Vuosimallin 2025 KTM 1390 Super Adventure S Evo on valmistajansa teknisesti edistyksellisin adventure-moottoripyörä.
Mallin runkoa on uudistettu jäykemmäksi, ja sen käsiteltävyyttä ja ajovakautta on parannettu. Jalkatapit ovat 8 mm alempana, ja ne ovat 10 mm leveämmät, joten polville on enemmän liikkumavaraa ja siten ajomukavuuden pitäisi olla parempi.
KTM 1390 Super Adventure S Evo -mallissa on käytetty WP:n uusimman sukupolven semiaktiiviseen teknologiaan (Semi-Active Technology, SAT) perustuvaa iskunvaimennusta. SAT-teknologiaa on säädetty tarkemmaksi ja herkemmäksi reagoimaan nopeiasyklisiin ajoalustan muutoksiin kuin aiemmassa sukupolvessa. Tämä on saatu aikaan uusilla pulssinleveysmodulaatioantureilla (PWM, Pulse Width Modulation) ja keulaputken rakenteella, jossa yhdistetään Open Cartridge- ja Closed Cartridge -vaimennusrakenteesta lainattuja elementtejä.
Vuoden 2025 mallin tyyliä ja ergonomisuutta on päivitetty uudistetulla muotoilulla ja satulamallilla, uudella LED-ajovalolla, uudella katteella ja säilytystilalla. Suurimmat parannukset aiempaan sukupolveen verrattuna ovat kuitenkin pinnan alla. Merkittävin näistä mekaanisista uudistuksista on moottorin tilavuuden kasvu.
Muuttuva venttiilien ajoitus
KTM 1390 Super Adventure S Evo -mallin moottorin iskutilavuutta on suurennettu 1 300 kuutiosenttimetristä 1 350 cm3 . Tehoa uusittu moottori tuottaa 173 hevosvoimaa / 9 500 r/min. Maksimivääntömomentti on 145 Nm / 8 000 r/min.
Tämän taustalla ovat uudistetut moottorin osat ja upouusi Camshift- eli venttiilien ajoitusta muuttava teknologia, joka parantaa ajettavuutta pienellä kierrosnopeudella, tehostaa huippusuorituskykyä sekä vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta.
Korkeilla kierroksila imupuolen nokat liikkuvat sivusuuntaan niin, että venttiilit pysyvät auki pidempään ja nousevat korkeammalle, jolloin sylinteriin pääsee enemmän polttoainetta ja moottorista saadaan kaikki irti. Pienillä kierroksilla imupuolen nokkien venttiilien avausaika ja nosto on pienempi, mikä optimoi ajettavuutta. Tämä kaksitahoinen lähestymistapa tehostaa suorituskykyä huomattavasti niin kaupunkiajossa kuin suurempien nopeuksien maanteillä.
Automatisoitu manuaalivaihteisto ensi kertaa Kotarissa
Moottoriuudistusten lisäksi mallissa on KTM:n ensimmäinen, täysin uusi automatisoitu manuaalivaihteisto (AMT), jota ei ole muissa merkin pyörissä. AMT-vaihteisto on yksi KTM:n viime vuosien suurimmista moottori-innovaatioista. Se nähtiin ensi kertaa prototyyppipyörässä, jolla Johnny Aubert ajoi Red Bull Erzbergrodeo -kisojen Iron Road -prologissa.
AMT-vaihteistossa kuljettaja voi joko käyttää perinteistä manuaalista vaihteenvaihtoa vaihdepolkimen avustuksella, tai ohjaustangon kytkimillä tai käyttää täysin automatisoitua vaihteistoa. Voit lukea asiasta lisää aiemmasta artikkelistamme: KTM paljasti automatisoidun manuaalivaihteistonsa saloja – odotettavissa poikkeava vaihdekaavio
Uusi, iso pystynäyttö
KTM 1390 Super Adventure S Evo -mallissa käytetään KTM:n uutta pystysuoraa ja kosketusnäytöllistä halkaisijaltaan kahdeksan tuuman V80 TFT -mittaristoa. Kuljettaja pääsee hyödyntämään kokonaan uuden sukupolven huippuelektroniikkaa, sähköjärjestelmää ja helppokäyttöisyyttä ajon aikana. 8-tuumaisen kosketusnäytön teknologia mahdollistaa sen käytön myös paksuilla talvikäsineillä, ja näyttötietojen yleisnäkyvyyttä on parannettu entisestään pinnoitteella, joka ehkäisee heijastusta, häikäisyä ja sormenjälkiä. Voit lukea KTM:n uusista mittaristoista lisää aiemmasta artikkelistamme: KTM:ltä tulossa alan suurimmat, 8 ja 8,8 tuuman, mittaristonäytöt premiumpyöriinsä
Näytön avulla kuljettajat pääsevät käyttämään uusia ajotapavalintoja, yhteysominaisuuksia ja KTM:n uusinta mukautuvaa vakionopeussäädintä (ACC), jonka toimintoihin on lisätty jarruavustin, törmäysvaroitus ja edellä ajavan ajoneuvon etäisyysvaroitus. Uusi ACC-järjestelmä sisältää ACC Stop & Go -toiminnon, kun sitä käytetään yhdessä AMT-vaihteiston kanssa. Kun tämä toiminto on käytössä, järjestelmä pysäyttää moottoripyörän kokonaan, jos edellä ajava ajoneuvo pysähtyy. Kun ajoneuvo lähtee ajamaan, moottoripyörä lähtee automaattisesti liikkeelle.
Tämä on mahdollista kompaktilla, 5. sukupolven Bosch-etututka-anturilla, joka kuuluu mallin vakiovarusteisiin. Järjestelmä optimoi suorituskyvyn, tunnistaa kuorma-autot paremmin ja toimii suuremmalla enimmäisnopeudella.
Vuosimallin 2025 KTM 1390 Super Adventure S Evo on saatavana valtuutetuilta KTM-jälleenmyyjiltä vuoden 2025 alkupuolella. Lisätietoja osoitteesta KTM.com.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 11.10.2024 08:01
KTM:ltä tulossa alan suurimmat, 8 ja 8,8 tuuman, mittaristonäytöt premiumpyöriinsä
KESKIVIIKKO 9.10.2024 09:02
KTM paljasti automatisoidun manuaalivaihteistonsa saloja – odotettavissa poikkeava vaihdekaavio