Streetfighter V4:ssä on Desmosedici Stradale -moottori ensi kerran samassa konfiguraatiossa kuin Panigale V4:ssä. Uuden Streetfighterin tehopainosuhde on luokassaan ennätykselliset 1.13 hevosvoimaa per kilogramma. Tämä siis ilman kuskia. Pyörän tekniikka on johdettu valmistajan MotoGP-teknologiasta, tavoitteena yhdistää Superbike-luokan suorituskyky hauskanpitoon.
Mallin elektroniikka ja alusta on johdettu suoraan vuosimallin 2025 Panigale V4:stä, joten aerodynamiikka on integroitu pyörän tyyliin. Lisäksi pyörässä käytetään Ducatin uutta onttoa, symmetristä takakeinuhaarukkaa.
Ducatin tiedotteessa todetaan vaatimattomasti, että kyseessä on "Ducatin kaunein, nopein ja sofistikoitunein superbike koskaan". 189 kg:n paino ja 214 hevosvoiman tehoinen Desmosedici Stradale -moottori kyllä puhuvat melkoisen suorituskyvyn puolesta. Lisäksi pyörä on varustettu kaksitasoisin siivin ja "elektroniikkapaketilla, joka on ainut laatuaan maailmassa".
Vaikka moottori on suoremmin johdettu Panigale V4:stä kuin koskaan, tehoeroa on 2 hv, mikä johtuu ilman sisäänoton eroista. Myös elektroniikka ja alusta ovat peräisin sisarmallista. Pyörän pitäisi pelittää radalla kuin superbiken, mutta pärjätä myös tiellä kuin kunnon naku ainakin.
Tehopainosuhde on vaikuttava, kiitos kevyemmän ja tehokkaamman (+6hv) moottorin. Pyörä täyttää Euro 5+ normin vaatimukset.
Moottori
Desmosedici Stradale V4 -moottori on hyvin läheistä sukua Ducatin MotoGP-pyörissä käytettyyn. Ne jakavat keskenään monia teknisiä ratkaisuja kuten perus-arkkitehtuurin: 90° V4 varustettuna desmodromisella venttiilien ohjauksella, vastapäivään pyörivällä kampiakselilla ja kaksoispulssiajoituksella, joka antaa Streetfighterin V4-moottorille hyvin samanlaisen soundin kuin Desmosedici GP:llä on.
Uudessa moottorissa on erilaisin profiilein varustetut nokka-akselit ja korkeampi nosto. Laturi ja öljypumppu ovat samat kuin Panigale V4 R:ssä, ja vaihteisto taas on perua Superleggera V4:stä. Ensi kertaa pyörän moottorissa on muuttuvamittaiset imukurkut: lyhyimmillään 25 mm ja pisimmillään 80 mm.
Desmosedici Stradale -moottorin teho on 214 hv / 13 500 rpm ja maksimivääntö 119,6 Nm / 11 250 rpm. Akrapovičin kisapakoputkistolla (vain ratakelpoinen) teho nousee 226 hevosvoimaan.
Streetfighter V4:ssä on ikäänkuin riisuttu Panigalen katteet. Uusi LED-ajovalo tekee pyörän ilmeen aiempaa aggressivisemmaksi. Takapäässä LED-valoklusteri on toiminnallisesti jaettu kahteen osaan luoden kaksois-C:n, joka on tyypillinen sporttisimmille Ducateille.
16-litran polttoainetankki on kapea ja sen linja heijastuu sujuvasti peräpäässä. Kaksitasoiset siivet muistuttavat Streetfighter V4:n ensi versiosta, mutta ovat tehokkaammat (+17 kg downforce / 270 kmh). Pakoputkisto on asennettu moottorin alle pitäen massakeskipisteen matalalla.
Parempaa ergonomiaa
Pyörän ajoasento on johdettu Panigale V4:stä, mutta sitä on viilattu mukavammaksi - erityisesti pitkille kuljettajille. Istuin-tankki-yksikkö tarjoaa enemmän tilaa ja liikkumisen vapautta ja mahdollistaa luonnollisemman aerodynaamisen ajoasennon ottamisen.
Samalla tankin takaosan ja satulan muotoilu mahdollistavat paremman tuen kuljettajalle jarrutusten, kaarteisiin tulon ja kanttailun aikana.
Ohjaustanko on siirretty lähemmäs kuljettajaa 10 mm:n verran, samalla jalkatapit on asennettu alemmas ja edemmäs sekä 10 mm sisäänpäin. Tämä parantaa kuljettajan mukavuutta, mutta pitää maavaran entisellään. Lisäksi kuumaa ilmaa johdetaan aiempaa tehokkaammin pois kuljettajan jaloilta.
Alusta
Uuden mallin alusta on kokonaan uusi ja johdettu suoraan Panigalesta. Etuosa on kevyempi (3,47 kg verrattuna aiempaan 4,42 kg) ja uudelleen suunnattu jäykkyyden osalta.
Kaksipuolinen ontto ja symmetrinen takakeinuhaarukka parantaa pitoa kaarteista ulostultaessa ja kuljettajan tuntumaa kiihdytettäessä. Sen lateraalinen jäykkyys on pienempi (-43%) kuin aiemman yksiaisaisen keinuhaarukan ja samalla sen ja taotun takavanteen kokonaispaino on pienennyt 2,9 kg. Streetfighter V4 S:n taotusta alumiinista valmistetut viisipuolaiset vanteet painavat vain 2,95 ja 4,15 kg.
Streetfighter V4 S:ssä on kolmannen sukupolven elektronisesti ohjattu Öhlinsin NIX/TTX -jousitus. Sen säätöalaa on laajennettu, mikä mahdollistaa mukavamman toiminnan tiekäytössä ja tehokkaamman radalle. Samalla hydrauliventtiilien toimintanopeutta on parannettu, ja ne toimivat täsmällisemmin ja tarkemmin kaikissa ajotilanteissa.
Lisäksi takajousituksen linkityksen proggressiivisuutta on muutettu paremman maantieajomukavuuden saavuttamiseksi. Sitä tehostetaan vielä Cruise Detection -strategialla, joka pehmentää jousitusta, kun se tajuaa, että pyörällä ollaan ajamassa vakionopeudella, esimerkiksi ajamassa siirtymää moottoritiellä.
Kuten uudessa Ducati Panigale V4:ssä, Streetfighterissakin on Brembon Hypure -etujarrusatulat. Ne ovat hieman kevyemmät kuin aiemmin käytetyt Stylemat, mutta tehokkaammat. Ne poistavat lämpöä jarrutettaessa aiempaa tehokkaammin, joten suorituskyky pysyy vakaampana.
Race eCBS -järjestelmässä on kaarretoiminto, ja se pystyy aktivoimaan ja moduloimaan takajarrua rajoittaen painonsiirtoa ja parantaen pyörän stabiiliutta sekä radalla että tiekäytössä myös silloin, kun kuljettaja käyttää vain etujarrua. Järjestelmässä on viisi eri tasoa aiempaan kolmeen verrattuna.
Pyörässä on mukana Ducati Vehicle Observer, algoritmi, joka on kehitetty MotoGP:tä varten. Se simuloi yli 79 eri sensorin dataa siten hienosäätäen sähköisen hallinnan strategiaa siten, että se ottaa huomioon kuljettajan tarpeet maksimisuorituskykyä tavoiteltaessa.
2025 Streetfighter V4:n elektroniikkapaketti onkin täydellinen:Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control ja Ducati Quick Shift 2.0. Viimemainittu perustuu täysin vaihteiston asentosensoriin, jolloin se pystyy käyttämään vaihteiden ohjausta ilman mikrokytkimiä, ja siten tarjoaa kuljettajalle suoremman tuntuman.
Uusi 8:3 mittaristo
Uuden, halkaisijaltaan 6.9 tuuman mittaristonäytön kuvasuhde on 8:3. Sen pitäisi olla äärimmäisen helppolukuinen. Suojalasissa käytetään Optical Bonding -teknologiaa maksimiluettavuuden saavuttamiseksi jopa päivänvalossa. Käyttöliittymä tarjoaa eriytetyt näkymät (Infomode) käytettäväksi tiellä tai radalla.
Mittaristonäyttö muuttaa dynaamisesti ulkoasuaan siirtämällä sarakkeita ja jakamalla tiloja uudelleen, jotta kullakin hetkellä käytössä olevat toiminnot, kuten navigaattori, näkyvät mahdollisimman hyvin. Vastaavasti, kun valitsee Views-tilan, vasen sarake saa tilaa siirtämällä kierroslukunäyttöä oikealle ja tiivistämällä oikeanpuoleista saraketta. Näin saadaan näkyviin erilaiset käytettävissä olevat toiminnot, mukaan lukien TPMS, hetkellinen vääntömomentti ja teho, sivuttais- ja pituussuuntaiset kiihtyvyysarvot, sen hetkiset kallistuskulmat sekä kaasun ja jarrun toiminnan.
Road Infomodessa on selkeä grafiikka, jossa korostetaan keskelle sijoitettua pyöreää kierroslukumittaria ja vaihdenäyttöä. Näytön vasen puoli on varattu asetuksille, navigaattorille – jos sellainen on asennettu – musiikkisoittimelle, älypuhelimen ja lisävarusteiden, kuten lämmitettävien kahvojen hallintaan sekä eri toimintoja varten. Oikealla puolella ovat nopeuden, ajan, veden lämpötilan ja vakionopeudensäätimen ilmaisimet, jos ne ovat käytössä.
Track-tila yhdistettynä oletuksena Race Riding Mode -tilaan on suunniteltu antamaan mahdollisimman suuri painoarvo rata-ajossa oleellisille tiedoille. Kierroslukulaskuri on sijoitettu näytön yläreunaan, ja asteikko on puristettu 9 000 rpm:iin asti, kun taas keskeltä kuljettaja näkee käytetyn vaihteen ja oikealta elektronisille säätimille asetetut tasot ja niiden aktivoinnin. Vasemmasta sarakkeesta löytyy sekuntikello, joka DDL-lisävarusteen avulla tai GPS-modulin kautta pystyy näyttämään kierrosajan eri väliajoilla, kierrosnumeron ja kierrosajan petraantumisen absoluuttisesti tai suhteessa settiin käyttämällä samoja värikoodeja – valkoinen, harmaa, oranssi, punainen – kuin joita käytetään MotoGP:ssä.
Uudet Streetfighter V4 ja V4 S saapuvat dealereille maaliskuussa 2025.
Streetfighter V4 S
Väritys: Ducati Red with Urban Grey frame, mustat vanteet ja mattamusta etulokasuoja.
Desmosedici Stradale moottori, 1103 cm3. Maksimiteho 214 hp / 13,500 rpm. Maksimivääntö 119,6 Nm / 11 250 rpm. Paino nesteineen ilman polttoainetta 189 kg. 16 litran alumiininen polttoainetankki. Ducati Electronic Suspension (DES) 3.0 Öhlins NIX-30 etuteleskooppi ja Öhlinsin TTX 36 takaiskunvaimennin. Öhlins Smart EC 3.0 hallintajärjestelmä. Öhlinsin ohjausiskunvaimennin. Takoalumiiniset vanteet. Litiumakku. Jarrut: Brembo Hypure monoblokki-satulat. Pirelli Diablo Rosso IV Corsa renkaat, takana 200/60. Tuplasiivet.
Uusimman sukupolven elektroniikkapaketti 6-akselisella inertianmittausyksiköllä (6D IMU), jossa kaarretoiminto: Ducati Traction Control (DTC) DVO; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) DVO; Ducati Power Launch (DPL) DVO; Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC), Ducati Vehicle Observer (DVO). Uusi 6,9 tuuman TFT-mittaristonäyttö, kuvasuhde 8:3. Ajotapavalinnat Race, Sport, Road, Wet. Täys-LED ajovalot päivänajovaloin. Yhden hengen istuin.
Optio Ducatin Data Loggeriin (DDL) ja Ducatin Multimedia Systemiin (DMS).
Streetfighter V4
Samat vakioelementit kuin Streetfighter V4 S:ssä paitsi: Paino nesteineen ilman polttoainetta 191 kg. Alusta: täysin säädettävä 43 mm Showa Big Piston -etuhaarukka (BPF), takana Sachsin täysin säädettävä monovaimennin. Sachsin ohjausiskunvaimennin. Viisipuolaiset kevytvaluvanteet. Lyijyakku.