Yli 20 000 moottoripyöräilijää olisi sitten 1970-luvun puolivälin selvinnyt kolareista hengissä, mikäli maassa olisi ollut voimassa tiukemmat kypärän käyttöä vaativat lait, kerrotaan Insurance Institute for Highway Safetyn (IIHS) eli Vakuutusyhtiöiden tieturvallisuuslaitoksen lokakuussa julkistamassa tutkimuksessa.

Mikäli kaikissa osavaltioissa olisi ollut voimassa kypärän käyttöön määräävä lainsäädäntö vuodesta 1976 - 2022, kaikkiaan 22 058 motoristin elämä olisi voitu pelastaa. Luku vastaa 11 % kaikista moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleista tuona ajanjaksona.

– Että vaaditaan kaikkia motoristeja käyttämään kypärää, on terveen järjen vaatimus, joka ei eroa mitenkään siitä, että vaaditaan ihmisiä käyttämään autolla ajaessaan turvavyötä, toteaa IIHS:n puheenjohtaja David Harkey.  – Meillä on velvollisuus suojella kaikkia tienkäyttäjiä älykkäiden toimintatapojen avulla.

Tällä hetkellä ainoastaan 17 osavaltiolla ja Columbian piirikunnalla on kaikki kypäränkäyttöä edellyttävät lait kunnossa. Sillä välin ennätysmäärä moottoripyöräilijöitä – yli 6000 kumpanakin vuonna – on kuollut vuosina 2021 ja 2022. Ne ovat tuoreimmat vuodet, joista tilastodataa on saatavilla.

Mikäli loputkin osavaltiot  tiukentaisivat lainsäädäntöään, kuolleitten määrä voisi alentua jopa 10 prosentilla. Myös muita toimenpiteitä, kuten parempaa, moottoripyörät noteeraavaa törmäystä estävää teknologiaa, sekä ABS- eli lukkiutumattomia jarruja tarvitaan parantamaan motoristien turvallisuutta. Mutta kaikkia kuljettajia koskeva kypäränkäyttölaki on avainasemassa turvallisuuden parantamisessa.

"Ystäviä, vanhempia, lapsia"

– Kypärän käyttö on yksi suurimmista asioista, mitä moottoripyöräilijä voi tehdä suojatakseen itseään kuolemalta ja aivovammoilta, kertoo IIHS:n tilastopalvelujen johtaja ja tutkimuksen tekijä Eric Teoh. – Ymmärrämme vaatimuksemme siitä, että kaikkien motoristien pitäisi käyttää kypärää kaikkialla, olevan epäsuosittu joidenkin motoristien keskuudessa, mutta se säästäisi satojen motoristien elämän joka vuosi. He eivät ole vain numeroita, he ovat ystäviä, vanhempia ja lapsia.

Ensimmäiset kaikkia motoristeja koskevat kypärälait astuivat Yhdysvalloissa voimaan 1967. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun Kansallinen tieliikenneturvallisuuslaki määritti niistä edellytyksen tietyille tieturvallisuus- ja rakennusrahastoille. Heinäkuuhun 1975 mennessä 47 osavaltiota ja Columbian piirikunta olivat saattaneet lain voimaan.

Seuraavina vuosina, kun kypäräpakko rahoituksen saamisen edellytyksenä poistettiin lainsäädännöstä, useimmat osavaltiot ovat heikentäneen kypärälakejaan koskemaan vain alle 18- tai 21-vuotiaita motoristeja tai poistaneet ne kokonaan. Trendi on olemassa, vaikka turvavöitä koskeva lainsäädäntö on samaan aikaan tiukentunut.

Määrittääkseen ne inhimilliset kärsimykset, jotka ovat seurausta kypärättömänä ajamisen sallimisesta, Teoh vertasi sitä, miten paljon kypärää käyttäneitä kuljettajia ja kypärää käyttämättömiä motoristeja oli kuollut virallisten juridisten lähteiden mukaan onnettomuuksissa.

Vuositasolla jopa 673 elämän säilyminen

Tämä mahdollisti kypärän käyttöasteen arvioimisen osavaltioissa, joissa laki vaati kaikkia kuljettajia käyttämään kypärää ja milloin he eivät käyttäneet sitä. Sen jälkeen hän arvioi niiden elämien määrän, jotka olisi säästetty joka vuosi, jos lait kypäränkäytön vaatimuksesta olisivat olleet käytössä kaikkialla vuosina 1976-2022. Suhdelukuna hän käytti 37 % alenemista kuolemanriskissä kypärää käytettäessä. Se on luku, joka on todettu oikeaksi julkaistuissa tutkimuksissa.

Kypärän käyttö on kasvanut sekä niissä osavaltioissa, joissa sen käyttö on pakolllista, että myös osavaltioissa, mistä pakko puuttuu. Silti kypärien käyttöaste on 2-3 kertaa korkeampi osavaltioissa, joissa on käyttöpakko.

Liian löysien kypärälakien vuoksi menetettyjen elämien määrä vaihtelee 182:sta vuonna 1976 aina 673:n vuonna 2021. 

Osavaltiokohtaisesti suurin määrä menetettyjä elämiä kirjattiin Kaliforniassa. Ensisijaisesti syynä on se, että sen väestömäärä on suuri ja ajokausi pitkä. Vuodesta 1992 vuotuinen määrä on pienentynyt kypäräpakkolain astuttua siellä voimaan. Muita korkean kypärää käyttämättömien kuolemien osavaltioita ovat olleet Texas (2490), Florida (1786), Illinois (1738), Ohio (1651), Indiana (1151) ja Etelä-Carolina (1,000), joissa kaikissa kypärättä ajaminen on edelleen sallittua. Näissä osavaltioissa vuotuinen kypärättä ajavien motoristien kuolleisuuden määrä on edelleen nousussa.

Lähde: IIHS.