Kauden käynnistyminen

Oton kausi alkoi kilpailujen osalta Ruotsissa Vetlanda Cupissa, josta matka jatkui Puolan Gdanskiin paikallisen seuran harjoituksiin. Puolan retken jälkeen edessä oli Allsvenskan debyytti Valsarnan riveissä sekä Ruotsin Målillassa ajettu U19 PM-finaali. Kilpailuissa tulos oli vaihtelevaa, mutta ajamisesta tuli pikkuhiljaa koko ajan parempaa ja varmempaa.

- Huhtikuussa pari viikkoa ennen Vetlanda Cupia olin pyörän selässä ensimmäistä kertaa tähän kauteen. Ruotsissa Vetlanda Cup meni ihan hyvin, mutta kahdessa muussa kisassa ei oikein kulkenut. Puolassa reenaamisesta jäi hyvä fiilis. Rata oli haastava, mutta siellä oli hyvä ja kiva ajaa paikallisten kanssa ja ottaa pieniä oppeja omaan tekemiseen, Raak kommentoi kauden alkua.

Edustuskilpailuja

Speedwayn alle 19-vuotiaiden EM-semifinaali piti alunperin ajaa Suomessa Oton kotiradalla Varkaudessa. Suomen tieliikennevakuutuslain uudistumisen aiheuttamien muutosten johdosta kilpailu jouduttiin kuitenkin siirtämään Suomesta pois. Samalla kaikki muut Suomeen suunnitellut kilpailut jouduttiin SM-finaalia lukuunnottamatta lopulta perumaan.

Otto oli ainoa suomalainen kuljettaja alle 21-vuotiaiden MM-semifinaalissa Saksan Ludwigslustissa. Kilpailussa nuorukainen sijoittui kolmanneksitoista ajettuaan viiteen erään viisi pistettä. Kilpailu oli sijoituksesta huolimatta Oton silmin onnistunut. Hankalan alun jälkeen tulosta tuli kovatasoisessa kilpailussa tasaisesti.

SGP2 karsinnan jälkeen Oton oli alunperin pitänyt matkata Puolaan ajoleirille, mutta edustustehtävät kutsuivat jälleen. Raak oli Manchesterissa ajetussa Speedway of Nationsissa Suomen joukkueen kolmantena kuljettajana. Vaikka nuorimies ei kilpailussa päässyt harjoituksia enempää ajamaan, oli se hänelle silti yksi kauden kohokohdista.

- SGP2 karsinnasta jäi hyvä fiilis, se oli onnistunut kisa. Ensimmäisen erän jälkeen ajo rentoutui ja sain jutun juonesta kiinni ja se näkyi ajossa ja tuloksissa. Manchesterin reissu oli upea kokemus. Todella hieno tapahtuma, vaikken itse kilpailussa päässytkään ajamaan, Raak kommentoi.

Ruotsissa kierroksia ja SM-finaalissa neljänneksi

Raak ajoi kauden aikana kolme Ruotsin 1. divisoonan ottelua Smålänningarnan joukkueessa. Kauden päätteeksi nuorukaisen pistekeskiarvo oli koko sarjan viidenneksitoista paras, 1.667.

Suomessa Otto ajoi kesällä lopulta vain yhden kilpailun, joka oli Varkaudessa ajettu henkilökohtainen SM-finaali. Samaan kilpailuun oli yhdistetty alle 23-vuotiaiden SM-finaali. Tasaisesti onnistuneen kovatasoisen kilpailun päätteeksi Oton palkintokaappi leveni toisella peräkkäisellä nuorten suomenmestaruudella. Kuten edellisvuonna, Raak ajoi upeasti kilpailun finaalierään, mutta sijoittui lopulta neljänneksi.

- Ruotsissa sai hyviä kisoja alle, tärkeitä kierroksia. Eikä ollut mitään ylikävelykisoja, vaan sai ihan tosissaan ajaa. Toki hankalat rataolosuhteet toivat joka kerta oman osuutensa peliin, mutta nekin toivat hyvää oppia. Tuo pistekeskiarvokin jäi ihan hyväksi. SM-finaalista jäi toista kertaa putkeen hieman hampaankoloon. Taas oli mitali niin lähellä, mutta silti kaukana. U23 suomenmestaruus oli kuitenkin kiva voittaa jälleen ja vielä kotiyleisön edessä, Raak kommentoi Ruotsin kilpailuja sekä SM-finaalia.

Kohti kautta 2025

- Kulunut kausi oli ajollisesti nousujohteinen. Startit onnistuvat myös jatkuvasti paremmin ja ajamiseen löydettiin läpi kauden uusia pieniä muokkauksia ja kehityskohteita, joissa pystyttiin parantamaan. Teknisiä murheita löytyi, mutta niistäkin opittiin aina uutta ja ollaan jälleen viisaampia tulevaisuutta silmälläpitäen. Kauden päätöskilpailu Saksassa oli kyllä harmillisesti kauden heikoin esitys, mutta SM-finaali Varkaudessa sekä Manchesterin reissu olivat ehdottomasti kauden kohokohdat, Raak summaa menneen kauden.

- Ensi kaudesta on vielä tällä hetkellä vaikea sanoa mitään. Suomessa ajan kaikki mahdolliset kilpailut ja Ruotsissa olisi tarkoitus myös ensi kesänä ajaa. Ajoleiri Puolassa olisi myös suunnitelmissa. Edustuspaikat ovat jälleen tietenkin tavoitteena ja niihin panostetaan isosti. Mahdollisimman paljon lähdetään hakemaan kierroksia ja kilpailuja alle ympäri maailmaa. Talvella hiihdetään, reenataan kunto-ohjelman mukaan ja pidetään vauhtia ja tuntumaa yllä jääradan merkeissä, Raak toteaa tulevaisuudesta.