Espanjalais-ruotsalainen sähkömoottoripyörävalmistaja Stark Future ja kiinalainen teollisia 3D-tulostusjärjestelmiä valmistava Farsoon Technologies kertoivat päätyneensä strategiseen yhteistyöhön sähkömoottoripyörien avainkomponenttien valmistamiseksi. Lasereilla tapahtuvan 3D-tulostuksen avulla Stark uskoo tekevänsä vallankumouksen moottoripyörien valmistuksessa: menetelmä mahdollistaa tulostettujen titaaniosien valmistuksen sarjatuotantona – ensi kertaa mp-teollisuudessa.
Yhdistämällä erikoisosaamisensa Stark ja Farsoon ovat kehittämässä skaalautuvaa valmistusjärjestelmää tuottaakseen korkean suorituskyvyn kustannustehokkaita ratkaisuja premium-sähkömoottoripyörien markkinoille. Yhteistyössä keskitytään tuotesuunnittelun innovaatioihin, prosessin kehitystyöhön sekä volyymituotannon toiminnallisuuteen ja kestävän kehityksen mukaiseen työvuohon.
Yhteistyön ytimessä on Starkin investointi Farsoonin teollisen mittakaavan 3D-metallitulostimeen. Sen työsylinterin koko on 720 x 420 x 650 mm3, ja siinä käytetään kahdeksaa 1000 watin kuitulaseria, jotka rakentavat tuotteen jauhekerros kerrokselta. Järjestelmä tehostaa osien tuotantoa ja pudottaa osakohtaisia kustannuksia sekä mahdollistaa intensiivisen valmistuksen.
Pääjohtaja Anton Wass uskoo vahvasti, että titaanisten osien massatuotanto 3D-tulostuksen avulla on luonnollinen seuraava askel parempien moottoripyörien valmistamiseksi: "Farsoonin huippumoderni suuren mittakaavan metallijauhepohjainen fuusiotekniikka mahdollistaa meille sen, että voimme skaalata tuotantoa teknologialla, jota on aiemmin käytetty ainoastaan Formula-1:ssä, avaruusteknologiassa sekä prototyyppien valmistuksessa. Samalla voimme säilyttää korkean tasomme suorituskyvyn ja kestävyyden suhteen. Stark odottaa olevansa ensimmäinen autoteollisuusalan valmistaja, joka massatuottaa komponentteja titaanista 3D-tulostamalla."
Starkin näkökulmasta 3D-lasertulostustusteknologia mahdollistaa entistä kevyempien, monimuotoisempien, kestävämpien ja tarkoituskohtaisesti räätälöityjen komponenttien valmistuksen.
Hyvä esimerkki 3D-tulostuksen mahdollisuuksista on oheisessa kuvassa nähtävä BMW S 1000 RR:n 3D-tulostettu konseptirunko.
Toimituksen kommentti:
3D-tulostetut titaaniosat saattavat merkitä Starkille merkittävää painonpudotusta pyörän rungosta, moottorin osista, pakoputkistosta – ja jopa akuston tukirakenteista, mikä tarkoittaa parempaa tehopainosuhdetta ja akun riittävyyttä sekä samalla parempaa kestävyyttä.
Samalla Stark tosiaan avaa uusia näkymiä moottoripyörien valmistukselle. 3D-tulostus tuottaa valmistukseen etuja myös silloin, kun käytetään perinteisempiä materiaaleja, kuten alumiinia. 3D-lasertulostus on aiemmin ollut kallista, mikä on viivästyttänyt sen tuloa suuren mittakaavan valmistukseen ja soveltunut paremmin spesifien, pienten sarjojen kohteiden valmistukseen.
Teknologian kehittyminen on ilmeisesti laskenut hintoja paremmin sarjatuotantoon sopivaksi, ja kuten Starkin tapauksessa, kun ajetaan kilpaa ja haetaan äärirajoja, yksittäisen komponentin hinta ei välttämättä ole suurin ongelma. Lisäksi Starkin sarjatuotannon määrä lienee pienehkö, ja sen komponentit soveltuvat senkin vuoksi hyvin 3D-tulostettavaksi.
Lähteet: Starkin sivuille pääset tästä ja Farsoonin tästä sekä BMW:n tästä.
Aiheesta aiemmin:
Lauantai 7.1.2023 09:24
Torstai 9.6.2022 08:01
Hurjat täyssähköiset Stark Varg -motocrosspyörät myyntiin BikeTeamin liikkeisiin
Tiistai 18.1.2022 15:15