ACEM pitää lukua uusien moottoripyörien rekisteröinneistä viidellä suurimmalla Euroopan markkina-alueella, eli Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassa. Niissä rekisteröitiin yhteensä 885 500 moottoripyörää vuoden 2024 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana. Tämä merkitsee noin 1,3 prosentin kasvua vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (2023, 874 004 kpl).
Moottoripyörien rekisteröintimäärät lisääntyivät Espanjassa (163 476 kpl, +6,1 % edellisvuodesta) ja Italiassa (286 052 kpl, + 5,3 %), osoittaen nousevaa trendiä, kun taas Ranskassa oli hidastumista (164 387 kpl, -2,2 %), Saksassa (185,377 kpl, -2,7 %) ja Isossa-Britanniassa (86 208 kpl, -4 %).
Mopopuolella laskua
Mopoja rekisteröitiin vastaavalla jaksolla 132 533 kappaletta ACEM:n valvomilla kuudella Euroopan suurimmalla mopomarkkinalla, eli Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Alankomaissa ja Espanjassa. Rekisteröityjen mopojen määrä oli 14,5 % pienempi kuin viime (155 090 kpl).
Pudotus on laajaa kaikissa seurannan maissa: Saksassa (12 368 kpl, -18,8 %), Ranskassa (49 023 kpl -17,7 %), Alankomaissa (23 546 kpl, -14,9 %), Espanjassa (10 709, -17,5 %) %), Belgiassa (22 221 kpl, -8,6 %) ja Italiassa (14 666 kpl, -4,2 %).
Kommentti:
ACEM:n pääsihteeri Antonio Perlot kommentoi alan tämänhetkistä tilannetta:
”Euroopan moottoripyörämarkkinat olivat kaiken kaikkiaan vakaat vuoden 2024 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana, mikä johtui kansallisen tason vaihtelevasta myynnistä. Pitkän aikavälin trendit korostavat ennätysmyyntiä Italiassa ja Espanjassa - moottoripyörien kokonaisrekisteröinti vastaa yhdeksän kuukauden parasta myyntiä viimeisen viiden vuoden aikana, kun taas mopojen rekisteröinnit kutistuivat, samoin kuin sähkökäyttöisten kaksipyöräisten. Vuoden viimeinen vuosineljännes on yleensä volyymiltaan hitaampi, mutta lähestyvät EICMA- ja INTERMOT-näyttelyt vievät meidät vuoteen 2025, tuoden valokeilaan valmistajien uudet mallivalikoimat ja lisäävät kuluttajien kiinnostusta."