Moottoripyörien fanit, varsinkin seikkailu-sellaisten, voivat iloita, sillä Royal Enfield on julkistamassa uuden 650 cm3 moottoripyörän markkinoille. Ei, emme puhu Bullet 650:stä tai Classic 650:stä emmekä edes Scram 650:stä, vaan tämä uutuus on paljon jännittävämpi. Royal Enfield 650 Himalayan nähtiin nyt ensi kerran testiajojen aikana eteläisessä Euroopassa täysin naamioimattomana ja melkein tuotantovalmiina versiona.

Monien huhujen, spekulaatioiden ja joidenkin sisäisten presentaatioiden jälkeen RE on lopulta aloittanut Himalayan 650:n testaamisen. Tämä on ensi kerta, kun intialaisvalmistaja on julkistamassa todellisen premium-mallin markkinoille, ja siitä tullee sen lippulaiva julkistuksen jälkeen.

Ensi silmäyksellä kaikki näyttää hieman vankemmalta ja touring-enduromaisemmalta verrattuna Himalayan 450:n. Istuin muodostuu kahdesta erillisestä osasta, etuistuin sijoitettuna alemmas. Matkustajan istuin puolestaan on sijoitettu porrastetusti ylemmäs. Aivan kuten Himalayan 450:ssä, takavalot on integroitu vilkkuihin. Mutta siihen yhtäläisyydet olemassa olevan 450 cm3 mallin ja uuden kaksisylinterisen välillä sitten loppuvatkin. 

Uudet taustapeilit antavat paremman näkymän taaksepäin. Eturengas on 19-tuumainen, ja takarengas 17 tuumaa, kun 450:ssä on 21 tuuman etunen.

RE on panostanut 650 Himalayanin jarruihin merkittävästi. Prototyypissä on Bybren jarrut, ja ensi kertaa RE:n historiassa edessä on kaksi jarrulevyä.

Toisin kuin Himalayan 450:ssä, tulevassa isommassa mallissa on puolikate, mikä tekee siitä enemmän touring-mallin kuin puhtaan adventure-offroad-mallin. Tätä tulkintaa tukee se, että malli on varustettu vakiona matkatavaratelineellä sekä sivulaukkujen telineillä.

Royal Enfield 650 Himalayan vakoiltuna ilman naamiointeja. Kuva: Baldauf.

Royal Enfield 650 Himalayan vakoiltuna ilman naamiointeja. Kuva: Baldauf.

Toivottavasti polttoaineen tilavuus on yli 20 litraa, että se mahdollistaa kunnon ajomatkan tankillisella.

Himalayan 650:n odotetaan käyttävän samaa 650 cm3 rinnakkais-twin moottoria kuin samankokoisissa rinnakkaismalleissakin, kuten Interceptorissa tai Continental GT:ssä. Moottorin teho on 47 hv ja maksimivääntö 52 Nm. Uusia ominaisuuksia ovat korkealle asennettu äänenvaimennin sekä uusi öljynjäähdytin suojuksineen. Testimoottoripyörän oikealla puolella on korkealle asennettu pakoputki, joka näyttää samanlaiselta kuin Himalayan 450:ssä, mutta päättyy paljon ylemmäs.

Himalayan 650:n prototyyppi on varustettu edessä uudella säädettävällä USD-teleskooppivaimentimella ja kokonaan uudella alustalla. Takana on keskelle sijoitettu monovaimennin ja uusi takakeinuhaarukka.

Nopeusmittari on nelikulmainen ja vaikuttaa täysin digitaaliselta TFT-mittaristoyksiköltä. Mittariston katselukulma on asetettu kuljettajaa kohti, mikä toimii paremmin matka-ajossa, koska se asettuu kuljettajan näkökenttään. Mittaristo ei kuitenkaan ole samaa pyöreä digitaaliversio kuin Himalayan 450:ssä.

Royal Enfield Himalayan 650 on varmasti kalliimpi kuin Himalayan 450 ja sitä odotetaan markkinoille vuoden 2025 loppupuolella.

Maailmalla on myös kiertänyt huhuja, että uusi Himalayan olisikin varustettu uudella 750 cm3 moottorilla, mutta tämä on varsin epätodennäköistä. 

Koska Himalayan 650 on selkeämmin touringenduro- tai -adventuremalli, kuin 450-versio, niin oletettavaa on, että siitä tulee myöhemmin erikseen Rally-vaihtoehto varustettuna pitempijoustomatkaisella jousituksella ja 21 tuuman etupyörällä.