Olemme aiemmin viime vuoden puolella uutisoineet KTM AG:n ja Pierer Mobility AG:n taloudellisesta tilanteesta useaan otteeseen, ja tarve uutisointiin tuntuu jatkuvan.

Maksukyvyttömyyskäsittelyssä joulukuun 21. päivänä selvisi Der Standardin mukaan, että KTM AG:llä on myymättä yli 265 000 moottoripyörää. Käsittelyssä kuitenkin päädyttiin siihen, että jälleenrakennusprosessi voi jatkua helmikuuhun asti. Tammikuun puolessa välissä investoreiden lisäsijoitusten pitäisi olla tiedossa. Hyvä uutinen joka tapauksessa on, että alunperin 500 irtisanottavan työntekijän sijasta ollaan irtisanomassa 300 työntekijää. Tosin paine KTM:n pääjohtajaa Stefan Piereriä kohtaan on kasvamassa.

Selvittäjänä yhtiön maksukyvyttömyysmenettelyssä toimivan juristi Peter Voglin antaman esityksen mukaan Riedissä Itävallassa pidetyn istunnon tuomari päätti, että yritys voi jatkaa toimintaansa itsehallinnossa helmikuuhun asti, jolloin luotonantajat päättävät jälleenrakennussuunitelman yksityiskohdista.

KTM AG joutui jättämään konkurssihakemuksen, ja sen velan kokonaismäärä on noin 1,8 miljardia euroa. Suuri osa lainoista on myönnetty ilman vakuuksia.

Luotonantajien tapaamisessa selvittäjä totesi, että KTM Groupin osana KTM AG vastaa moottoripyörien valmistuksesta sekä KTM-, Husqvarna- että GasGas-tuotemerkkien alla. KTM Groupiin kuuluu kuitenkin kaikkiaan noin 60 eri yritystä tai brändiä.

Vogl totesi, että tilanteeseen on päädytty johdon virheiden vuoksi. Myynti kasvoi vuonna 2023, ja vaikka kysyntä putosi, moottoripyörien tuotantoa ei pienennetty. Varastoon kertyvien moottoripyörien vuoksi rahoituksen tarve kasvoi noin 440 miljoonaa euroa tammikuun 2023 ja lokakuun 2024 välisenä aikana. Varaston koko oli vuoden 2024 lopulla yli 265 000 moottoripyörää, mikä vastaa vuodessa myytyjen pyörien määrää.

Samanaikaisesti yritys teki isoja investointeja viimeisen kahden vuoden aikana mm. rahoittaakseen Pierer New Mobility GmbH:tä, joka vastaa konsernin polkupyöräliiketoiminnasta, siihen käytettiin 370 miljoonaa euroa. MV Agustan pääomistuksen haltuunottoon käytettiin 220 miljoonaa euroa, ja noin 575 miljoonaa euroa virtasi KTM AG:n käyttöomaisuuteen. Kuluja ei pystytty kattamaan tuotoilla, siten KTM tarvitsi ulkopuolista rahoitusta, jonka määrä kasvoi vuoden 2023 tammikuun 255 miljoonasta eurosta 1,7 miljardiin euroon vuoden 2024 lokakuussa.

Vogl nimesi rahoitusjärjestelmän toiseksi syyksi maksukyvyttömyyteen, mikä vaikutti negatiivisesti kassavirtaan myynnin laskiessa. Muita tekijöitä olivat tarve kattaa osakkuusyhtiöiden tappiot, korkeat tutkimus- ja kehityskustannukset sekä lisääntyvä ulkopuolisen pääoman tarve.

Hyvä uutinen oli, että työntekijöiden toisen irtisanomisaallon tuloksena vain 300 työntekijää irtisanotaan vuoden 2025 alussa alunperin suunnitellun 500 sijasta.

KTM AG:n kaikkien kolmen merkin tuotanto on katkaistu, ja katkoksen pitäisi kestää ainakin helmikuun loppuun. Myös työviikkojen lyhentämistä 30 tuntisiksi per viikko ja muita kustannuksia säästäviä toimia on työn alla.

Lisäksi yritys pyrkii luonnollisesti myymään pois varastoon kertyneet pyörät. Pidemmän aikavälin toimiin kuuluvat muun muassa materiaalikustannusten alentaminen, uudet toimitussopimukset, valmistusmateriaalien hankkiminen yhä enenevässä määrin EU:n ulkopuolelta sekä todennäköisesti valmistuksen siirtäminen kasvavassa määrin Itävallasta Kiinaan CFMoton ja Intiaan Bajaj Auton käsiin.

Tulossa lienee lisää maksukyvyttömyystapauksia KTM Groupin sisällä, koska KTM AG ei enää maksa velkojaan. Siten jälleenrakennussuunnitelmia laaditaan myös niitä yrityksiä koskien, jotka jäävät vaille saataviaan.

Selvittäjän mukaan saneeraussuunnitelman, jossa velkojien on määrä saada 30 prosentin kiintiö, toteuttamiseksi tarvitaan uutta ulkopuolista pääomaa, jota KTM haluaa tiettävästi kerätä strategisilta sijoittajilta ja/tai rahoitussijoittajilta. Tarjousten tai osallistumistarjousten tulee olla vahvistettuja tammikuun jälkipuoliskolla. Vogl olettaa, että merkintä onnistuu, minkä vuoksi hän uskoo, että saneeraussuunnitelma on toteutettavissa.

KTM AG:n kohtalo riippuu nyt sijoittajista. Voglin mukaan aiesopimuksia on kolme: kaksi strategisilta sijoittajilta ja yksi rahoitussijoittajalta. Ne ovat ilmeisesti valmiita käyttämään 700 miljoonaa euroa osallistuakseen tilanteen hoitamiseen. Yhden osapuolen nimi kolmesta kiinnostuneesta on tiedossa: se on KTM AG:n intialainen kumppani, Bajaj Auto, Intian toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja. Bajaj omistaa ennestään 49 % KTM AG:stä. Siirtyykö KTM:n pääomistus jatkossa Intiaan?

Osana säästötoimia KTM luopunee osallistumisesta MotoGP:n eri sarjoihin 2026 ja tiettävästi KTM:n osuus MV Agustan osakekannasta on myynnissä.

Tilanteen kehittyessä paine Pierer Mobility AG:n johtajaa, Stefan Piereriä, kohtaan kasvaa. Kysymys kuuluu mm., miten johto reagoi näin hitaasti markkinatilanteen muutoksiin muutenkin paineisessa tilanteessa, jossa investointien määrää kasvatettiin voimakkaasti velkarahalla.

Lähteet: Der Standard, RideApart ja Alpenländischer Kreditorenverband.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 20.12.2024 10:20

KTM:n emoyhtiö järjestelemässä omistusrakennettaan uusiksi tytäryhtiön vahvistamiseksi

Keskiviikko 27.11.2024 10:20

KTM tiedotti hakeutuvansa itsehallinnolliseen saneerausmenettelyyn – tulossa isoja muutoksia?

Sunnuntai 15.9.2024 08:34

KTM:n emoyhtiö Pierer Mobility ilmoitti lisäirtisanomisista ja tuotannon supistamisista moottoripyörämyynnin ontuessa