Ruandan standardointilautakunnan (RSB) pääjohtaja Raymond Murenzi kertoi, että laitos kykenee testaamaan 30-40 kypärää päivässä. RSB on määrittänyt turvallisuusvaatimukset, jotka koskevat maassa käytettäviä sekä paikallisesti valmistettuja että maahantuotuja kypäröitä.
– Säännösten käyttöönoton jälkeen voimme tutkia niiden täytäntöönpanoa laboratoriomme avulla, Murenzi totesi.
RSB:n säädösten mukaan turvallisen kypärän on oltava rakennettu siten, että kun kuljettaja tai matkustaja pukee sen ylleen, kypärässä on järjestelmä, jolla kypärä lukitaan alaleuan alle.
Niissä tulee myös olla kovamuovinen- tai polymeerikomposiittikuori, polystyreenistä energiaa vaimentava vuoraus ja pehmeämpi kerros sisäpuolella. Lisäksi kypärän kiinnitysjärjestelmässä tulee olla pikalukitusmekanismi, jonka avulla kypärä voidaan irrottaa helposti ja nopeasti.
Tarve kypärien testaamiseen syntyi siitä, että vaikka maassa on kypäräpakko, jota noudatetaan sataprosenttisesti, kuolleisuus päävammoihin on korkea. Tästä heräsi epäilys, ovatko maassa käytetyt kypärät oikeanlaisia ja tarpeeksi laadukkaita.
– Tämän projektin tavoitteena on avata tietä kypäränvalmistukseen Ruandassa hyödyntämällä testauslaboratoriota ja vakiintuneita standardeja korkealaatuisten kypärien valmistuksessa. Aloite parantaa kohtuuhintaisten, sertifioitujen kypärien saatavuutta, ja edistää muita turvallisuusaloitteita sekä talouskasvua, totesi Innocent Nzeyimana, kansalaisjärjestö Healthy People Rwandan (HPR) johtaja. HPR kouluttaa suurta yleisöä liikenneturvallisuusasioissa sosiaalisen median avulla.
Kuten muuallakin, tärkeintä moottoripyörällä ajamisen aloittamisessa on käydä asiaan liittyvä koulutus ja sen jälkeen käyttää turvavarusteita.
– Laadukas, sertifioitu kypärä on varusteidemme kriittisin osa, totesi Kigalisssa toimivan taksi-moottoripyörän kuljettaja Sadi Bizumuremyi, ja oli tyytyväinen laboratorion perustamiseen.
Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) viimeisimmät säädökset moottoripyöräkypärien testauksen osalta edellyttävät esimerkiksi toimenpiteitä sen varmistamiseksi, että kypärien visiirit eivät pirstoudu, jos ne joutuvat kokemaan kovan iskun ajon aikana.
Tämän varmistamiseksi visiiriä pitäisi testata teräspallolla, joka liikkuu 60 metriä sekunnissa. Visiirin ei pitäisi pirstoutua eikä muuttaa muotoaan, eikä visiirin kotelo saa hajota kahdeksi tai useammaksi osaksi ja sen pitäisi pystyä pitämään visiiri paikallaan iskun jälkeen.
Säädöksissä määritetään myös iskuntestausmenetelmä pyörimiskiihtyvyyden mittaamiseksi. Sillä testataan aivoihin kohdistuvaa iskua kypärän kiertyessä onnettomuuden aikana. Tämän testaamiseksi kypärän annetaan pudota määrätyissä kulmissa ja määrätyllä nopeudella jäykästi asennetun alasimen päälle.
Ruandan poliisin mukaan maaliskuun ja syyskuun välillä tapahtui 890 maantieonnettomuutta, joissa oli mukana moottoripyörä. Samaan aikaan poliisi takavarikoi yli 1 100 moottoripyörää vakavien liikennerikkomuksien vuoksi.
Aiheesta lisää All Africa -julkaisussa.