Ile-de-France on Ranskan väkirikkain hallintoalue, ja sen pääkaupunkina toimii Pariisi. Ile-de-France'n FFMC järjestää ensi sunnuntaina mielenosoitukseen, koska Pariisin kehätien nopeusrajoitus pudotettiin 70:stä 50 kilometriin tunnissa. Se aiheuttaa paitsi ruuhkia, myös estää kaistojen välissä ajamisen moottoripyörällä ja kasvattaa moottoripyörillä liikkumisen vaaroja.

Pariisin kehätien nopeuden lasku 50 km/h aiheuttaa moottoripyöräilijöille ongelmia siksi, että rajoituksen pitää tiealueella olla vähintään 70 km/h, että kaistojen välissä ajo on sallittua. Alempi rajoitus tarkoittaa sitä, ettei splittaaminen ole laillista.

"FFMC kieltäytyy alistumasta täysin hullun pariisilaisen eliitin radikaaliin ja epäoikeudenmukaiseen toimiin", todetaan FFMC:n tiedotteessa.

Luvassa on siis Äreitten Motoristien mielenosoitusajo sunnuntaina 20. lokakuuta. Lähtö paraatiin Avenue Foch'ilta (Porte Dauphine) kello 14.

FFMC kutsuu ranskalaisia motoristeja mielenosoitukseen Kehätien alennettua, 50 km/h nopeusrajoitusta vastaan. Alennettu nopeus estää laillisen kaistojen välissäajon ja kasvattaa motoristien riskejä. Kuva: FFMC.

FFMC kutsuu ranskalaisia motoristeja mielenosoitukseen Kehätien alennettua, 50 km/h nopeusrajoitusta vastaan. Alennettu nopeus estää laillisen kaistojen välissäajon ja kasvattaa motoristien riskejä. Kuva: FFMC.

Pääkaupunkialueen FFMC on myös liittymässä joukkokanteeseen tätä nopeusrajoituksen laskua vastaan, ja kutsuu motoristeja mukaan tähän lailliseen toimeen.

Sekä Pariisin hallintoalueen liikenneministeri François Durovray että presidentti Valérie Pécresse, ovat hypänneet Pariisin pormestari Anne Hidalgon kelkkaan nopeusrajoitusasiassa, joten FFMC toteaa, että moottoripyöräilijät voivat luottaa asiassa vain itseensä.

Autoilijoiden Drivers' Defense League (LDC) ja FFMC kehottavat jäseniään liittymään joukkokanteeseen. Menettely on äärimmilleen yksinkertaistettu RiposteJuridique.fr -sovellusalustan kautta. Jokaista mukaan ilmoittautunutta edustaa oikeudessa kokenut juristi, ja hinta per osallistuja on vain 12 euroa.

Koska kanteen nostajat edustavat asiaansa omalla nimellään, sillä voi olla iso vaikutus lopputulokseen.

FFMC:n Pariisin ja Petite Couronnen puhemies Jean-Marc Belotti totesi, että kannattaa osallistua, sillä Pariisin esikaupungissa asuvilla ei kerta kaikkiaan ole varaa asua Ranskan kalleimmassa kaupungissa. 80 % kehätien käyttäjistä on esikaupunkialueella asuvia, ja he joutuvat käymään töissä ajoneuvoillaan, koska heillä ei ole samanlaista pääsyä kaupungin julkisen liikenteen verkostoon kuin itse kaupungissa asuvilla. Eivätkä he myöskään pääse äänestämään pariisilaispoliitikkojen valinnasta.

Joukkokanteen syntymiseen tarvitaan vain 300 henkilöä, jotka ovat halukkaita maksamaan sen 12 euroa. On mielenkiintoista nähdä, miten asia etenee.