Tarkemmin ottaen Ducati on saavuttanut yli 400 voittoa ja 1000 podiumsijaa 90° V-twin-moottoreilla, ja sellainen on ollut sijoitettuna valmistajan moniin ikonisimpiin malleihin.
Uusin V2-moottori on Ducatin kevein koskaan ja jatkaa sellaisten mallien kuin Pantah, Desmodue, Desmoquattro, Testastretta ja Superquadro perimää. Uusinkin moottori tarjoaa V2:n vääntörikkaita alakierroksia ja sporttipyörän tehoa kierrosten yläpäässä.
Uusi moottori täyttää Euro5+ standardin. Sen tilavuus on 890 cm3 ja se on varustettu muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella, IVT:llä (Intake Variable Timing) ja painaa vain 54.4 kg. Se on 9,4 kg kevyempi kuin Superquadro 955:n ja 5,8 kg kevyempi kuin Scrambler Desmoduen moottori.
Venttiilien jousijärjestelmä, joka esiteltiin ensi kerran V4 Granturismo -moottorin yhteydessä vaatii venttiilien välysten tarkistamisen vain 30 000 kilometrin välein.
90° V2 -moottori on kapea ja sylinterien välinen kulma eliminoi värinöitä, joten tasapainoakseli on tarpeeton. Lisäksi sylintereitä on käännetty taaksepäin 20 asteen verran vaakasylinterin ja suhteellisen tason välillä painonjakautumisen optimoimiseksi.
Ducatin kaksisylinteristen monipuolisuus on niin ikään yksi uuden V2-moottorin ominaisuuksista. Se sopii erilaisiin moottoripyöriin kiitos kompaktiutensa ja suoritusykynsä. Asiaa myös auttaa se, että siitä tehtiin kaksi eri konfiguraatiota, joiden tehot ovat 120 tai 115 hv / 10 750 rpm.
Moottorin poraus on 96 mm ja isku 61,5 mm, joten niiden suhdeluku on 1.56. Maksimivääntö on joko 93.3 Nm tai 92.1 Nm / 8,250 rpm. Kierrosluvunrajoitin on asetettu viitos- ja kuutosvaihteilla 11 350 rpm:n.
Kun sporttisempaan 120 hv versioon asennetaan ratakäyttöön tarkoitettu kisapakoputkisto, maksimiteho kasvaa 126 hevosvoimaan /10 000 rpm ja vääntö 98 Newtonmetriin 8,250 rpm. Painonsäästö on vastaavasti 4.5 kg.
115 hv:n versio on varustettu tehokkaammalla laturilla valmiina hoitamaan raskaimmatkin sähköiset kuormat. Kiertokanki ja vauhtipyörä ovat vahvistettuja "selviämään jopa kaikkein haastavimmista seikkailuista" ja tarjoavat pehmeämpää vastetta matalilla kierroksilla. Vaihteiston välitykset ovat ensimmäisen ja toisen vaihteen osalta lyhyemmät, mikä tekee selviämisestä jyrkillä rinteillä – erityisesti kuormattuna – paljon helpompaa.
Muuttuvat imuventtiilien ajoituksen ansiosta uusi kaksisylinterinen tuottaa varsin lineaarisen vääntökäyrän jopa varsin matalilla kierroksilla. Silti se reagoi herkästi kaasuun ja sen suorituskyky on sporttiluokkaa korkeilla kierroksilla. Tämä johtuu siitä, että IVT-järjestelmä muuttaa jatkuvasti imuventtiilien ajoitusta kiitos nokka-akselin päähän asennetun vaihemuuntimen.
Tällä tavoin on mahdollista määrittää paras venttiilien overlap moottorin kierrosluvun ja kaasukahvan asennon suhteen, ja saada aikaan pehmeä ja toimiva tehokäyrä jopa matalilla ja keskikierroksilla sekä loistava suorituskyky korkeimmilla kierroksilla. Yli 70% of maksimiväännöstä on käytettävissä alle 3000 rpm:n ja kierroslukujen 3500 ja 11 000 välillä väännön arvo ei koskaan tipu alle 80 %.
Moottorin suorituskyvyn optimoimiseksi imuventtiilejä avaavat keinuvivut on päällytetty DLC:llä (Diamond-Like Carbon) kuten Desmosedici MotoGP -mallissa. Nokka-akseleita ohjataan ketjulla ja venttiilejä jousilla. Imuventtiilit ovat onttoja paremman tehon ja jakokoneiston painon säästämiseksi. Venttiilit on kromipäällystetty.
Kaasu on sähköinen, siis ride-by-wire, ja järjestelmä antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita neljän eri tehovalinnan välillä. Järjestelmä pystyy varioimaan vääntöä vaihde vaihteelta, kiitos dedikoitujen tehokarttojen, tarjoten parhaiten sopivan kaasuvasteen jokaiselle vaihteelle.
Molemmissa moottoriversioissa on nakutussensori, joka mahdollistaa moottorin toiminnan, vaikka korkeaoktaanista bensiiniä ei olisikaan saatavilla. Tämän ansiosta voi matkata rauhaisin mielin myös maissa, joissa on vaikea löytää kunnollista polttoainetta.
Uudessa V2-moottorissa on ilman sisäänoton ohittava piiri. Putki yhdistää ilmansuotimen kotelon ja kahden sylinterin sisäänmenon putket lähellä imuventtiilejä parantaen ilma/polttoaineseosta ja siten polttoainetaloutta. Tällä tavoin moottori on tehokkaampi työvaiheessa, pienentäen polttoaineenkulutusta ja päästöjä sekä parantaen tehonjaon tasaisuutta.
Uusi V2-moottori mahdollistaa aiempaa kompaktimpien moottoripyörien valmistuksen, kiitos pienten mittojen ja esimerkiksi sen, että vesipumppu on sijoitettu etusylinterin kanteen.
Moottori on myös varustettu Veden / öljynlämmön vaihtimella, mikä mahdollistaa öljynjäähdyttimen poisjättämisen. Tämä ratkaisu pienentää niin ikään moottorin kokoa ja parantaa sen antamaa esteettistä vaikutelmaa.
Moottori on varustettu Ducati Quick Shift (DQS) 2.0 vaihdeavustimen versiolla. Toisen sukupolven DQS toimii vaihdesensorin perusteella, joten komennot annetaan pelkällä polkimella ilman mikrokytkimiä, kuten perinteisissä shiftereissä, joten kuljettajalle välittyvä tuntuma on suorempi, vaidepolkimen polkaisun matka lyhyempi eikä tuntuma ole kuminen. Myös vapaan löytäminen on helpompaa.
Kahdeksanlevyinen luistokytkin on johdettu Testastretta 11° -moottorin tuoreimmasta versiosta, ja mahdollistaa takapyörän lukkiutumattomuden, vaikka vaihdetaankin pienemmälle.
Uusi moottori tulee saataville myös teholtaan A2-korttiluokkaan sopivana versiona.
Ensimmäiset pyörät, joissa käytetään uutta V2:sta, julkistetaan huomenna tiistaina Milanon aikaa kello 18. Mitäkö odotettavissa? Varmaankin joku nakuversio ja V2 Multistrada. Huomenna tiedämme.
V2-moottorin tekniset tiedot
- 890 cm3 90° V-twin. Paino 54.4 kg. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, muuttuva imuventtiilien ajoitus. 4 venttiiliä per sylinteri. 38.2 mm onttovartiset imuventtiilit, 30.5 mm pakoventtiilit. Poraus x isku 96 x 61.5 mm, puristussuhde 13.1±0,5:1. Maksimiteho 88 kW / 120 hv / 10,750 rpm, 126 hv kisaputkistolla. Maksimivääntö 93.3 Nm / 8,250 rpm. Teohkkaammalla laturilla varustettu versio: kahden alimman vaihteen tiheämmät välityssuhteet, maksimiteho 85 kW / 115,6 hv / 10,750 rpm ja maksimivääntö 92.1 Nm / 8,250 rpm. Alumiiniset sylinteriputket. Täyttää Euro 5+ normit. Monilevyinen märkäkytkin, servoavustettu. Puolikuivasumppuvoitelu. 52 mm kaasuläpän runko. 6-vaihteinen vaihteisto, Ducati Quick Shift (DQS) 3.0 -vaihdeavustin. Öljynvaihtoväli 15,000 km. Venttiilien tarkistusväli 30 000 km. CO² päästöt (WMTC): 120 g/km.