Japanilainen High Field -niminen (HF) yritys, joka toimii Utsunomiyassa, Tochigin prefektuurissa, on erikoistunut kustomoimaan suuria moottoripyöriä, ja sillä on asiakkaita ympäri Japanin.
Se on myös nyttemmin suuntautunut sellaiseen rakentelun erikoisalaan, johon ilmeisesti mikään muu yritys ei vielä ole ryhtynyt: muuttamaan kotoisasti murisevia bensiinimoottorilla varustettuja Harley-Davidsoneita sähkömoottorisiksi.
Ratkaisuun on tietysti selkeä syy, bensamoottorit päästävät kasvihuonekaasuja taivaalle, ja High Field on yrityksenä pyrkinyt toiminnassaan hiilineutraaliuteen jo pitkään.
Loppukäyttäjää ajatellen moottorin vaihto on ongelmallinen: varsin moni omistajista pitää Harleyn moottorin äänestä, bensan tuoksusta ja näitten yhdistelmästä.
Ongelmana on vain se, että jos ympäristösäädökset tiukentuvat radikaalisti, polttomoottoriset pyörät pannaan pahimmillaan ajokieltoon. Silloin pyörän joutuu joko museoimaan autotalliin tai olohuoneeseen tai sitten vaihdattamaan bensavoimanlähteen sijaan sähköisen.
Tämän vuoksi High Field alkoi pohtia isojen moottoripyörien muuttamista sähköisiksi ja hakeutui yhteistyöhön Oz Motorsin kanssa. Se on Yokohamassa toimiva autoalan yritys, joka on pioneeri tällä alalla. HF käytti sen asiantuntemusta teknologian tuomiseksi moottoripyöriin.
Akun sijoittelu ongelma
Haasteena muutostyössä oli akuston sijoittaminen. Autoon verrattuna moottoripyörässä ei ole takakonttia tai vastaavaa. Polttomoottorin ja sen tarvitsemien lisälaitteiden tilalle on hankala sijoittaa akustoa ja tilaa on rajoitetusti.
Täten HF päätyi sijoittamaan akut sivulaukkujen paikalle. Ratkaisulla saatiin aikaan noin 160-220 km ajomatka latauksella.
Toisena haasteena oli pyörän ulkonäkö: varsinkin Harrikoissa polttoainetankki, moottori ja kromatut osat, kuten pakoputkisto äänenvaimentimineen ovat iso osa ulkonäköä.
Pakoputkisto poistettiin ja "moottori" koteloitiin antamaan vaikutelma bensiinisellaiselta.
Maan keskushallinto tunnisti asian merkityksen ja myönsi yritykselle noin 62 000 euron rahoituksen hankkeen kehitystyöhön.
Odottamaton kuolemantapaus
Muuntoidean isä HF:ssä oli yrityksen perustaja Makoto Ueno, joka jo 2018 kertoi, että yritys alkaisi muuttaa bensakäyttöisiä Harrikoita sähköisiksi. Asia ei edennyt aivan ongelmattomasti yrityksen sisälläkään, mutta Makoto näki asian niin, että muutos on edessä joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Valitettavasti hän menehtyi 2022 marraskuussa vatsasyöpään.
Heti hänen kuolemansa jälkeen tuli tieto hallituksen myöntämästä rahoituksesta, jolloin hänen vaimonsa, Yuko Ueno yhdessä yrityksen pääinsinöörien ja muun henkilökunnan kanssa alkoi työstää projektia.
Ensimmäinen muunto-Harley-Davidson valmistui toukokuussa 2024.
Yuko Ueno totesi Asahin mukaan asiasta, että “Moottoripyörät ovat kiinnostavia niiden äänen ja moottorin synnyttämän tärinän vuoksi, mutta ei ole mahdollista muuttaa trendiä kohti hiilineutraaliutta".
Uenon mukaan tärkeintä muutostyössä oli saavuttaa sekä "hyvä ulkonäkö" että "turvallisuus".
Rakennetut moottoripyörät voivat olla hankalia ajettavia, koska huomiota on kiinnitetty liikaa ulkonäköön, mutta HF on aina pitänyt huolta siitä, että heidän rakentamansa Harleyt toimivat hyvin, niitä on helppo käsitellä ja ne pysähtyvät jämäkästi. Yrityksen ulkonäön ja turvallisuuden yhdistävä motto näyttää olevan voimassa myös heidän sähkömoottoripyöriensä kohdalla ja tuovan uutta asiakaskuntaa.
High Fieldin Instagram-sivulle pääset tästä.