Intelligent Cranium Helmets (ICH) on kehittänyt kypärää jo kahdeksan vuoden ajan. Se kertoo siitä, että kuljettajan turvallisuutta ja tietoisuutta parantavan älykypärän kehitystyö ei ole ollut mikään helppo juttu. Ensi kerran kypärän piti tulla myyntiin jo 2021.

Aiheesta lisää näissä jutuissa:

Sunnuntai 13.12.2020: Cranium iC-R-sarja: älykypärän kamerat poistavat kuljettajan sokeat pisteet heijastusnäytön avulla

Keskiviikko 2.12.2015: Älykypärämarkkinoilla kova kisa menossa - taas yksi lisää: iC-R intelligent Cranium

Cranium iC-R

Cranium iC-R ja heijastusnäyttö.

Intelligent Cranium Helmetsin älykypärä "näkee" taaksepäin 240 astetta kahden kameran avulla, joilla se pitää huolen siitä, että kuljettaja voi ajaessaan rauhassa katsoa eteenpäin ja silti pysyä tietoisena siitä, mitä hänen takanaan ja sivuillaan tapahtuu. 

Lisäksi kypärässä on 120 asteen kuvakulmalla eteenpäin kuvaava toimintakamera, jolla voi normaaliin tapaan tallentaa ajoaan.

Kypärässä on kolari-ilmaisin: jos pyörällä kaadutaan tai ajetaan kolari, se osaa hälyttää paikalle ambulanssin, mikäli kuljettaja on liikkumaton yli 15 sekunnin ajan.

Älykypärässä on kaistavaroitin, joka huomauttaa, mikäli pyörä on ajautumassa väärälle kaistalle. Toiminnon pitäisi pienentää kolaririskejä vastaantulevien tai sivulta lähestyvien kanssa, .

Lisäksi kypärässä on HUD, heads-up-display eli heijastusnäyttö, minkä avulla se antaa kuljettajalle ajantasaista tietoa ilman, että tämän tarvitsee irrottaa katsettaan tiestä.

Edistynyt tekoäly ja puheohjaus

Intelligent Cranium Helmetsin älykypärä.

Intelligent Cranium Helmetsin älykypärä.

Liitettävyys on ollut tärkeässä asemassa kypärää suunniteltaessa. Se on varustettu edistyneellä Bluetooth-teknologialla ja mesh-viestintäjärjestelmillä, ja siinä on kolme viestintätilaa, joiden avulla kuljettajat voivat muodostaa yhteyden käyttämiinsä verkkoihin.

Monipuolinen liitettävyys tai verkottuneisuus poistaa etäisyyden tuomat rajoitteet, mikä varmistaa sen, että kuljettajat voivat pysyä kontaktissa läheistensä kanssa, mihin heidän seikkailunsa sitten heidät vievätkään.

Kuljettaja voi yksinkertaisin äänikomennoin, kuten "Hei. Tallenna ajoni" videoida HD-tasoisella etukameralla ajoaan ilman, että tarvitsee erikseen hankkia ulkoista kameraa. Toimintoja voi ohjata myös matkapuhelinsovelluksella.

Kypärän akun pitäisi kestää 5-7 tunnin käytön latauksella.

Kypärä on kaikkine varusteineen painava. Tämänhetkinen paino on 3,7 kg, mutta ICH tekee töitä laihduttaakseen sen 3,3-3,4 kiloon.

Kypärällä on sekä DOT-, Snell- että ECE-hyväksyntä.

Neljä eri versiota

Intelligent Cranium Helmetsin älykypärän edistyneimmässä versiossa on kaksi kameraa taaksepäin varmistamassa 240 asteen näkökentän myös taaksepäin..

Intelligent Cranium Helmetsin älykypärän edistyneimmässä versiossa on kaksi kameraa taaksepäin varmistamassa 240 asteen näkökentän myös taaksepäin..

Kypärä on saatavilla neljänä eri varustelu- ja hintaversiona: iC-Re Economy Edition maksaa 643,95 €, Ic-R Rider Edition 1154,95 €, Ic-Rs Sport Edition 1659,95€ ja iC-Rs+ Sports + Edition 1832,95 €.  Saataville tulevat koot ovat XXS-3XL.

Kypärän ominaisuuksien määrä kasvaa malliversioittain, mutta jo perusmalli iC-Re:ssä on HUD eli heijastusnäyttö, kommunikaattori/Bluetooth-kypäräpuhelin, kolarihälytysjärjestelmä, hands-free-toiminto, lähestymis-/ etäisyysanturit sekä takaa lähestyvistä ajoneuvoista varoittavat ledit ja ohjaustankoon asennettava ohjain.

Ominaisuudet monipuolistuvat malli mallilta, kunne kalleimmassa on jo mm. kaksi kameraa, nopeasti reagoiva fotokromaattinen visiiri, ja varkaussuoja.

ICH:n kypärät julkistettiin lopulta 1.1.2025. Esitilattuja kappaleita lähetetään parhaillaan tilaajille. Kypärä voi tällä hetkellä vain tilata, sillä tuotantoa vasta nostetaan ylös. Tammikuun loppuun mennessä tilattuja kypäröitä aletaan lähettää tilaajille 24. helmikuuta alkaen. Bonuksena 31.1. mennessä tilauksen tehnyt saa kypärästä 20 % alennuksen koodilla: iC-RLaunch20.

Lähteet: Interesting Engineering, Tech Times ja Intelligent Cranium Helmets