Aprilia RS 457 on saanut ylistystä kansainvälisessä lehdistössä hienosti toimivasta rinnakkais-twinistään. Jopa niin paljon, että on esitetty kysymys, millaisessa mallissa moottoria seuraavaksi käytetään.

Internetissä on kiertänyt Aprilian virallisen rally-tiimin video, missä ajetaan hiekalla uudella rally-tyyppisellä seikkailupyörällä. Oheisesta Instagram-kuvasta voit tarkkaan katsoen nähdä mallimerkinnän "457". Kun tämä yhdistetään etupään "Tuareg"-nimeen, niin ei tarvitse olla Sherlock Holmes tai edes hänen serkkunsa, arvatakseen, mistä on kysymys.

Nimen lisäksi 457-malli on saanut vaikutteita Tuareg 660:stä muutenkin. 21-tuumainen etupyörä, motocross-tyyppinen lokasuoja ja lisäksi rally-tyyppinen "torni" edessä kertovat omaa kieltään – kyseessä lienee testipyörä, ei varsinainen tuotantomalli.

Mallin moottori tulee RS 457:sta. On mielenkiintoista nähdä aikanaan, onko sen virityksessä tehty samantapaisia muutoksia kuin 660 Tuaregissa. Siinähän RS-mallin moottori tuottaa 100 hv, kun Tuaregiin niistä on kelpuutettu vain 80 ja panostettu samalla parempaan ja laaja-alaisempaan vääntöön.

Aprilia Tuareg 660 -koeajomme löydät tästä: Motouutiset koeajaa: Aprilia Tuareg 660 – vapautta seikkailuajamisen rajoitteista

Muuten 457 Tuaregissa on yks jarrulevy edessä ja takana, USD-etuhaarukka ja nappularenkaat.

Moottori on tilavuudeltaan 457 cm3 ja tuottaa RS-versiossa 47 hv / 9400 rpm. Maksimivääntö on 43,4 Nm / 6700 rpm – jollei speksejä sitten ole muutettu isonveljen tapaan.

Oheisessa Instagram-postauksessa kisa- (rally-?) version tehoksi uumoillaan 55 hevosvoimaa.

Mikäli Tuareg pitää tehonumeronsa, sillä on siinä etulyöntiasema isompiin kilpailijoihinsa, kuten uuteen Royal Enfield Himalayaniin, KTM 390 Adventureen ja CFMoto Ibex 450:n verrattuna.

Varsinkin, jos tarjolla on yhtä makea ja oikeaan osunut elektroniikkapaketti kuin 660 Tuaregissa. RS 457 -mallissakin on tarjolla ajotapavalinnat, vetoluistonesto ja kaksikanavainen ABS.

On mielenkiintoista nähdä, joko 457 Tuareg esitellään puolentoista viikon kuluttua EICMA-messuilla. Se voisi tarkoittaa sitä, että pyörä voisi tulla tuotantoon jo 2026?

Asiasta kertoi mm. Topspeed.

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 14.12.2022 08:34

Motouutiset koeajaa: Aprilia Tuareg 660 – vapautta seikkailuajamisen rajoitteista

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Abhinav Bhatt (@abhinavbhatt19)