Poliisi haluaa valjastaa teiden varsilla jo olevat automaattiset nopeusvalvontakamerat suorittamaan aiempaa laajempaa tehtäväkirjoia, Yle kertoo jutussaan. Pelkän ylinopeusvalvonnan lisäksi ne setvisivät myös kännykän ja turvavöiden käyttöä sekä ajoneuvon keskinopeutta.

Poliisihallitus on laatinut sopimuksen tutkimuslaitos VTT:n kanssa selvityksen laatimisesta. Se selvittää ensi kevääseen mennessä, millaisia laitteita maailmalla on tarjolla, ja miten ne toimisivat Suomessa.

Erityisongelmana on se, että kännykän näpyttely ajettaessa on poliisin syyskuisen valvontaiskun mukaan selvästi yleistynyt aiemmasta. Ja nimenomaan kielletyn näpyttelyn osuus on kasvanut verrattuna puhelimeen puhuvien määrään.

Poliisin mukaan kyse on erittäin huolestuttavasta liikenneturvallisuutta heikentävästä ilmiöstä. Kännykkää näpytellessä katse saattaa olla irti edessä olevasta tiestä sekuntien ajan. Kännykän käyttö ratin takana on yleistä, ja myös aiheuttaa liikenneonnettomuuksia. Kyse on erityisesti nuoria koskevasta ilmiöstä, joka on havaittavissa jo mopoauton ratin takana.

Kännykän näppäilemisen kuvaaminen on tolpan kameralle vaikeampaa kuin nykyinen kasvokuvan otto ylinopeustilanteissa. Kännykkä on näpyteltäessä paljon alempana sylissä tai ratin alareunan tuntumassa. Tämä edellyttäisi kameran sijainnin nostoa ja pylvään jatkamista

VVT:n selvityksestä saadaan loppuraportti huhtikuussa. Se kertoo, miten kuvaus saadaan onnistumaan ja samalla valvottua turvavyön käyttö ja keskinopeuden automaattivalvonta. Suurin turvallisuusongelma on kuitenkin kännykänkäyttö ajettaessa.

Uudet kamerat ja niiden sijoittelu voitaisiin ottaa koekäyttöön jo syksyllä 2025.

Toimituksen tiedossa ei ole, että kamerat reagoisivat eri tavalla moottoripyöriin kuin nykyäänkään.