Shilovskin Gyroautona tunnetun vempeleen takana ja keksijänä oli venäläinen kreivi ja juristi Pjotr Shilovsky, joka oli keisarillisen suvun jäsen. Hän vieraili Birminghamissa Wolseleyn työkalu- ja autotehtaalla 1912 lokakuussa ja esitti gyroskooppiauton piirustukset. Tehdas ottikin työn tehtäväkseen ja laite valmistui loppuvuodesta 1913.
Alunperin gyroajoneuvon konsepti oli esitetty Kenneth Brownin vuonna 1911 ilmestyneessä kuvitteellisessa tarinassa "Kaksi poikaa gyroautossa: New York - Pariisi kilpa-ajon tarina".
Valmista Schilovskyn gyroautoa vauhditti Wolseleyn C5-moottori, josta lähti 16-20 hevosvoimaa. Laite painoi 2,75 tonnia ja sen kääntösäde oli melkoinen. Vaikka puhutaankin autosta, niin yhtä hyvin laitetta voi pitää moottoripyöränä, koska siinä on vain kaksi pyörää.
Itse gyroskooppi oli metrin läpimittainen ja 11 senttimetriä läpimitaltaan. Sen pyörintänopeus oli 2000 ja 3000 kierroksen välillä. Pyörimisestä piti huolen 1,25 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori.
Aikalaisraporttien mukaan ajoneuvo piti hyvin stabiliteettinsa gyroskoopin avulla. Ajon aikana ihmisiä oli hyppinyt sisään ja pois kyydistä, ja silti kulku oli jatkunut vakaana.
Viittaus gyroautoon oli ensin Jalopnikin sivuilla. Kuva ja lähdetietoutta Museum of Transportin sivuilta.
Aiheesta lisää sivuillamme:
Lit Motors C1: kaatumaton kaksipyöräinen tulevaisuuden mp - katso video
Ryno - huikea yksipyöräinen sähköcity-mp nyt ennakkotilattavissa