Kyseessä oli tälle vuodelle jo kahdeksas Ducatin uuden moottoripyörämallin julkistustapahtuma. Kokonaan uusittu Multistrada on rakennettu uuden V2-moottorin ympärille. Siitä enemmän tarinaa tässä jutussa: Ducati jatkaa V2-moottoreidensa kehitystyötä – esitteli keveimmän version koskaan – tehosta tinkimättä
Uutta moottoria käytettiin ensi kerran marraskuun alussa EICMA:ssa julkistetuissa Panigale- ja Streetfighter V2 -malleissa. Niistä enemmän tässä jutussa: Ducatilta muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella varustetut Panigale ja Streetfighter V2:t: suorituskykyä radalle ja hauskanpitoa teille
Mallin kehitystyössä on pyritty äärimmäiseen keveyteen ja keskitytty monokokkirunkoon ja uuteen V2-moottoriin. Kaikkiaan pyörä on 18 kg kevyempi kuin edeltäjänsä. Paino käyttökunnossa nesteineen ilman polttoainetta on 199 kg, mikä merkitsee luokkansa keveintä. Keveys tuo parempaa käsiteltävyyttä alhaisilla nopeuksilla.
Moottorin venttiilien ajoitus on säätyvä ja pyörä on varustettu melkoisella elektroniikkapaketilla.
Designiin on otettu innoitusta edeltävästä Multistrada-tuoteperheestä. Samalla on pyritty tasapainoisuuteen. Centro Stile Ducati on yhteistyössä T&K-tiimin kanssa integroinut aerodynaamisia ratkaisuja ulkonäköön sopiviksi ja parantanut kuljettajan ajomukavuutta moottorin kuumuudelta ja säätekijöiltä.
Tuulilasi on suojaava ja aerodynaaminen. Lisäksi sen korkeus on säädettävissä Pyörän sivuilla olevat ilmaohjaimet tuovat puolestaan tuoretta ilmaa kuljettajan jaloille.
Uudet LED-ajovalot ja päivänajovalot ovat sukunäköiset ja tunnistettavissa Panigale- ja Multistrada V4 -mallien kanssa. Peräosa on hoikka ja kevyt, kiitos lyhyempien matkustajan kahvojen.
Multistrada V2:n ergonomia on täysin uusittu mukavuuspainotteisesti. Sekä kuljettajan että matkustajan istuimet on suunniteltu uusiksi ja matkustajalla on enemmän tilaa sekä jalkojen että kehon osalta, sillä takalaukkua että sivulaukkujen kiinnityspisteitä on siirretty taaksepäin.
Kuljettajan istuinkorkeus on säädettävissä joko 850 tai 830 millimetriin. Lisäksi saatavilla on korkeampi ja matalampi istuin, jolloin istuinkorkeudet ovat vastaavasti 870 ja 810 mm. S-versiossa on semiaktiivinen Ducati Skyhook Suspension, DSS, ja Minimum Preload -järjestelmä, jolla istuimen voi laskea 790 mm:n.
Uusi V2-moottori
Multistrada V2:ssa käytetään uutta, muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella varustettu moottoria. Se on 90° V-Twin ja tilavuudeltaan 890 cm3 ja varustettu perinteisellä venttiilijousikoneistolla. Uusi moottori on äärimmäisen kompakti ja kevyt. Se painaa vain 54,9 kg, ja on merkittävässä roolissa pyörän painonkevennyksen osalta. Tässä Multistrada-konfiguraatiossa se tuottaa 115 hv / 10,750 rpm ja 92 Nm maksimiväännön 8250 kierroksella minuutissa.
Panigale- ja Streetfighter V2 -malleissa teho on 120 hv, myös maksimivääntö on korkeampi, 93,3 Nm. Multistradassa on moottoria painotettu ala- ja keskikierrosten vääntöpuolelle, yli 70 % maksimiväännöstä on käytettävissä jo 3500 kierroksella minuutissa, ja kierroslukujen 3500-11 000 välillä vääntö ei koskaan putoa alle 75 %. Se yhdistettynä parempaan palamiseen matalilla kierroksilla mahdollistaa pehmeän voimantuoton pienellä kaasunkäytöllä, samalla vauhtipyörän massa on suurempi, mikä parantaa ajomukavuutta matka-ajossa ja liikenteessä.
Vaihteiston välityssuhteet on suunniteltu erityisesti Multistradaa varten. Sen ykkös- ja kakkosvaihteet ovat lyhyemmät, jolloin ajo on helpompaa hitaissa vauhdeissa ja täyskiihdytyksissä isolla kuormalla. Vaihteisto on varustettu Ducatin uudella vaihdeavustimen 2.0 -versiolla, joka toimii nopeammin, ja jonka poljintuntuma on aiempaa parempi.
Täysin uudelleen suunniteltu alusta
Multistrada V2:ssa on täysin uusiksi suunnitellut runko, takarunko ja keinuhaarukka, jotka noudattavat samaa rakennefilosofiaa kuin V4 Multistradassa. Alumiinisessa monokokkirungossa käytetään moottoria kantavana rakenteena, takarunko on terästrellisratkaisu ja keinuhaarukka valualumiinia. Tämä ratkaisu mahdollistaa pyörän suhteellisen matalan kokonaispainon, 199 kg kaikkine muine nesteineen, mutta ilman polttoainetta. S-versio painaa vastaavasti 202 kg – semiaktiivinen jousitus tuo 3 kg lisäpainoa.
Pyörä on kapea, mikä mahdollistaa jalkojen paremman ulottumisen maahan. Samalla polvien ja reisien ote pyörään on parempi. Uusi ergonomia mahdollistaa pyörän hallinnan aiempaa kevyemmin ponnisteluin, myös pyörän ajokäytös kaarteisiin tultaessa on aiempaa neutraalimpi.
V2:n perusversiossa on Marzocchin etuhaarukka halkaisijaltaan 45 mm:n liukuputkin ja takana Sachsin vaimennin proggressiivisin linkityksin. Molemmat ovat täysin säädettävissä.
V2 S:ssä on sähköisesti ohjattu semiaktiivinen Ducati Skyhook Suspension, jonka elektronista ohjausta on uusittu siten, että se rajoittaa jousituksen nyökkäystä jarrutuksen aikana (anti-dive) sekä taipumusta istahtaa alas (anti-squat) kiihdytettäessä.
Lisäksi Minimum Preload -toiminto mahdollistaa jousituksen laskun alaminimiasentoon napinpainalluksella, mikä mahdollistaa paremman ulottumisen maahan erityisesti, kun kyydissä on matkatavarat ja matkustaja. Kuten mallin V4-versiossa, jousituksen valintoja voi muuttaa itsenäisesti.
Molemmissa malliversioissa on 19 tuuman etuvanne ja 17 tuuman takavanne. Ensiasennusrenkaat ovat Pirelli Scorpion Trail II:t ja jousituksen joustomatka 170 mm. Jarrut ovat Brembon. Edessä on kaksi 320 mm levyä ja takana yksi 265 mm levy.
Elektroniikkaa
Pyörässä on uusi 5 tuuman kolmella erilaisella info-modella varustettu väri-TFT-näyttö. Ajotapavalintoja on viisi: Sport, Touring, Urban, Enduro ja Wet. Ne vaikuttava moottorin tehoon ja responssiin sekä kaarre-ABS:n, -vetoluistoneston, wheelien hallinnan ja moottorijarrutuksen säädön esivalittuihin toimintoihin, mutta ne ovat myös kuljettajan säädettävissä.
Mittariston kolme Infomodea (Road, Road Pro ja Rally) antavat kuljettajan valita itselleen kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopivan näyttötavan. Road Pro esimerkiksi näyttää käytetyn tehon ja väännön prosenttiluvun reaaliaikaisesti.
Multistrada V2:ssa on myös vakionopeudensäädin, USB-liitin mittaristossa, hätäjarrutusvalotoiminto ja V2 S -versiossa Ducatin multimediajärjestelmä, joka mahdollistaa nävigointiohjeiden näyttämisen mittaristonäytöllä. Kotiinpaluu-toiminto pitää lyhyen ajovalon päällä jonkin aikaa pyörän virran sammuttamisen jälkeen tehden kotiinpaluusta helpompaa.
Moottorin venttiilien tarkastuksen väli on 30 000 kilometriä ja tarjolla on 4EVER Ducati ja Roadside Assistance -ohjelmat. Ensimmäinen tarjoaa neljän vuoden takuun ilman kilometrirajoituksia. Roadside Assistance -ohjelma taas tuo avun tien päälle, kuljetuksen kuskille ja kyytiläiselle, korvaavan ajoneuvon sekä majoituksen neljän tähden hotellissa korjausten ajaksi. Molemmat ohjelmat ovat voimassa vain Euroopassa.
Tarjolla on myös laaja valikoima lisävarusteita muovi- ja alumiinilaukuista lähtien kaatumarautoihin, pinnavanteisiin ja Termignonin äänenvaimentimiin.
Multistrada V2 tulee kauppiaille tammikuussa 2025 – myös 35 kilowatin A2-ajokorttikelpoisena vaihtoehtona.
Ducati Multistrada V2 S:
Värit: Ducati Red tai Storm Green. Moottori: V2, 890 cm3. Maksimiteho 115 hv / 10,750 rpm. Maksimivääntö 92 Nm / 8,250 rpm. Paino ilman polttoainetta 202 kg. Alumiininen monokokkirunko. Polttoainetankki 19 l. Jousitus: semiaktiivinen Ducati Skyhook Suspension, elektroninen ohjaus, eri ohjausvalintoja ja Minimum Preload -toiminto. Sähköisesti ohjattu Marzocchin etuhaarukka 45 mm liukuputkin, joustomatka 170 mm. Sähköisesti ohjattu Sachsin takavaimennin, joustomatka 170 mm. Alumiinivanteet, edessä 19” ja takana 17”. Jarrut: Brembon, kaksi 320 mm levyä edessä ja takana yksi 265 mm:n levy. Pirellin Scorpion Trail II -renkaat.
Elektroniikka: 6-akselinen inertianmittausyksikkö (6D IMU): kaarre-ABS ja -vetoluistonesto (DTC), etupyörän noston hallinta (DWC), Quick Shifter (DQS) 2.0, moottorijarrutuksen hallinta (EBC). Uusi 5” täysvärinen TFT-näyttö, Infomode-valinnat ja uusitut ohjaustangon hallintakytkimet. Ajotapavalinnat (Sport, Touring, Urban, Enduro, Wet). Tehovalinnat (High, Medium, Low, Off-Road). LED valot ja päivänajovalot, DRL, sekä kotiinpaluu-toiminto. Ducati Brake Light EVO. Ducatin Multimedia -järjestelmä. Vakionopeudensäädin ja USB-pistoke.
Multistrada V2:
Väri: Ducati Red. Vakio-ominaisuudet kuten Multistrada V2 S, seuraavin poikkkeuksin: paino ilman polttoainetta 199 kg. Marzocchin etuhaarukka 45 mm putkin, mekaaniset, täysin säädettävät, joustomatka 170 mm. Takana Sachsin monovaimennin, mekaaninen säätö, 170 mm joustomatka.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 7.11.2024 08:01
Maanantai 4.11.2024 12:21