Entistä kiinnostavammaksi asian tekee se, että moottori on niinikään Suzukin käsialaa, vaikka sen tarkoitusperä onkin aivan toisenlainen.
Meggatech Projects on rakentamassa sellaista kustomoitua Suzuki Hayabusaa, jollaista ei löydy kaupan hyllyltä. Moottori vaihtuu massiiviseen kaksitahti-V6:een, mutta tavoitteena on saada pyörä muistuttamaan ulkoapäin niin hyvin kuin mahdollista vakio-Suzukia.
Alkuperäinen Hayabusa julkistettiin 1999 ja sen teho oli 173 hv /129 kW, lukemat olivat melkoiset ajankohtaan nähden. Suoralla pyörä ehti 312 km/h huippunopeuteen. Se oli vuosituhannen vaihteen nopein tuotantopyörä, jonka huippunopeutta sitten seuraavassa, tehokkaammassa versiossa rajoitettiin alle 300 km/h.
Hayabusan nelisyilinterinen 1299 cm3 rivimoottori on kuuluisa kestävyydestään ja teknisestä ylisuunnittelustaan. Drag racing -tiimit ovat virittäneet Hayabusia alusta lähtien ja kaivaneet niistä jopa 1000 hevosvoiman tehoja turboahtimien ja nitrosarjojen avulla.
Mutta Jim Meggat on aikeissa avata uuden sivun Hayabusien historiassa. Jim on eläkkeelle vetäytynyt sähkömekaniikan insinööri ja suunnittelija, jonka työelämään kuului mekanisoida, suunnitella ja asentaa ABB:n robotteja. Nyt hän rakentaa prätkiä Meggatech Projects -nimisen yrityksen kautta.
Ja tekeillä onkin melkoinen kapistus. Rakennelman sydän on Suzukin DT225 -moottori. Tämä kaksitahtinen polttoaineen ruiskutuksella varustettu 2700 cm3 V6 -moottori on tunnettu luotettavuudestaan, ja sitä käytetään kalastusveneiden ulkolaitamoottorina.
Sen tehoksi kerrotaan 225 hv / 168 kW, mutta vain Luoja tietänee, miten kovasti nämä hevoset iskevät kaksitahtiformaatissa noin isosta V-koneesta.
DT225 ei ollut ensimmäinen vaihtoehto Hayabusan moottoriksi. Alunperin Meggat aikoi suurena Suzukin 2-tahtimoottorien fanina asentaa siihen kisaviritetyn sivuvaunuvetureihin tarkoitetun 80-luvun puolivälin GT750 moottorin. Mies on iso Suzuki-fani, ja hänellä on heikko kohta sydämessään vanhoihin GT-sarjan kolmisylinterisiin. Lopulta hän pohti, ettei kisaviritettykään 80-luvun moottori tuottaisi samaa tehoa kuin pyörän alkuperäinen kone, ja päätyi toisenlaiseen ratkaisuun.
Seuraavaksi Meggat aikoi yhdistää kolme Suzukin RM500 -motocrosspyörän moottoria V3-asetelmaan, mutta sattui sitten saamaan tietoonsa, että Suzuki valmistaa myös isoja 2-tahtisia venemoottoreita, ja löysi sellaisen vähän käytetyn edullisesti eBaystä. Ajatus venekäyttöön tarkoitetun ulkolaitamoottorin asentamisesta on mielenkiintoinen.
Sattui vielä käymään niin, että moottori vielä sopi sellaisenaan kohtuullisen hyvin hänen halvalla hankkimansa käytetyn Hayabusan runkoon.
Nyt miehen tavoitteena on, että pyörä valmiina näyttäisi ulkoapäin katsottuna ikonisen SRAD GSX-R750:n ja kurvikkaamman TL1000:n välimaastoon sijoittuvalta.
Haasteena oli saada moottori sovitettua toimimaan Suzuki GSX:n vaihteiston ja kytkimen kanssa. Töitä teetti myös 3-1-pakoputkisto, muuten homma on "kohtuullisen vakio".
Tosin ilmanoton ja RamAir-systeemin rakentaminen oli oma hommansa. Epävarmuutta toi myös jäähdytysjärjestelmä, sillä alunperinhän moottoria jäähdytetään merivedellä. Avoimessa järjestelmässä on rajoittamaton määrä jäähdytysnestettä ja suuri lämpötilaero, jolloin se vaati vain vähän virtausta, ettei moottori jäähtyisi liikaa.
Suljetussa ja paineistetussa moottoripyörän jäähdytysjärjestelmässä lämpötilaero on pieni, joten jäähdytysaineen virtausnopeuden pitää olla vastaavasti suurempi ja jäähdyttimen tehokas. Meggat käyttää kahta eteen asennettua jäähdytintä sekä kolmatta isompaa, joka on asennettu istuimen alle. Nesteen virtauksesta vastaa kaksi termosähköisesti ohjattua sähköpumppua.
Suurin osa lopusta työstä on lähinnä sopivimpien paikkojen etsimistä välttämättömien osien sijoittamiseksi. Hanke on vielä varhaisessa vaiheessa. Tällä hetkellä kyseessä on ensimmäinen malliversio, jolla saadaan suunnittelutyö tehtyä ja komponenttien paikka määritettyä. Seuraavaksi pyörä puretaan ja kaikki yksittäiset osat tehdään valmiiksi ennen pintatöitä, maalaamista ja lopullista kokoamista.
Rakennelman nimi on Suzuki TV27R. Meggatin mukaan nimi noudattaa Suzukin perinteistä nimeämisagendaa: "T" tarkoittaa kaksitahtista, "V" taas sylinterien asettelua ja "27" kuutiosenttimetritilavuutta jaettuna sadalla ja "R" tarkoittaa kisareplikaa.
Kun tuote valmistuu, on mielenkiintoista nähdä, millainen siitä lopulta tulee sekä se, herääkö Meggatilla hinku virittää jo varmasti ennestään tehokasta moottoria.
Yksi asia ainakin on varma: 2-tahtimoottori tuo tullessaan aivan omanlaisensa käyntiäänen, ja nostalgisesti mukanaan myös öljyntuoksun siitä pitäville.
Asiasta kertoi New Atlas. Lisätietoja hankkeesta Meggatin Facebook-sivulla.