolle keskittyessään junioreiden ja aikuisten MM-sarjoihin. Edellisen kerran hän ajoi talvioloissa kilpaa Päijänteen Ympäriajossa vuonna 2018.
- Nyt oli todella vähän lunta ja lumispooria vain satunnaisesti. Oli ”vähän” erilainen keli kuin Jämsässä treeneissä, kun siellä on ollut paljon lunta, jolloin enduroa ajetaan istualtaan jalat maassa luistaen. Nyt vedettiin pääasiassa jalat jalkatapeilla. Tuli ihan mieleeni Etelä-Euroopan savella ajaminen. Tämä keli sopi minulle paremmin kuin syvä spoori, Haljala uskoi.
- Pätkät olivat hyviä ja reitti vauhdikas. Kisa oli tosi intensiivinen. Päivän pituus oli vain kolme tuntia, mutta siitä vedettiin pätkillä puolitoista tuntia. Huolto- ja palautumistauot olivat lyhyitä.
Toinen SM-osakilpailu on vuorossa Uuraisissa 1. helmikuuta. Sitä seuraa kaksien SM-pisteiden Päijänteen Ympäriajo 15.-16. maaliskuuta, jonka jälkeen on edessä kolmen paikkakunnan kesäkausi.
Tulokset, SM-enduro
1/8-osakilpailu, Oulu, 18.1.2025
SME2-luokka:
1. Eemil Pohjola, JSMK, Yamaha, 1:34:08,06
2. Hermanni Haljala, JSMK, KTM, Team Keljon Konehuolto, +2:09,51
3. Antti Hänninen, SsMK, Fantic, +2:10,24
4. Eetu Puhakainen, HlMK, TM, +3:51,47
5. Peetu Juupaluoma, MSMK, Husqvarna, +4:43,44
SM-yleiskilpailu:
1. Eemil Pohjola, JSMK, Yamaha, 1:34:08,06
2. Albert Juhola, MäntsMK, KTM, +24,18
3. Pyry Juupaluoma, MSMK, Kawasaki, +1:13,53
4. Hermanni Haljala, JSMK, KTM, Team Keljon Konehuolto, +2:09,51
5. Antti Hänninen, SsMK, Fantic, +2:10,24
Kaikki tulokset löydät täältä ja sarjataulukot täältä.
Aiheesta aiemmin:
Perjantai 20.12.2024 08:01
Haljala vaihtaa endurossa SM-sarjaan ja KTM:lle
Maanantai 21.10.2024 11:05
International Six Days Enduro: Suomen maajoukkue hienosti kahdeksanneksi