Imatra by XTR -nimeä tottelevan pyörän on rakentanut kustomoijaguru Pepo Rosell, ja se on todellakin nimetty legendaarisen Imatranajon mukaan. Numerolappu 21, jota pyörä kantaa on aikanaan kuulunut – niin ikään maineikkaalle – Giacomo Agostinille.
Pepo Rosellin rakentamisen jälkeä ei voi sekoittaa kenenkään muun tulkintaan. XTR Pepo -nimen alla rakennetuissa pyörissä on laadun ja omanlaisesna värikkyyden leima.
Honda XBR500:n Rosell on nimennyt "Imatra by XTR:ksi" tunnetun katuratakisamme mukaan. Alkio, josta Imatra on rakennettu, on vuosimallin 1990 XBR500 Honda. Pepon ajatuksena on ollut rakentaa jotain, joka näyttää siltä, kuin se olisi tullut suoraan Giacomo Agostinin aikakaudelta, joten kaikki alkuperäiset katteet ja vastaavat on ensi töiksi purettu pois.
Sen jälkeen Pepo pisti pyörän takarungon uusiksi saavuttaakseen tavoittelemansa lookin ja ominaisuudet.
Takaiskunvaimentimet ovat Hagonin, mutta etupää on kokenut vielä suuremman muutoksen: alkuperäisen etuhaarukan tilalla on Aprilia RS125:n vastaava USD-teleskooppi. Excelin vanteet ruostumattomasta teräksestä valmistettuine pinnoineen kruunaavat kaiken.
Etupäässä pysähtymisestä huolehtii Brembon radiaalisatula ja NG:n jarrulevy Brembon pääsylinterin avustamana.
Imatran vanhan koulukunnan katukisapyörälookia vahvistaa varta vasten rakennettu kate kirkkaine tuulilaseineen ja vahvistettuna kapealla hiilikuituisella etulokasuojalla. Polttoainetankki taas on peräisin Yamaha TZ250:stä. Peräosa on omaa sukuaan TZ125, mutta tietenkin sopivasti modattuna.
Musta, niukka ja tasainen nahkaistuin on asennettu tankin ja peräosan väliin, mutta myös ohjaamo-osasto on uutta. Tomasellin clip-on-ohjaustangossa on Domino-tupet ja säädettävät kahvat. Pyörän ainoa mittari on Koson kierroslukumittari.
Moottori on rakennettu kokonaan uusiksi käyttämällä mm. Wisecon korkeapuristusmäntiä ja Honda XL:n kampiakselia. Sylinteri on porattu 600 cm3 kokoiseksi ja nokka-akseli on kisatyyppisillä nostoilla. Kaasutin on Keihinin FCR 39 ja starttimoottori rattaineen ja muineen on korvattu potkukäynnistyksellä. Moottoriin on luonnollisesti lisätty öljynjäähdytin.
Ja värityshän on tietysti ainutlaatuinen, ja henkii hienosti Agostinin ajan kisapyörien värimaailmaa. Tekisi mieli sanoa, että pyörä kunnioittaa hienosti "Imatra"-nimeä. Lisätietoja XTR:n sivuilta täältä.