Polaris valmistaa sekä veneitä, moottorikelkkoja, mönkijöitä että moottoripyöriä. Se kertoi emoyhtiön kolmannen neljänneksen liikevaihdon pudonneen 23 % 1,72 miljardiin dollariin viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Tulos per laimennettu osake putosi peräti 73 % 0,73 dollariin.

Moottoripyöräpuolen myynnistä yritys ei esitä kappalemääräisiä lukuja eikä myöskään kerro tarkkoja markkinaosuuksien muutoksia. Yleisellä tasolla Polariksen myynnistä tuli Pohjois-Amerikasta peräti 85 % ja muualta maailmasta vain 15 %. Kansainvälisen myynnin osuus laski 5 % edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Moottoripyörä-segmentin (Indian Motorcycles ja Slingshot) liikevaihto oli 236,5 miljoonaa, 13 % pienempi kuin edellisvuoden 270,3 miljoonaa dollaria.

Indian Motorcyclen vähittäismyynti Pohjois-Amerikassa laski kaksinumeroisin prosentein. Arvioitu saman alueen vähittäismyynti vertailukelpoisessa moottoripyöräteollisuudessa laski korkealla yksinumeroisella prosenttiluvulla, mikä suomennettuna tarkoittaa sitä, että Indian menetti markkinaosuuksiaan.

Polariksen analyytikoille esitetyssä kalvosarjassa kerrottiin, että moottoripyörien liikevaihto Yhdysvalloissa laski 19 % ja kansainvälisesti 3 %, kokonaisuutena 13 %. Kansainvälinen luku ei yrityksen mukaan ole täysin vertailukelpoinen, vaan perustuu pääasiassa Eurooppaan ja vain elokuuhun asti.

Yritys näkee kilpailun isojen pyörien segmentissä kiristyvän.

Yleisellä tasolla Polaris toteaa myynnin laskun syyksi korkean inflaation ja korkotason ja kuluttajien yleisen heikon luottamuksen. Lisäksi yritys on pienentänyt tuotantoaan saadakseen jälleenmyyjien inventaarion alemmalle tasolle. Tämä on merkinnyt kustannusten kasvua ja voittomarginaalin kaventumista.

Polaris alensi koko vuoden myyntiennustettaan 20 % noin 7,15 miljardiin dollariin verrattuna vuoden 2023 toteutuneeseen 8,9 miljardin liikevaihtoon. Osakekohtaisen tuloksen se ennustaa putoavan 65 % edellisvuodesta, 3,25 dollariin.

On-Road- eli moottoripyöräpuolen myynnin osalta se uskoo koko vuoden laskun olevan 15 prosenttia.

Ennusteen heikentäminen perustuu siihen, että vähittäiskaupan myynnillä on edelleen samat haasteet, eikä se usko korkojen laskevan. Yritys kuitenkin pyrkii laajentamaan läsnäoloaan markkinoilla uusien innovaatioiden turvin ja samalla tehostamaan operatiivista tehokkuuttaan.