Vuoden 2024 yhdeksän ensimmäisen kuukauden moottoripyörämyynti kasvoi globaalilla tasolla 5,7 %. Jakson aikana myytiin yli 49,4 miljoonaa moottoripyörää. Lukuun sisältyvät 2/3-pyöräiset skootterit, mopedit ja moottoripyörät. Kyseessä on kaikkien aikojen myyntiennätys, joten globaalisti katsottuna moottoripyöräily voi erittäin hyvin.
Motorcyclesdata pitää tilastoa 92 maan moottoripyörien myynnistä, ja sen tietojen mukaan 10 myydyimmän globaalin brändin joukkoon kuuluu kolme japanilaista, kolme intialaista ja peräti neljä kiinalaisvalmistajaa.
Topten
Listaa dominoi japanilaisvalmistaja Honda, kuten se on tehnyt jo 50 viimeisen vuoden ajan. Sen globaali markkinaosuus on lähellä 30 %, mikä merkitsee teollisuudenalan selvää hallintaa. Tänä vuonna Honda on kasvattanut moottoripyörämyyntiään 7,9 %, eli alaa nopeammin, 14,9 miljoonaan kappaleeseen. Bosnia (+127.9%), Ukraina (+126.1%) ja Turkki (+98.3%) ovat olleet sen nopeimmin kasvaneet markkinat.
Kakkosena listalla porskuttaa intialainen Hero Motor, joka on myynyt 4,5 miljoonaa kaksipyöräistä jaksolla. Siinä on ollut + 8 % kasvua. Nopeimmin kasvaneita markkinoita ovat olleet Costa Rica (+127.3%), Etelä-Afrikka (+46.5%) ja Kenia (+26.1%).
Listan toinen japanilaisvalmistaja Yamaha sijoittuu kolmannelle sijalle 3,6 miljoonan pyörän myynnillä (+6.5%). Menestystä on tullut erityisesti Mongoliassa (+4250%), Islannissa (+225%) ja Albaniassa (+100%).
Sähkömoottoripyöriin erikoistunut Yadea on neljäntenä. Se myi 3,1 miljoonaa (-1.9%) pyörää.
Numero viisi listalla on intialainen TVS Motor. Sen myynti oli 2,8 miljoonaa kappaletta (+15.3%).
Kuutosena oli niin ikään intialainen Bajaj Auto 2,25 miljoonan kappaleen pyörämyynnillä(+12%). Sen menestys perustui ennen kaikkea vahvaan kotimaiseen myyntiin, mutta nopeiten kasvavia markkinoita olivat Brasilia (+117.4%), Thaimaa (+56.4%) ja Latvia (+50%).
Kiinalainen Haojue oli listan seitsemäs, myynti 1,46 miljoonaa kappaletta, joskin siinä oli -5,1% laskua edellisvuoteen.
Listan kolmas japanilainen on kahdeksanneksi sijoittuva Suzuki, joka myi jaksolla 1,3 miljoonaa pyörää, kasvua 7,1%.
Kiinalainen Loncin oli yhdeksäs (ilman Vogea). Se jäi alle miljoonan kappaleen myynnin, kaupan meni 964 572 pyörää.
Zongshen oli viimeinen top tenissä, 955 176 myytyä pyörää (+1.3%).
Tiedossa ei ole, mille sijalle japanilaismerkeistä neljäs, eli Kawasaki sijoittui katsauksessa.
Lähde: Motorcyclesdata.