Siltä varalta, että olet menossa EICMA-messuille tällä viikolla, löydät uudet Panigale ja Streetfighter V2:t Ducatin osastolta hallista 15, ständiltä N02.
Uudesta moottorista enemmän tässä jutussa: Ducati jatkaa V2-moottoreidensa kehitystyötä – esitteli keveimmän version koskaan – tehosta tinkimättä
Uudet V2-mallit ovat keveimmät koskaan ja myöskin uutta designia, rakennettu uuden moottorin ympärille.
Panigale V2
Uuden Ducati Panigale V2:n suunnittelussa on lähdetty tyhjältä pöydältä, silti se nojaa vahvasti sellaisiin ikonisiin malleihin kuin 748, 848 ja 959, joilta se on perinyt sporttisuutensa, mutta myös helpon ajettavuutensa maantiellä.
Uuden mallin pohjalla on luonnollisesti uusi 90° V2-moottori sekä uusi vain 4 kg:n painoinen monokokkirunko. Keveysennätyksestä kertoo se, että uusi malli painaa 15 kg vähemmän kuin edellinen V2 S -versio.
Keveys, intuitiivisuus ja hieno vääntökäyrä alakierroksilla sekä sporttisuus yläkierroksilla, tyyli sekä tekniset ajovarusteet ovat täyttä Ducatia.
Panigale V2 on saanut inspiraationsa Panigale V4:stä. Katteen sisällä on tuuletusjärjestelmä, joka kanavoi raikasta ilmaa kuljettajalle ja vie kuumaa ilmaa pois jäähdyttimeltä siten varmistaen termisen ajomukavuuden.
Etupää on suora viittaus Panigale V4:n. Siinä on LED-ajovalo ja tuplapäivänvalo-LEDit, jotka antavat sille saman ilmeen kuin isolla siskolla. Polttoainetankin design sen koon ja kuljettajalle sporttisessa ajossa antaman tuen osalta muistuttaa myös Panigale V4:ää. Ergonominen kolmio on määritelty siten, että kuormaa ranteille on vähennetty, samalla hyvä tuntuma eturenkaaseen säilyy kantattaessa.
Myös takapään muotoilu on perua isommasta mallista ja liittyy saumattomasti tankkiin luoden monoliittisen 916-mallista tutun efektin. Pakoputkistossa on kaksi vaimenninta istuimen alla – ratkaisu on peräisin Panigalen kisatraditiosta.
Vanteiden puolat ovat Y-profiiliset ja moderni tulkinta ikonisista Marchesinin vanteista. Musta väri luo kontrastia Ducatinpunaiseen väritykseen.
Kehitysvaiheen ratatestien mukaan uuden Panigale V2:n suorituskyky on samalla tasolla edellisen mallin kanssa. Tästä saa kiittää 15 kg:n painonpudotusta, kevyttä ja modernia alustaa, uutta ergonomia sekä moottoria ja ajamisen helppoutta. Pyörä tuntuu helpommalta ajaa heti ensi mutkasta, sillä se vaatii vähemmän fyysistä ponnistelua.
Maantieajossa uusi Panigale V2 on Ducatin mukaan helpoin ja nautittavin Ducatin sporttipyörä koskaan.
Streetfighter V2
Kyseessä on niin ikään Ducatin kevein Streetfighter koskaan: nakumalli joka sopii tielle ja radalle. Peruskaava on yksinkertainen: 890 cm3 moottori, Panigale V2:n alusta, 175 kg paino, leveä ja korkea ohjaustanko, eikä tietenkään katetta suodattamassa kuskilta ajamisen tunnelmaa.
Uusi V2 on kevein Ducatin Streetfighter koskaan: -18 kg verrattuna edelliseen malliin. Kiitos hyvin kevyen monokokkirungon ja uuden 90° V2 -moottorin. Pyörä on virkeä ja samalla stabiili ja tarjoaa suorituskykyä radalle, mutta on selkeästi nautittavampi tiellä ja jokapäiväisessä käytössä.
Uuden V2-mallin stylistiset piirteet ovat peräisin Streetfighter-perheestä. Massat keskittyvät eteen, välittäen asennetta ja dynaamisuutta ja alleviivaten uuden V2-moottorin kompaktiutta. Pyörän ilme, terävä ja adrenaliinintäyteinen, on valoasetelmineen heti tunnistettavissa.
Polttoainetankki ja istuin/peräpää sekä valuvanteet ovat samat kuin Panigale V2:ssa.
Uusi V2-moottori
Molemmat mallit on varustettu uudella 890 cm3 ja 90° V2-moottorilla, jossa on muuttuva imuventtiilien ajoitus, IVT (Intake Variable Timing) ja se painaa vain 54,4 kg. Se on 9,4 kg kevyempi kuin Superquadro 955:n ja 5,8 kg kevyempi kuin Scrambler Desmoduen moottori. Uusi moottori täyttää Euro5+ standardin ja on kevein kaksisylinterinen, mitä Ducati on koskaan valmistanut.
Moottorin teho on 120 hv / 10 750 rpm. Maksimivääntö on 93.3 Nm / 8,250 rpm. 70 % maksimiväännöstä on käytössä jo 3000 kierroksella minuutissa. Jos V2:sta käytetään radalla, se voidaan varustaa kisaputkistolla, mikä nostaa tehon 126 hevosvoimaan ja pienentää pyörän painoa 4,5 kg.
Sekä Panigalen että Streetfighter V2:n tehopainosuhde on hyvä. Pyörät painavat 176 ja 175 kg käyttökunnossa ilman polttoainetta. Se tekee tehopainosuhteeksi 0,69 hv / kg.
Pyörissä on kolme tehovalintaa, High, Medium ja Low, viime mainittu tarjoaa 95 hv. Pyörät ovat saatavilla myös 35 kW:n versiona.
Alusta
Kevyt monokokkirunko käyttää moottoria kantavana elementtinä. Kaksipuolinen takakeinuhaarukka on Panigalen inspiroima ja mahdollistaa sen, että radalla pystyy saamaan kaiken irti moderneista slickseistä.
Jousitukset ovat täysin säädettävissä. Panigale V2 ja Streetfighter V2 on varustettu Marzocchin etuhaarukalla ja Kayaban takaiskunvaimentimella. V2 S -versiot puolestaan toimitetaan Öhlinsin etuhaarukalla ja iskunvaimentimella sekä painoa vähentävällä litiumioniakulla.
Stabiilisuuden lisäämiseksi kanttailtaessa vauhdilla ilman katetta, Streetfighterissa on 30 mm pidempi takakeinuhaarukka kuin Panigale V2:ssa ja Sachsin ohjausiskunvaimennin vakiona.
Ensiasennusrenkaat ovat Pirelli Diablo Rosso IV:t, kooltaan 120/70 ja 190/55. Brembon etujarrut koostuvat kahdesta 320 mm:n levystä ja M50 monoblokkisatuloista.
Elektroniikka
Molemmat mallit on varustettu kuusiakselisella IMU:lla, inertianmittausyksiköllä. Elektroniikkapakettiin kuuluvat kaarteissakin toimivat ABS-jarrut ja vetoluistonesto, wheelien hallinta, moottorijarrutuksen hallinta sekä Ducatin uusi Quick Shift 2.0 vaihdeavustin. S-malleissa on lisäksi Ducatin Power Launch sekä varikkoalueen nopeudenrajoitin.
Ajotapavalintoja on neljä, Race, Sport, Road, Wet. Niiden arvot on ennalta asetettu, mutta käyttäjä voi vaikuttaa niihin.
Mittaristona toimii uusi 5" TFT-näyttö, joka perustuu Panigale V4:n Infomode-näyttöön. Näkymiä on kolme, Road, Road Pro ja Track on suunniteltu siten, että kuljettaja voi keskittyä ajamiseen näyttäen kuljettajan kannalta olennaisimman informaation.
Kuljettajan käyttöliittymää on virtaviivaistettu integroimalla informaatiota niin paljon kuin mahdollista parantamaan sen luettavuutta.
Lisävarusteet
Malleihin on saatavilla erilaisia lisävarusteita. Panigaleen on tarjolla erityinen ratapaketti, johon kuuluvat matalampi tuulilasi ja kisaputkisto, Öhlinsin ohjausiskunvaimennin sekä säädettävät jalkatapit ja madallettu ohjaustanko, kytkimen ja laturin kannet sekä muuta.
Lap Timer Pro -ajanottoa käyttää Track Infomodea ja näyttää kierrosajat jne.
Malleihin voidaan myös asentaa vakionopeudensäädin, navigointi ja USB-virtapistoke.
Saatavuus ja värivaihtoehdot
Uudet Panigalet tulevat jälleenmyyjille tammikuun 2025 loppuun mennessä, mutta vain Ducati Red - värityksellä. Uusi Streetfighter V2 tulee saataville maaliskuussa 2025. Panigale ja Streetfighter V2 tulevat tarjolle kahden hengen istuimella, mutta V2 S -versiot saa yhden hengen istuimella.
Panigale V2 S
Väri: Ducati Red. Moottori V2, 890 cc. Maksimiteho 120 hv at 10,750 rpm. Maksimivääntö 93.3 Nm at 8,250 rpm. Paino ilman polttoainetta: 175 kg. Monokokkirunko. Öhlins NIX-30 etuhaarukka. Öhlinsin takaiskunvaimennin. Litiumakku. Jarrut: Brembo M50 monoblokkisatulat. Pirelli Diablo Rosso IV 120/70 ja 200/55 renkaat. Elektroniikka: 6-akselinen Inertial Measurement Unit (6D IMU): kaarre-ABS, vetoluistonesto, Wheelien hallinta, Ducati Power Launch ja Ducati Pit Limiter (DPL); Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Moottorijarrutuksen hallinta (EBC). Uusi joystickillä toteutettu toimintojen valinta. 5” täysväri-TFT mittaristo, mittasuhde 16:9. Ajotapavalinnat Race, Sport, Road, Wet. LED-valot ja päivänajovalot. Yhden hengen istuin. Optio Ducatin Multimedia järjestelmään.
Panigale V2
Väri: Ducati Red. Muuten kuten Panigale V2 S paitsi: Kahden hengen istuin. Paino ilman polttoainettaa 179 kg. 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF), täysin säädettävä. Sachsin monovaimennin täysin säädettävä. Lyijyakku. Ducati Power Launch ja Ducati Pit Limiter (DPL) saatavilla lisävarusteina.
Streetfighter V2 S
Väri: Ducati Red. Moottori V2, 890 cc. Maksimiteho 120 hv at 10,750 rpm. Maksimivääntö 93.3 Nm at 8,250 rpm. Paino ilman polttoainetta: 176 kg. Monokokkirunko. Öhlins NIX-30 etuhaarukka. Öhlinsin takaiskunvaimennin. Litiumakku. Jarrut: Brembo M50 monoblokkisatulat. Pirelli Diablo Rosso IV 120/70 ja 200/55 renkaat. Elektroniikka: 6-akselinen Inertial Measurement Unit (6D IMU): kaarre-ABS, vetoluistonesto, Wheelien hallinta, Ducati Power Launch ja Ducati Pit Limiter (DPL); Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Moottorijarrutuksen hallinta (EBC). Uusi joystickillä toteutettu toimintojen valinta. 5” täysväri-TFT mittaristo, mittasuhde 16:9. jotapavalinnat Race, Sport, Road, Wet. LED-valot ja päivänajovalot. Yhden hengen istuin. Optio Ducatin Multimedia järjestelmään.
Streetfighter V2
Väri: Ducati Red. Muuten kuten Streetfighter V2 S paitsi: Kahden hengen istuin. Paino ilman polttoainetta 177 kg. 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF), täysin säädettävä. Sachsin monovaimennin täysin säädettävä. Lyijyakku. Ducati Power Launch ja Ducati Pit Limiter (DPL) saatavilla lisävarusteina.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 4.11.2024 12:21