Donut Lab tuo valmistajien saataville viiden mallin moottoriperheen, kerrotaan yrityksen tiedotteessa.

Donut Lab tunnetaan modulaarisesta teknologia-alustastaan, joka tarjoaa sähköajoneuvojen valmistajille kirjaston keskenään yhteensopivia komponentteja. Yksi Donut-alustan pääkomponenteista on suoraan renkaaseen sijoitettava donitsimoottori, joka on nyt laajennettu moottoriperheeksi.

CES-messuilla esitelty moottoriperhe kattaa viisi erilaista mallia, jotka tarjoavat valmistajan mukaan "markkinoiden parhaan suorituskyvyn kaikissa ajoneuvokategorioissa". Suoraan renkaaseen integroidun moottorin luvataan tuovan ratkaisun haasteisiin, jotka ovat hidastaneet sähköajoneuvojen kehitystä.

Donitsimoottori poistaa erillisen voimansiirron tarpeen

Donut Labin visio on tuoda ratkaisuja kehitystyön ongelmakohtiin, joita ajoneuvovalmistajat kohtaavat tänä päivänä. Perinteiset voimansiirtojärjestelmät ovat tehneet sähköajoneuvoista kalliita valmistaa ja ylläpitää, samalla kun ne heikentävät ajoneuvojen suorituskykyä sekä lisäävät painoa ja monimutkaisuutta.

Suoraan renkaaseen integroitava donitsimoottori poistaa Donut Labin mukaan erillisen voimansiirron tarpeen kokonaan, mikä tekee ajoneuvoista kevyempiä, edullisempia ja yksinkertaisempia valmistaa. Lisäksi donitsimoottorin toinen merkittävä etu on, että se tekee jousittamattomasta massasta merkityksettömän seikan.

"Donitsimoottori tarjoaa maailman parhaan vääntötiheyden, mikä tekee siitä poikkeuksellisen kevyen muihin teknologioihin verrattuna. Moottori rikkoo perinteisen kaavan, jossa moottorit optimoidaan joko tehon tai väännön mukaan. Korkeimman vääntötiheyden lisäksi siinä on maailman korkein tehotiheys, mikä tarkoittaa, että huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä voidaan pakata samaan painoon ja tilaan kuin millään muulla moottorilla".

“Suuri jousittamaton massa on ollut tärkein syy miksi kaikki eivät käytä renkaaseen integroituja moottoreita ajoneuvoissaan. Nyt saavuttamamme vääntö- ja tehotiheyden kautta moottorin suhteellinen paino on niin pieni, että ensimmäistä kertaa jousittamaton massa on merkityksetön. Näistä syistä olemmekin käyttäneet paljon aikaa myös keksintöjemme patentointiin, sillä uskomme että nämä moottorit tulevat muuttamaan koko alan”, Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki kertoo.

Lehtimäki väittää, että donitsimoottori on alan toimijoille ratkaisu, jossa ei tarvitse enää tehdä kompromisseja.

“Tämä on ensimmäinen sähkömoottori, joka todella vastaa sähköajoneuvojen nykytarpeisiin ja avaa ovia täysin uudenlaisille ratkaisuille. Olemme pystyneet tuomaan alan toimijoille jotain uutta, mikä ei ole ennen ollut mahdollista, ja tässä onkin Donut Labin missio tiivistettynä”.

Sopii monenlaisiin käyttötarkoituksiin

Donitsimoottorin tuomat edut ulottuvat monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin. Siksi Donut Lab tuo valmistajien saataville viisi mallia sisältävän moottoriperheen, joka on markkinoiden kehittynein, suorituskykyisin ja monipuolisin.

"Esimerkiksi 40 kilogrammaa painava 21-tuumainen versio pystyy tuottamaan 630 kilowattia tehoa ja 4300 newtonmetriä vääntöä – per moottori. Millä tahansa mittarilla arvioituna kyseessä on maailman paras sähkömoottori. Kyseinen moottori on suunniteltu erityisesti autoteollisuuteen, ja sen suorituskyvyn avulla ajoneuvot tulevat rikkomaan maailmanennätyksiä," tiedotteessa luvataan. Samasta moottorista julkaistiin samalla myös kuorma-autoihin tarkoitettu erikoisversio.

Kaksipyöräisiä varten yhtiö julkaisi uuden 17-tuumaisen moottoripyörän moottorin, joka tuottaa 150 kilowattia tehoa ja 1200 newtonmetriä vääntöä vain 21 kilogramman kokonaispainolla. Saman moottorin 12-tuumainen versio taas soveltuu pienempiin kaksipyöräisiin ja painaa vain 8 kilogrammaa. Viidentenä moottorina yhtiö julkaisi drooneihin tarkoitetun “minidonitsin” joka on 120 millimetriä halkaisijaltaan, ja tuottaa 3 kilowatin ja 20 newtonmetrin suorituskyvyn, samalla painaen vain 1500 grammaa.

Donitsimoottorit tarjoavat ajoneuvovalmistajille huomattavia kustannussäästöjä. Kun samaan suorituskykyyn päästään pienemmällä määrällä aktiivisia materiaaleja, säästyy merkittävästi kustannuksia. Näin ollen Donut Labin ratkaisujen pitäisi alentaa ajoneuvon valmistushintaa verrattuna perinteisiin teknologioihin.

Donut Labin donitsimoottori.

Donut Labin donitsimoottori.

Modulaarinen teknologia-alusta uudistaaa kehitystyön

Ajoneuvojen rakentaminen on perinteisesti ollut erittäin kallis ja pitkäkestoinen prosessi. Yksi suurimmista syistä tähän on ollut se, että tärkeimpiä komponentteja ei ole suunniteltu toimimaan alunperin yhteen, vaan ajoneuvovalmistajat hankkivat komponentit eri toimijoilta. Tästä syystä suurin osa ajoneuvokehityksestä menee integrointityöhön.

“Se että eri osat saadaan toimimaan täydellisesti yhdessä ja ohjelmistot kommunikoimaan keskenään on aikaavievää kehitystyötä. Meidän ratkaisumme mahdollistaa sen, että kaikki osat toimivat yhdessä vaivattomasti, mikä nopeuttaa kehitystyötä ja avaa uusia mahdollisuuksia monilla teollisuudenaloilla”, Lehtimäki toteaa.

Modulaarisen Donut-alustan tärkeitä komponentteja moottorin lisäksi ovat akkumoduulit, tietokoneyksiköt sekä ajoneuvoa ohjaava ohjelmisto. Yhtiön näkynä on se että asiakkaat voivat tulevaisuudessa valita tarvitsemansa komponentit katalogista ja liittää ne yhteen standardiliittimillä nopeasti ja yksinkertaisesti.

Komponentit on suunniteltu toimimaan myös yksittäin, mutta yhdessä ne muodostavat saumattoman kokonaisuuden.

Aiheesta aiemmin:

Maanantai 23.12.2024 10:02

Verge-moottoripyörän sähköinen donitsimoottori poikimassa uutta yritystoimintaa ja uusia sovelluksia – taivaskaan ei ole rajana