48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

Kyseinen 48-sylinterinen moottoripyörä pitää hallussaan Guinnessin maailmanennätystä kaikkein monisylinterisimpänä maa-ajoneuvona. Pyörä on täydelliseltä nimeltään 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

Pyörä oli Bonhamin Staffordin keväthuutokaupassa myynnissä tänä vuonna, ja onnellinen uusi omistaja maksoi siitä peräti 92 000 puntaa, 110 400 euroa.

Tinker Toy on rakentaja Simon Whitelockin käsialaa. Hänen tarkoituksenaan oli valmistaa sellainen ennätyspyörä Guinnessin ennätystenkirjaa varten, ettei sitä koskaan tultaisi lyömään. Pyörän nimi on otettu kuuluisasta toisen maailmansodan aikaisesta B17 Flying Fortress -pommikoneesta. Sen aikaiset lentokoneenmoottorit ovat yksi Simon Whitelockin erityisen kiinnostuksen kohde.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

Mies on myös suuri Kawasakin, erityisesti kolmisylinterisen KH250-mallin fani. Hän rakensi ensimmäisen kolmisylinteriseen perustuneen nelisylinterisensä 1987, sitten yhdeksänsylinterisen kolmoistriplan, 7-sylinterisen ja vielä H2R-replikan. Samaan aikaan toinen tunnettu rakentaja, Alan Millyard rakensi joitakin hienoja ylittämättömiä monisylinterisiä pyöriä. Simon päätti lyödä pöytään äärimmäisen rakennelman ja lopettaa sylinterimäärällä kilpailun kerralla, joten ratkaisuna oli rakentaa 48-sylinterinen hirviö, jossa mies käytti 16:tta KH250-moottoria! Moottorin valinta perustui niitten edullisuuteen ja saatavuuteen. Pyörää ei rakennettu nopeuden, vaan sylinterimääräkilpailun lopettamisen nimissä.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

Whitelock aloitti työn 1998 ja sai sen valmiiksi 2003. Peräti 80 % työstä tuli tehtyä viimeisen valmistusvuoden aikana. Sylinterit on järjestetty siten, että rakennelmassa on kuusi rivikahdeksikkoa, jokaisella on oma sytytyksensä, ja Mikunin kaasutin. Pakoputkisto taas on valmistettu siten, että kummallakin puolella on 24:1 putki. "Polttoainetankki" on venytetty KH250:n tankki, joka toimii sähköisten ja sytytyskomponenttien kantena. Rakennelmassa on mukana 125 cm3 kaksitahtimoottori, joka toimii pyörän käynnistysmoottorina.

Kuten arvata saattaa, pyörän runko on käsin tehty. Etupää on peräisin Honda Gold Wingistä, Hagonin vanteille on asennettu erikoisvahvat pinnat ja vaihteisto on BMW K100 -mallista. Etupäässä on erikoisjouset. Virtaa järjestelmä saa auton laturista. 600 kiloa painava pyörä on tielaillinen.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

Kun pyörä ensi kerran käynnistettiin, se kuulosti Whitelockin mukaan tismalleen Rolls-Roycen Merlin -lentokonemoottorilta, mikä varmasti oli hänestä plussaa.

Pyörää on käytetty viimeksi 2015, ja kun sitä nyttemmin yritettiin käynnistää, se lupasi, mutta ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Ilmeni, että Mikuni-kaasuttimien suuttimet ovat tukossa. Onneksi kaasuttimia on "vain" kuusi...

Onnellisen uuden omistajan nimi ei valitettavasti ole tiedossamme, mutta pyörähän on huikea. 

Lähde: Bonhams.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.

48-sylinterinen 2003 Whitelock 4200 Tinker Toy.