Hard enduron maailmanmestari Manuel Lettenbichler ajaa KTM Freeride E 2025:lla. Manuelin pyörävalinta kertoo pyörän kyvyistä vaativissa offroad-olosuhteissa ja pyörän suorituskyvystä moottoriurheilun kovimmalla tasolla.
KTM Freeride E auttaa ratkaisemaan maastoajon ympäristöongelmia. Sen päästöt ovat alhaiset ja toiminta lähes äänetöntä, joten sillä voi ajaa lähes missä tahansa. Lisäksi sen huollontarve on vähäinen. Uusi KTM Freeride E on vaihtoehto niillle kuljettajille, jotka etsivät trial-pyörän kaltaisia ominaisuuksia ilman perinteisten trial-pyörien rajoituksia, kuten satulan puuttumista, lyhyitä vaihdevälejä ja liiallista melua.
Pyörä tarjoaa välitöntä vääntöä ja tehoa, ja molempien jarrujen sijoittaminen ohjaustankoon mahdollistaa kokeneiden ajajien keskittymisen tekniikkaan ja asentoon, samalla kun se on aloittelijoille helppo tapa tutustua ajamisen maailmaan.
Vuonna 2014 KTM esitteli KTM Freeride E:n sekä enduro- että motocross-malleina, ja myöhemmin kadulle rekisteröitävän version kaupunkiajoon ja temppuiluun. Teknologia on kehittynyt vuosikymmenessä: laitteistot ovat parempia ja kevyempiä, ja ohjelmisto on älykkäämpää. Uusin KTM Freeride E osoittaa, että KTM uskoo akkukäyttöiseen tulevaisuuteen ja haluaa olla mukana kehityksessä.
Harrastusta aloitteleville lapsille KTM SX-E minipyörien jälkeen seuraava sopiva pyörä onkin uusi KTM Freeride E, vakuutetaan KTM:n tiedotteessa.
Moottorissa on 11 kW nimellisteho, 19,2 kW huipputeho, yli 37 Nm vääntöä ja 95 km/h huippunopeus. Moottori on hiljaisempi, viileämpi ja turvallisempi, ja se on veden- ja pölynkestävä. Ajotiloja on kolme (ECO, NORMAL ja SPORT), samoin energian talteenoton asetusta (OFF, MID ja HIGH), jotka voi synkronoida KTM Freeride E:n kantaman ja tehopaketin kanssa. Luistonestoa voi joko rajoittaa tai lisätä haluamalleen tasolle. Turvallisuutta lisää kaatumistunnistin, joka katkaisee virran kaatumistilanteessa.
Pyörän runko on uusittu, tavoitteena ketteryys ja keveä käsiteltävyys. Geometriaa on muutettu ja akseliväliä pidennetty paremman vakauden ja mukavuuden saavuttamiseksi. Moottori ja akku toimivat kromimolybdeeniteräsrungon kantavina osina. Pyörän ajovalmis paino on alle 112 kg, ja alumiini- ja lasikuituvahvisteinen nylon-takarunko auttaa tässä. KTM Freeride E:n istuinkorkeus on 910 mm.
Akussa lisää tehoa
29 kiloa painava MX50-litiumioniakku on testattu ja todettu toimivaksi äärimmäisissä olosuhteissa. Akun rakenne mahdollistaa sen vaihdettavuuden, jolloin toisen akun käyttö latauksen aikana tai matkan pidentämiseksin on mahdollista. Kapasiteetti on 5,5 kWh, mikä on 1,5 kWh parannus edelliseen malliin nähden ja tarjoaa 20 % pidemmän ajoajan tai -matkan. Akun käyttöikä ylittää 1000 latauskertaa ennen kuin sen teho putoaa 80 %:iin. Tyypilliseksi enduro-ajoajaksi on arvioitu 2 - 3 tuntia.
KTM Freeride E:ssä on 660 W:n laturi, ja täyteen lataaminen kestää 8 tuntia tavallisella kotitalousliitännällä. 20 - 80 % latausaste saavutetaan 4 - 5 tunnissa.
Pyörä on varustettu uusimman sukupolven WP-jousituksella. Etupäässsä on 43 mm WP XACT -etuiskunvaimennin, jonka vasemmassa putkessa on ilmakapseli ja oikeassa öljyn vaimennusjärjestelmä. Säädöt on helppo tehdä ilmanpaineventtiilillä ja mukana toimitettavalla ilmapumpulla esijännityksen säätöön sekä painikkeilla puristus- ja paluuvaimennuksen säätöön. WP XPLOR PDS -vaimentimen täysin uusi muotoilu tarjoaa 250 mm joustomatkan takana. Öljyn virtausta on optimoitu tasaisemman vaimennustuntuman saavuttamiseksi 374 mm iskunvaimentimesta. Uudet laakeritiivisteet ovat pidentäneet huoltovälejä. WP XPLOR PDS jousitus on myös käsin säädettävä, jolloin muutokset on helppo tehdä ilman työkaluja.
Muita ominaisuuksia ovat mustat alumiinivanteet (EU-malleissa Michelin Enduro Medium -renkaat), Braketec-jarrut 260/240 mm levyillä sekä uudet ohjaustangon Switchcube-painikkeet.
Vuoden 2025 KTM Freeride E on monipuolinen sähkömoottoripyörä, jossa yhdistyvät erinomaiset maasto-ominaisuudet ja tieliikennekelpoisuus. Tämä mahdollistaa kuljettajille ajamisen koskemattomilla poluilla ja siirtymisen laillisesti julkisille teille, tehden siitä monikäyttöisen Freeride-pyörän.
Pähkinänkuoressa
- Uudistettu KTM:n oma voimansiirto
- 11 kW nimellisteho, 19,2 kW huipputeho, 37 Nm vääntö ja huippunopeus 95 km/h
- 20 % enemmän akkukapasiteettia - latausaika 8 tuntia 660 W yksiköllä, 1,5 tuntia 3,3 kW pikalaturilla (0 - 100 % kapasiteetti), ja 5,5 kWh akun kapasiteetti, joka mahdollistaa 2-3 tuntia enduroajamista
- 21"/18" alumiinivanteet
- Säädettävä ja kevyt WP XACT- ja XPLOR-jousitusteknologia, uudistettu kromimolybdeeniteräsrunko (112 kg)
- Alle 10 minuutissa irrotettava akku
Uusi KTM FREERIDE E 2005 valmistetaan Itävallassa ja saapuu KTM-jälleenmyyjille tammikuussa 2025. Lisätietoa KTM.com.