Moottoripyörän jousituksen ja iskunvaimennuksen säätö on taitolaji, jonka moni toivoisi osaavansa, mutta vain harvat taitavat. Se vaatii vuosien tiedonhankinnan ja käytännön kokemuksen.
Öhlinsin rakentama läpinäkyvä demovaimennin selventää hienosti, mitä jousituksessa ja iskunvaimentimessa tapahtuu, kun ajamme moottoripyörällä. Periaatteessa kyse on "vain" jousesta ja iskunvaimentimen hydrauliikasta, mutta paineet ja mekaaniset voimat ovat melkoisia kuumuutta unohtamatta.
Paitsi että vaimentimen eri osien toiminta on nähtävissä reaaliaikaisesti, sen avulla pystytään demoamaan, miten kavitaatio ilmenee iskunvaimentimessa, ja mitä vaikutusta sillä on iskunvaimentimen toimintaan.
Kavitaatio tarkoittaa sitä, että iskunvaimenninöljyn sekaan ilmestyy pieniä kaasukuplia, se ikäänkuin alkaa "kiehua" paineen ollessa liian alhainen. Tämän estämiseksi käytetään usein toista sylinteriä, joka on paineistettu typpikaasulla. Se pitää toisen männän avulla vaimenninöljyn paineen niin korkeana pääsylinterissä, ettei kuplien muodostumisesta ole vaaraa.
Kavitaatio on ongelma sen vuoksi, että kaasukuplat iskunvaimentimen öljyn seassa ovat aivan yhtä huono asia kuin ilmakuplat jarrunesteessä. Neste ei voi puristua kasaan, mutta kaasu voi. Se heikentää iskunvaimentimen vaimennusominaisuuksia samalla tavalla kuin ilmakuplat jarrunesteessä saavat jarrukahvan tuntumaan "sienimäiseltä", toisin sanoen jarrujen suorituskyky heikkenee ilmakuplaisen nesteen painuessa kasaan jarrutettaessa.
Oheisella RevZillan Instagramiin jakamalla videolla Öhlinsin teknikot päästävät ensin pois paineet piggybackista, mikä aiheuttaa nopeasti vaimenninöljyn "kiehumisen" ja samentumisen molemmissa sylintereissä. Se pudottaa vaimentimen suorituskyvyn miltei nollaan, Visordown toteaa.
Sen jälkeen teknikko lisää painetta piggybackin sylinteriin, ja molemmat sylinterit kirkastuvat nopeasti. Käytännön ajotilanteessa tehtynä muutos ajettavuudessa olisi varmasti valtava.
View this post on Instagram