Pyörä kellui kuljetuskontissaan yli 6400 kilometriä yli Tyynen valtameren Brittiläiseen Kolumbiaan Graham Islandille, mistä Peter Mark löysi sen rannalta. Kun hän katsoi kontin sisään, sieltä löytyi rähjäinen ja ruosteinen moottoripyörä. Hän palasi paikalle kolme viikkoa myöhemmin, jolloin kontti oli hävinnyt, mutta Harrikka oli paikalla, osin hautautuneena hiekkaan.
Harley-Davidson-museon kuraattori Kristen Jones kertoi, että kontin matka Japanista Miyagin prefektuurista Brittiläiseen Kolumbiaan kesti yli vuoden. Yrityksen henkilöstö etsi käsiinsä pyörän omistajan, 29-vuotiaan Ikuo Yokoyaman pyörän tunnusnumeron perusteella.
Ensin Harley tarjoutui restauroimaan Yokoyaman Softailin, mutta pyörä oli jo liian huonossa kunnossa.
Sen jälkeen Harleyn edustajat tarjoutuivat korvaamaan sen uudella pyörällä, mutta Yokoyama kieltäytyi todeten, "ettei halunnut olla pitkä ruohonkorsi lyhyeksileikatun nurmikon keskellä". Hän kieltäytyi halutessaan muistaa, miten paljon hän ja muut olivat kärsineet tsunamin vuoksi. Hän oli menettänyt jotakuinkin kaiken; perheenjäseniä, kaiken omaisuutensa, mutta säilyttänyt nöyryytensä, eikä halunnut tulla kohdelluksi erityisesti.
Hän halusi, että pyörä asetettaisiin näytille Harley-Davidsonin museoon Milwaukeessa tribuuttina tragediassa menetetyille elämille. Sitä varten rakennettiinkin näyttely museoon Milwaukeessa.
– Laitoimme todella nöyrin mielin Yokoyaman moottoripyörän nähtäville, totesi museon varatoimitusjohtaja Bill Davidson. – Tällä moottoripyörällä on uskomaton tarina kerrottavanaan, meille on kunnia saada olla jakamassa sitä.
Yokoyama oli laittanut Softailin varastoon ennen maanjäristystä ja tsunamin iskua, ja jälkikäteen suri kotinsa ja useiden perheenjäseniensä menetystä, joten pyörä ei ollut mikään huolenaihe.
Kontin vaahtoeristys piti pyörän kellumassa pitkän Tyynen meren matkansa ajan, mutta suolavesi tunkeutui sisään, ja tuhosi moottoripyörän. Lisäksi rantautumisen jälkeen aallot jatkoivat tuhotyötä, kolhien sitä kiviin ja hiekkaan. Vaikka pyörän edelleen tunnistaa Harrikaksi, miltei kaikki sen pinnat ovat hapettuneet tai ruostuneet suolaveden vaikutuksesta.
Pyörä ei ole yksin Harley-Davidson-museossa. Sen vierellä komeilee tuhat Senbaruzuna tunnettua origamikurkea. Ne ovat japanilaisen Sakain alueella toimivan Minami Osaka Harley Owner's Groupin jäsenten taittelemia vuonna 2013, kun he halusivat osoittaa tukeaan tsunamin uhreille.
Asiasta kertoi MSN.