Pierer Mobilityn tiedotteessa todetaan, että se "joutuu hankkimaan lisärahoitusta KTM:lle. KTM AG Group vastaa yli 95 prosentista Piererin liikevaihdosta.

Tällä hetkellä neuvotellaan pääomistaja Pierer Bajaj AG:n ja KTM AG:n rahoitusvelkojien kanssa rahoitusjärjestelyistä. Yrityksen hallitus työskentelee KTM AG:n rahoituksen turvaamiseksi, erityisesti kolminumeroisen miljoonaluvun siltarahoituksen osalta (Se tarkoittaa vähintään 100 miljoonan euron lisärahoitusta, tarkempaa summaa ei ole tiedossa).

Tavoitteena on päästä rauhoitussopimukseen rahoitusvelkojien kanssa näiden keskustelujen ajaksi rahoitusjärjestelyn perustaksi. Neuvottelut ja keskustelut ovat tällä hetkellä alkuvaiheessa. Tästä syystä neuvottelujen tuloksesta, ehdoista ja lisärahoituksen suuruudesta ei vielä voida antaa konkreettisia lausuntoja.

Uudelleenjärjestelyjä KTM AG:ssä

"Likviditeetin turvaamisen lisäksi yrityksen hallitus pyrkii saamaan KTM AG:n takaisin vakaalle toiminnalliselle ja taloudelliselle pohjalle. Haastavan taloudellisen ympäristön taustaa vasten viedään eteenpäin kauaskantoista toiminnallista uudelleenjärjestelyä, jonka tavoitteena on vähentää varastoja sekä KTM AG:n että jälleenmyyjien tasolla taloudellisesti kestävälle tasolle vähentämällä merkittävästi tuotantomääriä. Lisäksi yleiskustannuksia on tarkoitus vähentää jälleen merkitsevästi.

Tavoitteena on vakauttaa kustannukset ja myynti uudelleenmitoitetulle tasolle tilikaudesta 2025 alkaen ja näin luoda pohja kestävälle kilpailukyvylle ja kannattavuudelle."

Jaro Sihvonen:

Kysyimme KTM Nordicin toimitusjohtaja Jaro Sihvoselta, missä tällä hetkellä konkreettisesti mennään?

– KTM on joutunut haastavassa markkinatilanteessa rahoittamaan jälleenmyyjien varastoja, mikä on johtanut likviditeettitarpeeseen. Korjaavat toimenpiteet tarkoittavat sitä, että tuotantoa pienennetään siten, että saadaan varasto sopeutettua, eikä markkinoille jää ylitarjontaa, Jaro Sihvonen kertoo.

– Koronavuosien vaikutus näkyy tässäkin. Silloin jouduttiin (Suetzin kanavan rahtiongelmat, alihankintaketjujen toimimattomuus) tilanteeseen, jossa jouduimme myymään ei-oota. Sen jälkeen jälleenmyyjät varautuivat kysyntään tilaamalla isompia määriä, johon Group reagoi tekemällä isommat valmistussuunnitelmat. Loppuasiakasmyynti ei sitten kasvanutkaan tänä vuonna vastaavasti, vaan väliin tulivat kuluttajien ostovoiman lasku, korkojen nousu ja inflaation nopeutuminen, Sihvonen pohtii.

– Teimme jo aiemmin tänä vuonna uuden strategian. Aikaisempi perustui jatkuvaan kasvuun: teimme yli 10 vuotta putkeen jatkuvasti ennätysvuosia. Uusi strategia ei perustu enää kasvuun, vaan tavoitteeseen optimoida kaikkien osapuolten kannattavuus. Pyrimme tuottamaan markkinoille oikean määrän pyöriä, jotta kaikki ovat tyytyväisiä. Strategisena tavoitteena on nyt keskittyä vahvaan kansainväliseen läsnäoloon luotettavien tuotanto- ja jakelukumppaneiden avulla. Lisäksi tavoitteenamme on kehittää kaikille brändeillemme oma identiteetti ja omaleimaiset tuotteet, edistää jatkuvasti innovaatioita uusien tuotteiden kautta ja vahvistaa jakelustrategiaamme osaavien ihmisten ja jälleenmyyjien varaan.

– Olemme asettaneet tietyt tavoitteet, joita seuraamme, mutta odotamme myös jälleenmyyjätasolla asetettavan itsenäisesti tavoitteet, ja samalla kaikki kantavat vastuun siitä, että pysyvät tavoitteissaan, ja että tavoitteet ovat saavutettavissa.

– Suhtaudumme tulevaisuuteen positiivisesti ja varmuudella. Teemme tämän ja ensi vuoden aikana tuotantoon ja toimintaan tarvittavat, sopeuttavat, muutokset, ja palaamme 2026 vahvempina kuin koskaan, Sihvonen uskoo.

Euroopassa viime vuoden myyntiluvuista ovat jääneet Saksa, Ranska ja Italia. Saksan osuus KTM:n myynnistä on reilu 10%. Euroopan talous jatkuu heikkona, ja erityisesti Saksan markkina on taantumassa. Yhdysvalloissa kuluttajien ostovoima on alhainen, lisäksi moottoripyörämarkkina on ollut laskussa vuoden alusta alkaen.